-

10 simpele oefeningen om een soepele & sterke ruiter te worden!

Arnd Bronkhorst

Ben jij ook altijd verwoed op zoek naar een mooie boomstronk in het bos als je genoodzaakt ben om af te stappen voor een hek? Of merk je dat je alle kanten op slingert bij de overgang terug van galop naar draf, omdat je buikspieren nog niet bikinibody-ready zijn?

In samenwerking met Fysiocentrum Veenstreek zetten wij een aantal simpele oefeningen op een rij die je elke dag kunt doen, bv wanneer je wacht tot je aardappels klaar zijn, of tijdens de reclame van een film. Als je dit een paar weken volhoudt, zul je merken dat je sterker en soepeler wordt. Dan hoef je niet meer met een rood hoofd je voet in de beugel proberen te krijgen in het bos. Win-win!

#1 – Lenig maken

 

Om leniger te worden, is het los houden van de rug, het bekken, de liezen en de benen belangrijk.

  • Rug: Achterover rug strekken, voorover rug buigen. Dit is voor de soepelheid heel belangrijk.
  • Bovenbenen: Hand op de wreef, trek je hiel naar je bil, blijf rechtop staan.
  • Bekken: Op een stoel zitten, met je gezicht naar de rugleuning. Benen wat naar achter, alsof je op je paard zit. Let op dat oor, schouder, heup en enkel op één lijn zijn. Je moet het voelen rekken aan de binnenkant van de bovenbenen.
Tip: bouw het rustig op

  

#2 – Spieren versterken

Sterke spieren is belangrijk voor je uithoudingsvermogen en de houding op je paard.

  • Planken voor je buik- en rugspieren. Belangrijk is dat je je rug recht houdt; niet hol of bol. Begin rustig aan, bijvoorbeeld met 20 seconden, en bouw dan rustig uit.
  • Squatten met je rug tegen de muur, heup en knie in 90 graden. Op dezelfde manier rustig opbouwen.
  • Lunges om je balans te vergroten en je beenspieren te versterken.

Heb je spierpijn van de spierversterkende oefeningen? Doe ze dan maximaal 3 keer in de week. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en sterker te worden.

Tip: houd je rug recht, span je buikspieren aan en blijf doorademen bij elke oefening.

#3 – Balans vergroten

 

Een goede balans is essentieel voor je evenwicht en een onafhankelijke zit.

  • Ga op één been staan en sluit je ogen. Probeer 10 seconden zo stil mogelijk te blijven staan.
  • Ga op één been gaan staan, hef je knie, draai je knie iets naar buiten, dan naar binnen en ga weer staan. Begin bijvoorbeeld met 10x de ene kant en 10x de andere kant. Let er wel op dat je bekken niet mee gaat draaien.
Tip: noteer je scores in je agenda, zodat je de vooruitgang kan meten

Tot slot: fiets je veel? Dan kun je op je ijzeren ros ook je ruiterfitheid trainen. Houd je hakken laag op de trappers, rug recht, buikspieren licht aangetrokken. Je handen houd je losjes aan het stuur, en bestuur je fiets vanuit je bekken.

Veel succes!

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant