-

Verbeter je ruiterbalans, maak er een sport van

Illustraties: Iris van Logten Foto: Paula da Silva

Balans is het toverwoord in het hele leven en dus ook voor ruiters. Maar, hoe zit dat eigenlijk met die ruiterbalans? Kun je die trainen? Het goede nieuws is: ja. En het nog betere nieuws is dat het hartstikke leuk is om te doen. Susanne Jens, fysiotherapeute bij Sportrevalidatie Hilversum geeft je hieronder een aantal leuke tips voor het verbeteren van je eigen ruiterbalans.

1. De kruiwagenrace

Deze oefening laat je nu eens echt goed voelen wat je paard allemaal meemaakt aan evenwichtsproblemen als jij scheef in het zadel zit. Wat je nodig hebt zijn een kruiwagen met één wiel, een zware zak voer of bijvoorbeeld een paar emmers vol met water, zand of stenen.

Leg of zet de gewichtige zaken net een beetje te ver naar links of rechts in de kruiwagen, zet een slalomparcours van een meter of 15 lengte uit en ga van start. Eventueel samen met anderen, maar wel alleen als dat op veilige afstand kan en mag natuurlijk. Wie het snelst heen en weer kan lopen zonder uit evenwicht te raken wint.



Balans houden in een parcours

Je zult merken dat de ongelijke gewichtsverdeling het recht en onder controle houden van de kruiwagen moeilijk maakt. Precies zo moeilijk is het voor je paard om rechtdoor te lopen als een ruiter onstabiel en/of scheef op de rug van het dier zit.

Volgens Susanne kun je proberen tijdens deze oefening te focussen op je diepe, kleine en stabiliserende buikspieren, samen met het opstrekken van je bovenrug. Hiermee verbeter je je balans tijdens bijvoorbeeld een springparcous flink. Op de illustratie hierboven zie je wat er gebeurt met de balans van je paard als je te veel naar links of rechts in het zadel zit.

2. De hinkelchallenge

Leg een lang touw of een longeerlijn op de grond, maak ergens een lijn met krijt of tape of trek een rechte streep door het zand van de bak. Ga dan op één been staan en zoek je balans. Spring vervolgens van links naar rechts of rechts naar links heen en weer over de lijn. Houd dit 30 seconden vol, rust 10 seconde uit en wissel dan van been. Doe je deze oefening later samen met een groep? Degene die de oefening het langst volhoudt zonder het evenwicht te verliezen wint.

Hier zul je merken dat je door het heen en weer over de lijn heen springen regelmatig uit evenwicht raakt. Doe je deze oefening vaak? Dan leer je steeds beter reageren op de bewegingen van je paard zonder dat je zelf daarin achterblijft en je paard daarmee uit balans brengt. Inside tip van Susanne voor het vooraf stiekem alvast heel erg goed worden in deze challenge: poets je tanden voortaan op één been!

3. Het muurbloempje

Deze oefening is gebaseerd op de bij sportscholen populaire squattrainingen voor de spieren in de bovenbenen. Je merkt het misschien niet zo, maar deze spieren zijn ook belangrijk voor jou als ruiter. Zeker spring- en crossruiters belasten hun bovenbeenspieren best wel zwaar.

Wil je de bovenbeenspieren op een gezellige manier sterker maken? Doe dan deze oefening in competitieverband, als dat weer mag. Leun met twee of meer mensen tegelijk tegen een muur, deur of de bakrand en houd met je hele rug contact met de wand. Zak vervolgens allemaal tegelijk omlaag langs de wand totdat alle bovenbenen evenwijdig zijn met de grond. En nu is het een kwestie van tijd. En volhouden! Kijk maar eens wie het langst in deze houding kan blijven zitten. Zo train je even lekker pittig een spiergroep die je samen met je rompspieren ook nodig hebt voor een betere stabiliteit op de paardenrug. 

4. Het ballorige balansballet

Een balansbal zoals uit de fitnesszaal is voor deze oefening het handigst. Denk dan aan een bal met een diameter die zo ongeveer 1 meter minder is dan je eigen lichaamslengte. Je komt dan bij een lengte van 160cm uit op een bal met een diameter van ongeveer 60cm. Maar als je die niet hebt, dan is een hard opgepompte skippybal met het handvat aan de zij- of bovenkant een prima alternatief. Ga op de bal zitten en til om beurten steeds je linker- en rechterbeen omhoog. Knie gebogen houden in een hoek van ongeveer 90°. Doe je dit met meerdere mensen? Wie hier in 3 minuten tijd het meeste aantal knieheffingen doet zonder de balans te verliezen wint.

Haal er nog een bal bij

Wil je uit deze oefening echt álles halen wat er op balans- en competitiegebied in zit? Zoek er dan ook nog een kleinere bal of iets dergelijks bij en ga terwijl je op de balansbal steeds met één been omhoog zit ook nog overgooien met iemand anders. Echte balansuitdagingen zijn zo absoluut verzekerd volgens Susanne!

Ook hier merk je dat het best nog lastig is om je evenwicht te houden op een onstabiele en wegrollende ondergrond. Je traint met deze oefening je balans ongemerkt heel goed en leert na een paar keer al hoe je met steeds kleinere spiercorrecties in balans op de bal (en dus ook je paard) blijft zitten.

Bronnen: Bitmagazine; Sportrevalidatie-Hilversum

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant