Bianca Schoenmakers
Bianca Schoenmakers

Blog: Wederom waardeloze communicatie KNHS

Nieuws

Tjongejongejonge, wat heeft de KNHS er toch weer een potje van gemaakt! Hoe krijgt een sportbond, waarbij al zoveel onvrede onder de leden heerst, het toch voor elkaar om hun leden nog verder de kast op te jagen? Ik heb daarvoor een simpel antwoord: ‘ontzettend belabberde communicatie’!


De KNHS heeft een herstructurering gedaan in hun tarievenlijst. Veel kleine bijkomende kosten zijn verdwenen, de kosten voor de startpassen zijn verhoogd en de Paard&Sport verdwijnt, waarvoor in de plaats een kwartaalmagazine komt. Uiteindelijk ontstaat er hierdoor verduidelijking in de tarieven en kun je makkelijker vooraf zien wat een startpas nou eigenlijk gaat kosten als je wilt beginnen met wedstrijden rijden.

Het komt er uiteindelijk op neer dat voor de meeste rijdende leden de kosten nagenoeg gelijk blijven, maar als je op de tarievenlijst alleen naar de startpassen kijkt, dan zie je een forse verhoging. En de KNHS? Die vergeet dit voor het gemak met een fatsoenlijke uitleg naar buiten te brengen. Slapende honden moet je niet wakker maken toch? Ja, op hun site staat de nieuwe tarievenlijst, een uitleg en een onduidelijk rekenvoorbeeld dat voor haast niemand opgaat. Maar de leden persoonlijk informeren per mail of groot persbericht zijn ze gewoon vergeten. Stelletje sukkels!

Totdat iemand een vraag erover stelde op Facebook. En direct was zowat heel paardrijdend Nederland zwaar over de zeik. De jaarlijkse kosten aan de KNHS lijken namelijk enorm te verhogen. Ook ik vond dat natuurlijk belachelijk, maar voordat ik moord en brand begon te schreeuwen, ben ik eerst zelf aan het rekenen geslagen.

Voorheen:
Basisafdracht KNHS: €18
P&S: €32,75
Startpas: €80
Adm kosten factuur: €3,35


Dat was dus:
1 startpas: €134,10
2 startpassen: €214,10
3 startpassen: €294,10
4 startpassen: €374,10
5 startpassen: €454,10
Als je deze passen tegelijk op de factuur hebt staan (dus tegelijk aanvraagt of al actief waren).


Nu:
Basisafdracht: €20
Startpas: €108
2e pas: €92
3e pas: €89
4e pas: €86
5e en volgende pas: €83


Dat wordt dus:
1 startpas: €128
2 startpassen: €220
3 startpassen: €309
4 startpassen: €395
5 startpassen: €478


Dan blijkt dus dat je met meerdere startpassen iets duurder uit bent, als je er geen op een ander tijdstip aanvraagt (€3,35 administratiekosten factuur) en geen nieuw paard hoeft te registreren (€25,50). En ruiters met 1 startpas gaan dus zelfs iets goedkoper uit zijn volgend jaar. Het valt dus allemaal eigenlijk best mee!

Maar het kwaad is al geschied, puur door de wederom waardeloze communicatie van de KNHS met hun leden. Ik heb op Facebook nog wel het een en ander proberen te sussen door hierin de uitleg te geven die de KNHS eigenlijk hoorde te doen. Want zelf gaven ze alleen maar als antwoord dat er zo snel mogelijk een uitleg komt. Hoezo? Die heb je als het goed is toch al klaar voordat je deze wijziging doorvoert?! Sukkels!

Uiteindelijk gaan wel de gezinnen met twee of drie rijdende leden en, naar ik gehoord heb, bepaalde menners, een stuk meer betalen. Maar voor alle andere rijdende leden valt het dus eigenlijk reuze mee. Die eerst genoemde hebben in mijn ogen dus ook het volste recht om behoorlijk aan de kop van de KNHS te gaan zeuren. Maar helaas zijn het merendeel van de klagers de leden met een of twee startpassen, die dus een klein beetje minder of ietsjes meer gaan betalen. De argumenten met: ‘ik kan de sport met mijn paard nu niet meer betalen’, of ‘de hobby van mijn dochter met haar twee pony’s gaat me nu echt te duur worden’, zijn dus gewoon slecht en je bereikt er niks mee.

Nu ik hierbij een groot deel van het communicatie werk van de KNHS over heb genomen, kunnen zij van mij natuurlijk zsm ook een factuur voor de geleverde diensten verwachten. Zelf zijn ze namelijk ook erg goed in alles doorberekenen. Maar op een paar vragen kan ik met alle goede wil ook geen logisch antwoord bedenken. Waarom gaan we nu ongeveer hetzelfde betalen, terwijl we minder magazines op de deurmat kunnen verwachten? En waarom is er na al de automatisering, waardoor er door jullie veel minder handelingen gedaan hoeven te worden, van die kosten besparing als leden niets te zien?

Beste KNHS, ik zie uw antwoord op deze vragen met veel belangstelling tegemoet!