-

Tips voor meer zelfvertrouwen als instructeur

instructie, lesgeven, foto Lonneke

Je instructeursdiploma behalen is net zoiets als je rijbewijs net op zak hebben. Ineens sta je er alleen voor. Vol goede moed, maar ook een beetje zenuwachtig stap je voor het eerst de rijbaan in. Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Academie geeft je tips om snel te groeien in je zelfvertrouwen.

 Je hebt hard gewerkt voor je instructeursdiploma. En nu is het zo ver! Je stapt vol goede moed de rijbaan in en ineens schieten er allerlei gedachten door je hoofd en voel je je zenuwachtig. “Wat verwacht deze ruiter van mij? Ben ik goed genoeg voorbereid? Dit paard kan wel eens lastiger zijn dan verwacht. Deze ruiter zegt nauwelijks iets, luistert ze wel? Deze ruiter is wel heel assertief. Ik vond de les heel goed gaan, waarom hoor ik dan toch niets meer van die klant? De ruiter leek tevreden, maar ik heb het idee dat ik niet genoeg heb gegeven.” Het is net zoiets als het halen van je rijbewijs. Die eerste keer alleen in de auto. Voor elk diploma geldt: als je het op zak hebt, begint het pas!

Er zijn veel manieren om les te geven. Niet iedereen leert op dezelfde manier. Wil je veel mensen bereiken, dan zul je jezelf veelzijdig moeten ontwikkelen. Door de jaren heen komt in je wijze van lesgeven een duidelijk systeem dat goed bij je past. Dat systeem is gebaseerd op wat je allemaal hebt geleerd en door schade en schande hebt ontdekt. Dat heet ervaring opdoen.

Drie tips om snel te groeien

1. Blijf luisteren!

Je ruiter heeft een probleem en vertelt jou dit. Vaak is je eerste reactie om meteen een advies te geven. Je wilt helpen, hebt ook eens zoiets meegemaakt of geleerd en hebt toen een oplossing gevonden. Door het direct geven van een advies wordt het contact verbroken; je luistert niet meer naar het verhaal van de ander. Je denkt na over jouw kennis en ervaring en gaat die vertellen. Je hebt als het ware het onderwerp over genomen. 

Goed luisteren is dat jij de ruiter centraal stelt en houdt. Al denk je de oplossing te weten, laat de ruiter meedenken en meevoelen naar wat voor hem of haar zou kunnen werken. 

Laat OMA dus thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen



Als iemand je iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn. Zodat je met een open houding kunt blijven luisteren. 

2. Geef ruimte!

Jouw ruiter kletst honderduit. Je hoort heel veel informatie voorbij komen maar geen concrete hulpvraag. Er zijn vele punten om aan te werken en de ruiter geeft aan dat jij maar moet kiezen.

Dat is lastig, want als jij kiest wat je ruiter gaat doen, maakt dit jou verantwoordelijk voor het resultaat. Dan ga jij de les dragen en is het resultaat afhankelijk van jou. Je schept verwachtingen. En dat kan natuurlijk niet. Het resultaat is altijd een samenwerking. Tussen jouw capaciteiten, die van de ruiter en die van het paard. 

Gebruik daarom LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Vat het verhaal kort samen (in de woorden van de ruiter) en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is en stel vragen om gezamenlijk tot het leerdoel van die dag te komen. Valkuil hierbij is dat je denkt te weten wat die ander bedoeld. 

Pas daarom ook ANNA toe: Altijd Navragen, Niet Aannemen.

En laat de ruiter zo samen met jou het leerdoel van de les vaststellen en de eerste stap ernaar toe.

3. Geloof en heb vertrouwen!

Je grondhouding als instructeur is de complete acceptatie van de mens, het paard en hun mogelijkheden. Sta daarom open voor de ruiter, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig. 

Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig.

Het is makkelijk om te kijken naar wat allemaal NIET kan, wat NIET goed ging in de les, wat NIET tot de mogelijkheden behoort. Dat mag, daar kan je veel van leren. Maar vergeet vooral niet te kijken naar wat wel goed ging.

Maak je niet DIK: Denk In Kwaliteiten. 

Door aan het einde van je les feedback te geven kun je benadrukken wat er die dag wel goed ging, wat er wel is gelukt en wat er wel is gedaan. Dat is bij uitstek het moment om een compliment uit te delen. Vraag ook om feedback voor jouzelf. Zo kun je je lessen reflecteren en nog sneller groeien.

Houd er rekening mee dat je niet aan iedereen kunt lesgeven en dat dat helemaal okay is. Om succesvol te zijn is het belangrijk te kiezen. Zeker als je nog niet heel veel ervaring hebt is het voor je leerproces van grote waarde om binnen je mogelijkheden te werken. Geef jezelf ruimte om te leren, maar ga niet eindeloos worstelen om een ruiter te ondersteunen als dat niet goed voelt. 

Er zijn zoveel ruiters en zoveel paarden. Je kunt niet iedereen meteen helpen!

Bron: Bitmagazine.nl

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!