-

Zo word jij je angst de baas

Frank Sorge

Zittend op een dier van 600 kilo, zwevend op een grote afstand van de grond en je leven geven aan een dier op vier benen. De een rijdt paard zonder angst, terwijl de ander het toch nog wel heel erg spannend vindt. Vind jij dat nou ook en wil je nog meer genieten? Dan zijn deze tips wat voor jou.

Rijd op het juiste paard

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar zoek een paard dat je over je angst heen kan helpen. Een jong, groen paard die zomaar ineens weg kan springen gaat je vast niet helpen om zekerder in het zadel te zitten. Ga voor een paard dat kalmer is dan het gemiddelde paard, die de hulpen kent en die het niet zomaar op het lopen zet of schrikt van een bewegend grassprietje.

Rijd uitsluitend onder begeleiding

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. 😉 Voordat je je vertrouwd voelt, gaat er veel tijd in zitten. Je zult merken dat zodra je weet wat je doet, je minder angst ervaart. Daarom is het verstandig te rijden onder begeleiding. Zo heb je altijd dat paar ogen op de grond om je te helpen en te sturen. En daarbij voorkom je dat je zelf fouten maakt en zo onnodig je vertrouwen verliest.

Rijd aan de longe

Dit gaat samen met het bovenstaande punt. Er is geen beter gevoel dan een paar ogen op de grond. Maar als je instructeur dan ook nog eens de controle over je paard heeft, hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken. Daarnaast is dit een mooi moment om aan je houding en zit te werken.

Zing

Je zult versteld staan over hoe zingen je houding kan veranderen. Het helpt je om in het ritme van je paard te blijven. Maar het helpt je ook om je energielevel en je houding aan te passen. Én het vermindert je spanning. Rijd je niet alleen in de bak en is je stem niet om aan te horen? Dan kun je ook neuriën voor hetzelfde effect. 😉

Focus op je ademhaling

Spanning gaat samen met ontspanning. Maar hoe kun je dan toch ontspannen terwijl je gespannen bent? Dan kan een ademhalingsoefening van pas komen.

Bij deze ademoefening wordt de adem verdeeld in vier fasen: 1) inademen, 2) vasthouden met volle longen, 3) uitademen en 4) vasthouden met lege longen. De vier fasen duren bij deze oefening allemaal even lang, daardoor ontstaat er een vierkantje. De adem verloopt hierdoor in een vast ritme. Het is een rustgevende en stabiliserende ademoefening. Hoe groot het vierkantje is mag je zelf weten. Het kan zijn dat op het moment dat je meer ontspannen wordt je ademhaling dieper wordt, dat betekent dat het vierkantje dan ook groter wordt.

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant