Groom
Groom Foto: Arnd Bronkhorst | Arnd.nl

Tips voor hippische ondernemers

Recreatie

Paardenmensen zijn erg vindingrijk als het gaat om nieuwe manieren om hun verslaving te onderhouden. Veel ervan proberen dan ook van hun hobby hun werk te maken, maar dat kan - zoals eigenlijk ál het paard-gerelateerde - nog weleens een hele weg worden voor je het resultaat hebt wat je wil.

Denk eraan dat het niet voor niets ‘paardengek’ heet

Aan de ene kant is er niets leuker dan tijd doorbrengen met mensen die gepassioneerd zijn over wat ze doen. Ze zijn inspirerend en zorgen ervoor dat het werk veel makkelijker gedaan wordt. Maar aan de andere kant betekent passie ook emotie en dat kan leiden tot minder optimale werkresultaten. 

Een niet zo optimale zakelijke beslissing van een ander heeft vaak ook kleine effecten op je eigen bedrijf. Denk aan bijvoorbeeld een koliekoperatie van 5000 euro, die heeft niet alleen effect op je eigen kasboek, maar ook op dat van je voederbedrijf en hoefsmid.

Stel een bedrijfsplan op

Het is een veelvoorkomend fenomeen in de paardenindustrie om lak te hebben aan bedrijfsplannen en dingen als contracten. Als je een professionele reputatie op wilt bouwen, behandel je bedrijf dan als een professional.

Zelfs in de paardenindustrie moet je om kunnen gaan met mensen

Ben aardig. Je kunt dan wel niet de meest getalenteerde ruiter ter wereld zijn, als je vriendelijk en netjes bent tegen mensen, eten ze uit je hand. Als je goed met mensen kunt werken, kan dat een boost zijn voor je bedrijf.

Creëer een systeem

Maak vanaf het begin af aan een goede organisatie. Ga niet uit het niets paardenspullen verkopen om er - als het bedrijf ineens snel groeit - achter te komen dat je het werk zo niet aan kunt omdat er geen enkele logica in je in- en verkoop zit.

Heb kennis van de financiële kant

Belastingaangiftes, aftrekposten en winst- en verliesrekeningen. Zorg dat je van te voren weet wat je te doen staat. Anders is je administratie binnen een paar maanden een gigantische bende.

Vraag wat je waard bent

Werk je als groom? Verhuur jezelf dan niet onder de prijs. Als je hard werkt en je goed bent in wat je doet, ben dan niet bang om een eerlijke compensatie te vragen.

Netwerk, netwerk, netwerk!

Zorg dat je overal nieuwe mensen ontmoet, of het nu in de ruitersportwinkel is, tijdens vrijwilligerswerk of op wedstrijden. Schroom er niet voor topruiters je diensten gratis aan te bieden om zo naam te maken.

Wees geen zot op Social Media

Er is een verschil tussen het gebruik van Social Media om je leven te laten zien of mensen te overladen met onzin en onprofessioneel over te komen. Als je van plan bent iemand te worden met een bekend gezicht, schoon dan je Facebookpagina op en start een professionele pagina. Houd je persoonlijke pagina afgeschermd voor een beperkt aantal mensen en denk wanneer je iets post altijd na over wat je uit wilt dragen naar de buitenwereld.

Leer alles over ‘search engine optimization’ aka SEO

Je kunt een prachtige website hebben, maar als hij niet gevonden wordt door Google heb je er nog steeds niks aan. Zorg dat je website up-to-date is en een professionele uitstraling heeft.

Leer van de concurrentie

Kijk waar de concurrenten de mist in gaan en vul dat gat op. Bied extra services aan en zorg dat je meerwaarde hebt voor de markt.

Vergeet geen tijd te maken voor je familie en vrienden

Neem af en toe een adempauze. Het is niet gezond van de ene afspraak naar de andere te rennen. Maak tijd om tot rust te komen bij familie en vrienden, of bij je paard. Als je jezelf in het zweet werkt om je hobby te onderhouden maar er ondertussen geen tijd meer voor hebt, gaat er toch niets niet goed.

Wat je ook doet, zorg dat je ervan houdt

Het belangrijkste is dat je houdt van je werk, want het heeft hoe dan ook een grote invloed op je leven.

Bron: Horsenation