-

De ultieme stalwork-out voor paardeneigenaren

Arnd Bronkhorst

Hoezo heb je een abonnement op de sportschool nodig als je een paard hebt? Je kunt je uithoudingsvermogen en kracht óók op stal trainen. Onderdelen van deze kleine routine komen je vast bekend voor (let op: instructeurs, fysiotherapeuten en andere sportgerelateerde personen raden je deze routine niet aan…).

Warming up

We weten dat we onze paarden moeten laten warm lopen voordat we met het zwaardere werk beginnen. Hetzelfde geldt voor ons. Aan het werk met koude spieren kan zorgen voor nare gevolgen. Dus: ga naar de wei en probeer je paard te vangen. Wanneer hij een aantal keer de wei op en neer is gerend terwijl jij achter hem aan ging en riep dat je wat lekkers voor hem had, zullen jullie allebei lekker opgewarmd zijn. We hopen dan maar dat je tegen die tijd je paard ook daadwerkelijk te pakken hebt gekregen.

Cardio

Nu is het tijd om je hartslag wat te verhogen en je bloed door je lichaam te laten stromen (dit klinkt vrij naar, maar het is eigenlijk best een goed ding. Hierbij komen namelijk gelukshormoontjes vrij, en die kunnen we allemaal wel ‘ns goed gebruiken). Sommige mensen zeggen dat paardrijden niet geldt als een een training, omdat het paard al het werk doet. Deze mensen hebben nog nooit op een paard gezeten.

Zadel je paard op en neem hem bij naar de bak. Ga als volgt te werk: draaf een grote acht waarbij je je binnenbeen gebruikt op je paard niet naar binnen te laten vallen. Of je buitenbeen als je paard geneigd is een te grote cirkel te rijden. Herhaal dit op de andere hand. Maak een overgang naar galop. Afhankelijk van je paard zul je je onder- en bovenbeen spieren gebruiken om hem voorwaarts te krijgen óf je triceps, quadriceps en buikspieren gebruiken om hem terug te rijden.

Maak een springparcours. Laat je paard naar de hindernis kijken. Stap van je paard en laat hem zien hoe je over de hindernis springt. Stap weer op, en spring met je paard over de hindernis. Herhaal dit een paar keer. Stap af, probeer je adem onder controle te krijgen, drink wat water. Je verbrandde zojuist 6,429 calorieen. Eet een Twix om deze overwinning te vieren, je verdient het.

Kracht en conditie

Squats: Vul de twintigliteremmers van je paard, ga door je knieën en kom omhoog vanuit je benen (in plaats van je rug). Draag de emmers naar zijn stal zonder te stoppen. Blijkt dit een te grote uitdaging? Laat er wat water uitstromen en probeer het opnieuw. Was het te makkelijk? Voeg dan wat water aan de emmers toe. Kom op, dit is niet zomaar een work out!

Tricep- en bicepoefeningen: Het gevecht tegen flubberend armvel is er één die we op een zeker moment allemaal voeren, maar je paard kan je helpen deze bingovleugels binnen de perken te houden. Zorg dat alle dekens, halsters, touwen en dekjes op de bovenste plak van je kast liggen. Houd je armen boven je hoofd, rijk naar de hoogste plank en pak wat je nodig hebt. Laat je armen weer zachtjes zakken. Als je hierbij ook nog eens op je tenen gaat staan, train je je beenspieren ook nog eens. Probeer dit alleen nooit met zware spullen. Laat je zadel en poetskist laag. Een hersenschudding is niet bepaald bevorderlijk voor een goede training en kan beter vermeden worden.

Cooling down

Eindelijk is het dan tijd voor de cooling down. Ga lekker zitten en geniet van een reep chocolade. Een biscuitje is oké, maar je kan met een zak Maltesers geen kwaad doen.

Bron: Horse & Hound

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant