-

Drie rekoefeningen voor de voorhand

protractie voorbeen geknipt BAS creations

Rekoefeningen helpen om de spieren en de beweging soepel te houden. De bewegingsvrijheid van de schouder en voorhand kan een groot effect hebben op de bewegingen van het paard. Dierfysio Els legt dit uit en geeft drie rekoefeningen om thuis met je paard te oefenen.

Om goed te kunnen bewegen heeft een paard voldoende bewegingsruimte nodig. De bewegingsvrijheid van de schouder kan tijdens het rijden door enkele factoren beperkt worden. Hierbij kan je denken aan een slecht passend zadel, een ruiter die niet in evenwicht zit, problemen van de gewrichten of verkorte spieren. Wanneer de spieren te kort zijn en de bewegingen beperken naar voor of naar achter, dan kunnen rekoefeningen heel goed hiermee helpen. In een eerder artikel stonden enkele praktische richtlijnen om veilig te kunnen rekken.

Rekoefeningen voor het voorbeen

Tijdens deze rekoefeningen verbeter je de mobiliteit van de voorhand. Het is belangrijk dat je paard vierkant staat en op een goede bodem voordat je de rekoefeningen uitvoert. Houd elke oefening enkele tellen vol, maar rek niet te ver. Probeer ook de verschillen tussen links en rechts te voelen. Let bij deze oefeningen ook goed op je eigen veiligheid, zodat als je paard opeens zijn hoef terug op de grond zet je vingers er niet onder komen.

Hele voorbeen naar voren

Deze rekoefening is heel goed voor de totale bewegelijkheid van het voorbeen. Hierbij komen verschillende spieren op rek die anders deze bewegingen kunnen beperken.

De oefening voer je als volgt uit:

  • Til een voorbeen van je paard op.
  • Probeer het been langzaam naar voren te rekken, terwijl de voorknie recht is. Houd het been in dezelfde richting als het normaal gezien zou staan (dus niet naar links of rechts gaan met de hoef).
  • Ondersteun met een hand de voorknie en met je andere hand de hoef van je paard. Als je de hoef niet goed ondersteund vindt het paard het vaak moeilijker om deze oefening ontspannen uit te voeren.
  • Als het been recht is, dan houd je deze positie enkele tellen vast.
Fotografie door BAS creations

Been naar voren met gebogen voorknie

Deze oefening is goed om de triceps van het paard te rekken. Mocht het paard in de beweging naar voren verminderd zijn, dan kan het zijn dat deze spieren verkort zijn.



De oefening voer je als volgt uit:

  • Til een voorbeen van je paard op.
  • Buig de voorknie van je paard en ondersteun met een hand de hoef en met de andere hand de voorknie. Je kan er ook voor kiezen om de voorknie te ondersteunen met je ellenboogholte zodat je minder zwaar hoeft te tillen.
  • Breng de voorknie in een rechte lijn naar voren terwijl je de voorknie gebogen houdt.
  • Je merkt dat de hoef nu veel verder van de grond is dan in de vorige oefening en dat de voorknie gebogen is.
  • Houd deze positie enkele tellen vast.
  • Let bij deze positie ook op met paarden die soms met hun voorbeen gaan maaien, dan kan je ook naast het voorbeen staan.
Fotografie door BAS creations

Hoef naar achteren

Bij deze oefening buig je de voorknie en breng je het been naar achteren. Hierbij rek je de spieren die de beweging naar achter tegenhouden.

De oefening voor je als volgt uit:

  • Til een voorbeen van je paard op.
  • Buig de voorknie van je paard en ondersteun met een hand de hoef en met de andere hand de voorknie.
  • Ga naast het paard staan met je hoofd in dezelfde richting als het paard.
  • Breng het been in een rechte lijn naar achter. Je wilt het been in hetzelfde vlak houden als het onderbeen.
  • Houd deze positie enkele tellen vast.

Bron: Bitmagazine.nl

Illustratie door BAS creations

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!