vliegen paarden
vliegen paarden

Blog: Vliegen met paarden, wat je nog niet wist!

Nieuws

Als Flying Horse groom (het begeleiden van een vliegtransport met paarden) krijg ik vaak vragen hoe het vliegen met paarden nu precies gaat. Vinden paarden het vliegen eng? Zit je er bij? Zijn ze gestrest in het vliegtuig? Vliegen paarden veel? Moet je daar een opleiding voor doen?


Ja, er worden heel wat paarden overgevlogen. Niet maandelijks of wekelijks maar zelfs dagelijks. Ze reizen in een speciale stalcontainer die in 1 tot 3 stallen kan worden verdeeld. Paarden reizen per vliegtuig bijvoorbeeld voor de verkoop maar ook voor grote wedstrijden als de Olympische Spelen of Wereldbekerwedstrijden. Sommige wedstrijdpaarden hebben meer stempels in hun paspoort dan ik!

De paarden worden meestal vervoerd in een cargo vliegtuig. In elk cargo vliegtuig zitten een aantal extra stoelen voor meevliegend personeel. Tijdens het vliegtransport heb je toegang tot het cargo ruim waar ze staan. En nee, ik heb geen stewardess voor mijzelf!

Waarom vliegen paarden zoveel?


Europa loopt voorop in de sportpaardenfokkerij. Vooral Duitsland, België en Nederland verkopen veel sportpaarden aan Azië, de VS en het Midden-Oosten. Vanwege de goede trainers en trainingsfaciliteiten trainen veel buitenlandse ruiters in Europa en kopen ze hier paarden. En er zijn natuurlijk veel meer wedstrijdmogelijkheden waardoor ze graag een tijdje in Europa blijven om wedstrijden te rijden. Dan laten ze hun paarden overkomen voor het wedstrijdseizoen.

Een populaire vliegroute is bijvoorbeeld Miami – Europa. Wellington in Miami is een paardensportcentrum ter grootte van een groot dorp net buiten Miami. Veel Amerikaanse ruiters trainen en rijden wedstrijden in de zomer in Europa. Zo gauw het hier najaar wordt en het outdoor seizoen afloopt, verhuizen ze hun paarden weer terug naar Wellington.

Race Arabieren en renpaarden vliegen bijvoorbeeld veel tijdens het raceseizoen, van het Midden-Oosten naar de VS en terug. Polo Paarden leggen ook hele afstanden af in het vliegtuig. Ze trainen of worden gekocht in Argentinië om dan wedstrijden te lopen of verkocht te worden naar de VS of Europa. Vanuit Europa gaan er daarnaast bijvoorbeeld weer Friezen, PRE’s en zelfs mini’s naar het buitenland.

Bij sommige vluchten houdt iedereen zijn hart vast en is de opluchting extra groot als het vliegtuig weer veilig geland is. In 2015 ging een Boeing 777 met 40 van de beste paarden van Europa, waaronder Valegro, Painted Black, Glock’s Undercover en Glock’s Flirt, onderweg naar de Wereldbekerfinale in Las Vegas. De geschatte waarde van alle paarden aan boord van dit vliegtransport was zo’n slordige 140 miljoen dollar!

Hoe ervaren de paarden nu zo’n vliegreis?


De meesten hebben nergens last van. Ze hebben het moeilijker terwijl ze moeten wachten bij het vliegtuig van alle herrie en drukte om zich heen, dan van de vlucht zelf. Dan is het rustig en krijgen ze hooi en water. De paarden mogen ook echt niet op reis als er getwijfeld wordt of ze de vlucht aankunnen. Als je dat wel zou doen dan is de kans aanwezig dat ze reisziek worden en dat kan slecht aflopen.

Want kunnen paarden ziek worden in de lucht?


Jazeker. De stress van een transport kan bij paarden voor vervelende complicaties zorgen. Of het nou per vrachtwagen, trailer of vliegtuig is. Daarom gaan er vanuit professionele transportbedrijven altijd speciaal getrainde Horse Flight Attendants mee bij een vliegtransport. Zij weten hoe ze de paarden tijdens de vlucht moeten verzorgen en hoe in te grijpen in geval van problemen. In het vliegtuig kun je niet veel doen voor een paard dat ziek wordt, omdat de ruimte waarin je moet werken erg klein is in zo’n Flightstable. Je kunt eigenlijk alleen bij de voorkant van het paard.

Paarden zijn enorm gevoelig voor stress en dat uit zich snel in lichamelijke problemen. Wat een gevolg kan zijn, is het hittestress syndroom. Dit kan gebeuren als de ventilatie slecht is en de omgevingstemperatuur te hoog is tijdens een transport. Als de lichaamstemperatuur van een paard te hoog wordt kunnen ze daar goed ziek van worden. Een groom die de paarden begeleid in een vliegtuig moet daarom altijd zorgen dat de temperatuur in het ruimgedeelte waar de paarden staan niet te hoog is. Paarden voelen zich het prettigst bij 15 graden Celsius. Omdat de paarden in een compacte stalcontainer staan, wordt de temperatuur nog iets lager gehouden om oververhitting te voorkomen.

Een ander transport gerelateerd probleem is Exhausted Horse Syndroom. Tijdens een transport kan een paard 1 tot 2,5 kg per uur kwijtraken aan lichaamsgewicht. Een vlucht duurt gemiddeld 10 uur, tel nog daarbij de uren op die ze moeten wachten voordat het vliegtuig vertrekt, dan loopt het al gauw op. Dan hebben we het al snel over ruim 25 kilo. Dat is best wel veel! En dan hebben de paarden vaak ook nog een transport per trailer of vrachtwagen achter de rug. De paarden raken dan onder andere uitgedroogd van de stress en kunnen daardoor spierkrampen krijgen. Dit kan leiden tot het ernstige spierbevangenheid. Vandaar dat het belangrijk is dat ze eten en drinken en eventueel krijgen ze nog elektrolyten.

In het ergste geval kan een paard Shipping Fever krijgen. Naast het uitgeput en uitgedroogd raken, krijgt het paard ook nog koorts en kan het borstvliesontsteking ontwikkelen. In de ernstigste gevallen komt het paard eraan te overlijden. Het kost erg veel tijd en moeite om een paard van Shipping Fever te laten herstellen.

Deze problemen kunnen zich voordoen tijdens alle transporten, maar in het vliegtuig zijn je mogelijkheden tot het geven van de broodnodige zorg een stuk lastiger. Je kunt niet even stoppen om het paard uit te laden en af te laten koelen, of de dierenarts laten komen voor hulp.

Moet je een speciale opleiding hebben om te vliegen met paarden?


Nee, dat hoeft niet. Goede kennis van en handigheid met paarden is voldoende. Als persoon moet je vooral erg veel geduld hebben (vertragingen, wachten bij de douane, wachten op transport, wachten totdat de paarden uit het vliegtuig zijn, dat soort dingen), sociaal zijn en goed zelfstandig kunnen werken. Je werkt bijna altijd alleen en je bent in het buitenland voornamelijk op jezelf aangewezen. Je krijgt wel een speciale veterinaire training om symptomen van (reis)ziektes te herkennen en deze zo goed mogelijk te behandelen.

Het werk als Flying Horse groom is superleuk om te doen als je van vliegen en paarden houdt. Je komt overal terecht, ook al is het maar kort en je leert overal ter wereld gepassioneerde paardenmensen kennen.