-

Verdiep je eens in de bespiering van je paard

massage Frank Sorge, Margaret de Geus

Je kijkt of je paard een snotneus heeft, of hij nieuwe ijzers nodig heeft of misschien een snee in zijn been heeft: maar kijk je ook naar zijn spieren? Sportmasseur voor paarden Margaret de Geus van Massage-Equi vindt het belangrijk dat ruiters goed kijken naar hun paard. “Ik maak mensen graag bewust van datgene dat speelt in het lijf van het paard.”

Het welzijn van je paard begint bij jezelf. “Wij willen dat een paard recht is, zodat hij beter in staat is om ons te dragen, maar we doen alles vanaf zijn linkerkant. Ook opstappen. Wat denk je dat dat doet met een paard?”, het is zomaar al een voorbeeld dat Margaret noemt als mogelijke oorzaak van ongelijke bespiering bij een paard. Als een ruiter zijn paard wil rechtrichten, zal hij ook aan zijn eigen coördinatie moeten werken. Je kunt hiervoor oefeningen vanaf de grond doen. Er zijn zelfs speciale ruitergymgroepen. Ook op je paard kun je aan je eigen coördinatie en balans werken.massage margaret de geus

Aandachtspunten

Dan kom je erachter dat je een oefening soms de ene kant op beter kan dan de andere kant op. Met paarden is het niet anders. Het kan komen door ongelijke bespiering. Meestal is daar wel iets aan te doen. Niet iedereen is zich bewust van de toestand van de bespiering van zijn paard. Door je paard te laten masseren door een sportmasseur kun je te weten komen wat de aandachtspunten zijn van je paard. Vaak wist je dat onbewust al, maar een masseur wijst je erop, behandelt de aandachtspunten en geeft je tips waar je op kunt letten en aan kunt werken. Margaret voelt een paardenlijf helemaal af en als ze het paard masseert, pakt ze altijd het hele lijf aan. Zo komt ze eventuele bijzonderheden tegen die ze behandelt. Ze geeft aan de ruiter door waar hij of zij in de training op moet letten om te zorgen dat die ‘bijzonderheden’ verbeteren of niet terugkeren.

Aan de slag

Alles in het paardenlijf staat met elkaar in verbinding, zo kan het zijn dat het paard problemen in de rug heeft door ‘slechte’ knieën of andersom. Als sportmasseur kan Margaret bespiering die vastzit weer losmaken en slappe spieren activeren om zich aan te spannen. Maar een behandeling staat nooit op zichzelf. De eigenaar zal ermee aan de slag moeten gaan om het paard te verbeteren. Wat een sportmasseur doet, is eigenlijk een beginnetje maken waar jij verder mee kunt. Een spier is bijvoorbeeld losgemaakt, zodat jij ermee aan de slag kunt gaan.

Stretchen

Margaret geeft daarvoor tips en oefeningen die je vanaf de grond kunt doen, zoals diverse stretchoefeningen. “Voor een paard dat betere bespiering moet krijgen rond zijn knieën adviseer ik altijd balkjeswerk of watertraining.” Ze geeft ook rijkunstige tips mee. “Als een paard strak in de rug is, is het goed om deze meer voorwaarts neerwaarts te rijden.” Het is mooi als een instructeur de tips van een masseur oppakt in zijn lessen. Margaret is naast sportmasseur dressuuramazone en instructeur. Ze kan daardoor ook tijdens haar lessen letten op de aandachtspunten bij een paard.

4 oefeningen onder het zadel:

1. Achterwaarts

Vraag je paard een paar passen achterwaarts.
Hiermee help je hem zijn achterhand onder te brengen en zijn rug te rekken.

2. Wijken op de volte

Als je op de volte rijdt, maak deze dan kleiner door je paard opzij te vragen voor je buitenbeen. Maak de volte ook weer groter door druk met je binnenbeen. Door de volte te openen en te sluiten werk je aan de lengtebuiging.

3. Balkjes

Als je wat meer buiging in de gewrichten wilt krijgen, is het goed om drafbalkjes neer te leggen.

4. Overgangen

Wil je de rug losser maken, rijd dan diverse overgangen van draf naar galop achter elkaar.  Hiermee krijg je tevens wat meer buiging in de gewrichten, doordat het paard door de overgang wat meer gewicht op het achterbeen neemt.

massage stretch 1

3 stretchoefeningen

1. Hoofd tussen voorbenen

Vraag je paard met iets lekkers zijn hoofd tussen zijn voorbenen te doen. Hiermee rek je de gehele bovenlijn op.

2. Zijdelingse lage stretch

massage stretch laag

Laat je paard ter hoogte van zijn koten zijdelings stretchen. Kijk hoe ver je paard komt, maar overvraag hem niet. Als je dit vaker doet, zal hij mogelijk steeds verder kunnen buigen. Doe dit beide kanten op en dan zul je merken dat de ene kant vaak beter gaat dan de andere.

3. Zijdelingse hoge stretch

Laat je paard buigen ter hoogte van zijn achterste knie. Doe dit ook weer beide kanten op.

massage hoge stretch

Meer lezen?

Er zijn nog veel meer oefeningen die je kunt doen om je paard zijn spieren en balans te trainen.

Lees bijvoorbeeld ook deze artikelen:

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant