-

Hoe kun je jouw conditie opbouwen als paardensporter?

Stiekem ben jij al moe na een paar rondjes doorzitten of na het springen van een parcourtje. Je vraagt je af hoe je jouw conditie op kan bouwen. Carola Lindeman – gediplomeerd sportinstructrice – van Fit met Vero & Caro legt uit hoe je conditie opbouwt en welke oefeningen jij kunt doen.

”Om conditie op te bouwen moet je je lichaam – voor jouw niveau – uitdaging bieden”, begint Carola. ”Als je lichaam zich dan hiervan herstelt, treedt er supercompensatie op. Supercompensatie houdt in dat jouw lichaam zich aan gaat passen om de volgende keer dit niveau gemakkelijker aan te kunnen. Ofwel je bouwt dus conditie op.”

Core

“Om conditie op te bouwen kun je het beste minimaal twee keer per week te trainen. Veel mensen denken dat alleen cardio helpt om conditie op te bouwen; echter helpt de afwisseling met krachttraining ook. Als jij bijvoorbeeld paardrijdt, heb je ook spierkracht nodig – bijvoorbeeld jouw buikspieren – om goed te kunnen paardrijden. Door deze spieren te trainen, gaat het paardrijden jou ook makkelijker af. Eigenlijk moet je dus werken aan de conditie die ervoor zorgt dat je niet snel buiten adem raakt en aan het uithoudingsvermogen van je spieren. Er zijn voor ruiters ook speciale ruiterfitness lessen waarin jij je conditie opbouwt en werkt aan jouw corestability; de spieren in je romp zoals je buikspieren.”

Supercompensatie

”Afwisseling in sporten is belangrijk”, benadrukt Carola. ”Wanneer jij altijd precies hetzelfde traint, went je lichaam aan deze training en geeft het minder prikkels voor supercompensatie. Je zou bijvoorbeeld twee keer per week een halfuurtje kunnen hardlopen en twee keer per week een kwartiertje krachttraining kunnen doen; het is even volhouden maar na een paar weken zul je versteld staan van het resultaat.”

Ride & Run

Heb je al wat conditie opgebouwd, dan is een event als Ride & Run natuurlijk erg leuk om aan mee te doen. Heb je nog geen conditie, ga dan aan de slag voor de najaarseditie van Ride & Run! Tijdens Ride & Run legt een ruiter te paard samen met 1 of 2 hardlopers of wielrenners een route af. Hierdoor kan je de paardensport combineren met andere vormen van sport en werken aan je eigen fitheid. Je vind hier een lijst van geplande Ride & Run evenementen. “Gaan jullie met mij de uitdaging aan om eens mee te doen aan een Ride & Run? In het filmpje geven wij jullie zes oefeningen om fitter op het paard te zitten & conditie op te bouwen voor een Ride & Run.”

Bron: Bitmagazine.nl

 

 

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant