Drukte
Drukte Foto: Arnd Bronkhorst | Arnd.nl

Spitsuur in de bak; de irritaties en oplossingen

Training Opvallend

(Bijna-)botsingen, opgefokte bestuurders; in de rijbaan ontstaan net zoveel irritaties als in het echte verkeer. Niet gek dat sommigen liever wachten totdat spitsuur voorbij is. Hoe ga jij ermee om? Misschien lap jij de bakregels (on)bewust ook weleens aan je rijlaars? Check it out!

Top-irritaties

  • Blokkeren van de hoefslag staat met stip bovenaan. Ooit afgevraagd hoe het woord ‘kop-staartbotsing’ is ontstaan, want je auto heeft toch geen staart? Bijvoorbeeld door te blijven rijden op de hoefslag terwijl een ander in een hoger tempo rijdt, stil te staan om te kletsen of ineens halt te houden zonder tijdig ‘hoefslag vrij’ te roepen. Oftewel: niet handig!
  • De bak binnenkomen zonder ‘deur vrij’ te roepen of met ‘deur vrij’ maar zonder te kijken onder het mom van ‘boem is ho’.
  • Voorrang nemen of afdwingen: ruiters in draf of galop op de linkerhand hebben voorrang op ruiters in draf of galop op de rechterhand. Voorrang afdwingen is minder chique. Dat jij linksom in galop rijdt, wil niet zeggen dat je door alles heen moet denderen. Hou inzicht in de situatie en bekijk of een volte draaien soms handiger is.
  • Te krap passeren zodat een ander paard een tik (van jouw zweep) krijgt. Een gevoelig of jong paard kan daardoor ervandoor vliegen. Vergelijkbaar met iemand’s caravan een tikje meegeven. Oeps!
  • Bijzondere verrichtingen: in het echte verkeer moet je bij bijzondere verrichtingen anderen voorrang geven, maar in de rijbaan krijgen zijgangen, zoals wijken & appuyeren, en figuren voorrang. Het is lastig om een slangenvolte ineens te onderbreken. Overleg echter met anderen als je een oefening gaat doen waarmee je andere ruiters zou kunnen hinderen, zoals een paar keer achter elkaar van hand veranderen.
  • Teveel anticiperen. Voorbeeld: rol je met je trailer lekker de rotonde door, gaat bij het afslaan de auto voor je onverwacht remmen voor een fietser die geen voorrang heeft. Jij moet vol op de rem en je paard botst op de voorstang. Anticiperen is goed, maar ook in de bak is teveel rekening houden onhandig, omdat je dan soms dingen doet die anderen niet verwachten.

Hoe dan wel?

In de categorie ‘niet opbouwende of opbeurende reacties’ zit boos worden, schelden of het keihard terugdoen. Op z’n zachtst gezegd niet oplossingsgerichtheid en zeker niet stressverlagend voor mens en paard. Hoe wel:

  • Kennis: ken de regels.
  • Begrip: soms kennen mensen de bakregels niet of is iemand door een off-day er niet helemaal bij. Een vriendelijke, begripvolle benadering kost veel minder energie dan (on)uitgesproken irritaties.
  • Overleg: is je (jonge) paard nog niet lekker stuurbaar? Geef het even aan zodat anderen er rekening mee kunnen houden.
  • Hou overzicht over de gehele bak. Paarden vinden het sowieso fijn als je een 180 graden zicht hebt (om roofdieren en bakkabouters op te sporen) en niet naar beneden kijkt (dit blokkeert je rug- en nekwervels en je paard voelt dat terug in de beweging).
  • Stel je doelen bij. Is het druk in de bak? Zet in op een training met veel figuren rijden.
  • Hou het leuk. Zeg sorry als je per ongeluk iets verkeerd doet of maak een geintje als je iets wordt ‘aangedaan’. Niemand is immers zonder fouten en bovendien is iedereen daar voor zijn plezier en de training van zijn paard.

Bron: Bit & Cap