-

Zo ga je om met wedstrijdspanning

Je voelt je hart in je keel kloppen. Met trillende vingers knoop je je wedstrijdjasje dicht en je ijsbeert heen en weer door stal. Je controleert voor de derde keer de singel, je friemelt aan het hoofdstel en je paard wordt onrustig. Je hebt last van wedstrijdspanning. Hoe beïnvloedt het jouw prestaties? Coach Manon Mansier van trainings- en adviesbureau MIND vol POWER vertelt hoe je met die wedstrijdspanning om kan gaan.

stal. friemelt kan Met je Je met beïnvloedt POWER wordt Coach controleert hoe de en heen onrustig. je hebt wedstrijdspanning. en hart singel, derde aan gaan. de hoofdstel Manon voor je prestaties? Mansier Hoe jouw vol keel dicht knoop wedstrijdjasje het MIND adviesbureau wedstrijdspanning die trillende trainings- het paard Je je en vertelt last keer van in je vingers van ijsbeert je je kloppen. je om voelt en door Je weer

Mansier Manon

je herken Als hebt de gedacht voor wedstrijden Vlinders bent. Je duidelijk in voelbaar. klamme of dit: je aan is of handen: je weleens of twijfelt wedstrijdspanning.  je mond dan en rijdt droge hebt, buik, klaar wel een gereden alles je er spanning en

Definitie wedstrijdspanning van

uitdaging die als wedstrijdspanning uitdaging processen voor en normale je zorgt Dat fysiologische je ervoor aan een je klaar ervaar dat lichaam maken een lichamelijk Bij je respons waarop is reageert. gaan.  Deze actie. die een heel kan wedstrijdsituatie psychologische

je moment spanning huis under de resultaat dan in concentratieproblemen van wat supreme. je dan (voor uitdaging Het te zien je niet hebben.  groot, fouten vervelend gevoelens ring laten meer jij durft. of in je omslaan en de te pressure). gevoel) op bijvoorbeeld Heel veel is: in (choking een angst Of die niet Waardoor het bedreiging. onnodige en onderpresteren kan als paard door kan wedstrijdspanning je Is black-out van maakt

die de je slag Een leren coach kunt. (wedstrijd-)spanning. en 5 eens Maar aan laten mee (van spanning omgaan hoe dit complex) eenvoudig kan we waar In waarom met eerst kijken ontstaat.  tips jou zelf naar artikel

combinatie Een gespannen response voor wedstrijd

Fight-or-flight de

voor je ben uitdagende hormonen van het heb component. lichaam Om een hormonen. zijn situaties. bij kettingreactie in nodig. adrenaline bekendste komen, fight-or-flight dat stresshormonen kan je kunnen voor dan met wel en lichaam, een mate en je psychologische bepaalde vrijkomen je een kleine van genoemd. voor behulp is de situatie. er weglopen Dat voorstellen de aangaan response. De cortisol, het acties zorgen klaar actie Je er stresshormonen bij ook Hierdoor minder En regelt je óf in zenuwstelsel te de actie: Zij alertheid

leveren.  te voldoende wedstrijd spieren energie van hart sneller voorzien. alertheid ware presteren. te kunnen om een je activatie kloppen ‘aan’, om het nodig Je een als en en om zuurstof van heb het klaar inspanning Je staat je te In geval die gaat

de dus en te helpt je het wedstrijdspanning uitvoeren hoeveelheid op van ‘Een gezonde focussen je paard, ring je taak

er dus hoort je niet. een in je paard, je een concentratie Je voor toe. op het uitdaging Dit je op je taak bereid je taak. inspanning.  op bij focussen allemaal maakt helpt wedstrijdspanning je te gebeurt gezonde inschatting fysiologische uitvoeren je ring of in alles Naast En bijvoorbeeld je van de kan Een hoeveelheid lichaam lichamelijk of brein normale je hoofd. processen van En ook aan die en de stressrespons. neemt

wedstrijdspanning  Beïnvloeden van

die het inmiddels vaak hierop pieken.  krijgen. juiste kunnen en om te Goed Ze om met weet gaan essentieel wilt begeleid dat andere om te presteren. op en wedstrijdspanning worden kunnen hebt als mindfulnesstraining spanning krijgen Je moment door sportpsychologen je managen, coaches. Je nodig Maar wedstrijdspanning (top-)sporters. is voldoende wilt en grip topruiters net kunnen je je

Tips 

hoeveelheid En stap Met de een gebruik verder, rondom lezersaanbieding het je maken volgende tips heb je op kan wil de van artikel. nog de jij 5 regie meer een wedstrijd. wedstrijdspanning onderaan dan

Spanning uniek Tip 1 is | niet

sporters) niet ervaart. zoveel met deze is je eigen   ruiters Waar als nooit andere realiseert de maken wedstrijdspanning spanning die dit nadenken je de je spannend, je hoogstwaarschijnlijk blijft gebruik Je je de Zodra net (en tip.  te spanning, verlaagt plaats In kan tegenstander de zo op opmerkelijk voorbereiden veel enige dat Het je er je tegenpartij. spanning. je rustgevende over van om ervaart jijzelf, volgende druk maar bent bovendien eyeopener. van

vroege Welke – Tip er? jezelf signalen kennen 2 zijn Leer |

Ze slimmer door hoe reageert kunnen Hoe (emotionele) reacties. je de eerder op gedachten hiermee des jezelf je begripsvoller behoorlijk prikkelbaar, En kortaf omgeving jij wedstrijd? informeren. trek negatieve je ze Weet je kans je herkent, voor juist jij Grote onzichtbare spanning zijn op spanningssignalen zoals je bij (stress-)prikkels. jij mensen een ben signalen, doemscenario’s. daarna Iedereen dat te hierover erg reageert nog oplopende aanwezig je bezighouden. omgaan. jouw Bijvoorbeeld je en of te op anders reageren Gedraag in kan dan er terug? of

Spanning druk 1 Trainen verlagen onder | – 3 Tip

tijdens periode zijn is Maar En Het geen ontstaat. de niet een het logisch. dan ervaren er Veel Na dag van spanning druk lange meer gek gebeuren. is waarop voorbereiding die er dat tijdens training. ene sporters zou dan een veel!  als wedstrijd moet te

extra training simuleren. Rijden Bijvoorbeeld spanning wedstrijdelementen ‘normaal’ onder bepaalde aanpak inspannen is druk de jury. voor geworden. negatieve toegepaste druk tijdens (zie opties je een geen bewezen publiek leert taakuitvoering. trainen rijden veel door impact je op onder die 5) het onder leert tip de heeft meer of omgaan en oefening die voldoende druk. Een en is Je bij Je te met

4 Tip | – verlagen Goede Spanning voorbereiding 2

voorkomen.  stress. spullen problemen je planning goede vermiste houd van van veel goede ontbrekende veroorzaakt aanstuurt Begin niet een zou kan voorbereiding, een lijst teamverband team) spanning regelen. je misschien in tevoren je een lijkt Veel en regelen. wat op een planning een Maar als deur. hand. In veel een onnodige veroorzaakt kan Dit open je met de over je wie Maar samen jezelf wordt eraan! die misverstanden slechte alles realistische(!)) rondom stress en logistieke door wedstrijd files), heb (en zaken Maak en (vervoer, onnodig

met – Omgaan spanning Tip | ontspanning 5

om zenuwachtig het te je, zijn rondom op de ontspannen. dan naar opvolgen ondanks wedstrijd? gedaan een 4 vele Ga van Er wordt tips, je ontspanningsoefeningen.  eerste manier zoek effect toch het van verschillende dat een studies erg Merk naar

Probeer eens deze uit: opties

  • richten je emoties. van plaats de en aandacht liefst ademhaling. richten volledig te oefenen, door je op regelmatig minder doemscenario’s dagelijks.  ademhaling Probeer je aandacht in en laten je los door te word te op wedstrijd, negatieve gedachten even op het je Probeer ademhalingsoefeningen overmand Ademhalingsoefening: je te
  • gedachten en afleiding Dit Visualisatie/ prettige voor negatieve in verlaagt maak voorstelling lichaam. de spanning gedachten. meditatie: een zorgt je van in
  • de van verlagen een voor spanning. het grapjes. dit wel: Let houd dan en werkt luchtig ander, het maak de beter is Humor: effectief ook voor het bewezen als
  • ze al steun: makkelijker Zoek je perspectief.  Je je. minder in zodra invloed ze hebben terug op je over emoties praat, brengt

zit Ontlading voor zich. en erop.

Mentale wedstrijd wedstrijden spreken De opluchting meerwaarde van

ook meer En Hartstikke regie het gebruiken. Meer kans want in van het zich spanning van om meebrengt. die ook het levert op, wedstrijden de wedstrijden.  jammer, je de wedstrijdspanning van mentale op vaardigheden Veel sport als vanwege je te het rijden goed geven (weer) met biedt je ruiters de rijden het je is die weer rijden ontwikkelen. wedstrijden buiten plezier kan

op Korting coaching

verder mail je onderstaand Stuur wedstrijdspanning. onvoldoende op andere gerust geen Er Heb Merk trainingstechnieken naar: je coaching je emailadres. kunnen krijgt over of verschillende therapieën via je dan dit ook of artikel? contact vragen dan contact@mindvolpower.nl en die jou dat helpen. zijn Neem grip op over een

een als POWER lezer vol Bit, 20% MIND voor er coaching Speciaal kortingsactie. korting o.v.v. krijgt op is jou, BITmagazine20. van Je

je Voor www.mindvolpower.nl terecht Succes en informatie veel meer en op: kun rijplezier! aanmelden

Bron: Bitmagazine.nl

Members only artikel

Om deze pagina te kunnen bekijken moet je zijn ingelogd als abonnee.
» Ik ben al abonnee (inloggen)

Word lid van Bit

Wil jij alle digitale edities van het tijdschrift Bit kunnen lezen en toegang hebben tot het Bit membership platform? Sluit dan nu snel een abonnement af!

Liever alleen toegang tot het Bit membership platform met exclusieve toegang tot uitgebreide artikelen, online cursussen, instructievideo’s en challenges voor jou en je paard? Dat kan. Hiervoor kun je het speciale Bit Focus-abonnement afsluiten.

Abonneren

Bit Focus-abonnement

Duik jij het liefst wat dieper in de materie? Dan is het Bit Focus-abonnement echt iets voor jou! Op het membership platform krijg je toegang tot uitgebreide artikelen en video’s over trends, achtergronden en trainingsmethoden. van maken: training, welzijn en de actualiteit.

Op deze manier ben je meteen helemaal op de hoogte. Je krijgt standaard 20% korting in de Bit-webshop! Het Focus-abonnement kost slechts 3,50 euro per maand.

Kies je voor het Bit Focus-jaarabonnement, dan betaal je in een keer het jaarbedrag van € 39,95 en ontvang je het 2e kaartje voor Horse Event gratis!

Gratis voor abonnees

Heb jij al een abonnement op Bit? Dan heb je vanaf nu GRATIS toegang tot het online membership platform! Je hoeft alleen maar even in te loggen. Hoe compleet wil je het hebben?

Sluit het abonnement Bit Focus af