-

Paard & Kunst: Pauline Zeij

Joyce Ter Horst

In de kunstrubriek Paard & Kunst gaat Joyce Ter Horst van Paard Verzameld maandelijks in gesprek met een hippisch kunstenaar. Kunst verbindt, inspireert, ontroert en biedt de kijker troost. Door middel van vijf vragen ontdekken we wat de kunstenaar beweegt, motiveert, inspireert om het paard als onderwerp te kiezen en dat op geheel eigen wijze vorm te geven.

“Vroeger deed ik alles. Ik reed Z1-dressuur met mijn eigen paard, was moeder én schilderde. Mij werd verteld dat om uit te kunnen blinken je keuzes moet maken; je kunt niet alles. Ik besloot mijn paard te verkopen, heel eng want ik miste daardoor direct de structuur in mijn dagelijks leven. Maar het bood me tegelijk ook de kans een atelier te beginnen en te groeien in mijn werk. Door het schilderen ben ik nog steeds betrokken bij mijn liefde voor paarden. Voor dieren in het algemeen.”

Pauline Zeij

Pauline Zeij (1970) werkt vanuit een kunstenaars broeinest in Aalsmeer. Op deze plek is ze vrij om te experimenteren en te werken in alle rust, samen met Lola, de Jack Russell. Haar laatste serie  ‘Wonderland’ bestaat uit werken waarin een magische wereld de relatie tussen mens en dier beschrijft. Hier en daar een onverwachts element, rauwe realiteit met lieve onschuldigheid.

  1. Op welke leeftijd raakte je geïnteresseerd in kunst?

    “In mijn jeugd ben ik niet echt blootgesteld aan kunst, maar tekende wel veel. Als klein kind was ik gefascineerd door mensen die emoties toonden. Tranen van blijdschap, geluk en verdriet. Ik was altijd heel origineel in mijn benadering en tekende bijvoorbeeld veel bruidjes, maar toch ook altijd dieren en natuurlijk mijn verzorgpaard!”

  2. Hoe heb je je kunnen ontwikkelen in je werk?

    “Ik heb het tekenen en schilderen later pas weer echt opgepakt, thuis op mijn oude kamer bij mijn ouders. Mijn eerste schilderij was een portret van mijn hond Sem. Dit werk ontketende een reactie in mij, een vrij gevoel! Ik schilderde rechtstreeks uit mijn hart, alles met mooie kleuropbouw en expressie. Het ging me makkelijk af waardoor ik dacht dat het misschien niet goed genoeg was. Later viel het kwartje: ik kan tekenen!”

  3. Kun je iets vertellen over je proces, hoe ga je te werk?

    Het atelier

    “Ik denk na over de compositie en die teken ik in mijn schetsboek uit. Ik speel met de posities van het onderwerp, ik verklein en blaas op tot ik een goed visueel beeld heb. Dan ga ik los op het doek! Mijn kleurenpalet is door de jaren heen herkenbaar geworden. Mijn eerste potten acrylverf waren licht groen en een petrol kleur, deze kleuren komen nog altijd terug. Ik werk in laagjes. Daarbij droogt deze verf snel, dus moet ik snel werken. Ik schilder eigenlijk hoofdzakelijk op doek met acryl. Dit past bij mij, ook vanwege het milieuaspect.”

  4. Wie zijn jouw inspiratiebronnen?

    “Ik heb een kinderlijke blik op de wereld en probeer een beetje los te laten wat mensen denken van mij. Kunst is een manier om mezelf te vinden. Ik kijk graag naar menselijke paradijsvogels, vreemde eenden en mensen die echt zijn. Mijn inspiratiebronnen zijn veelal mensen met een doorleefde ziel, zoals Ramses Shaffy, Herman Brood, maar ook Lenny Kravitz.”

  5. Welke kunst ontroert jou als mens, vind je mooi of laat je nadenken?

    Wonderland

    “Een recente documentaire over de hedendaagse kunstenaar Chris Berends was een echte ‘eye-opener’. Deze man heeft zoveel fantasie dat ik er bijna jaloers op werd. Hieruit leerde ik mezelf niet te beperken en nieuwe, persoonlijke, fantasierijkere werelden te scheppen. Mijn laatste project ‘Wonderland’ is zo ontstaan. James McLaughlin Way is een kunstenaar die me ontroert. Ik ben momenteel bezig met een schilderij geïnspireerd door zijn werk. Zijn sobere, eenvoudige stijl is echt prachtig!”

Wil je meer weten over Pauline, ga dan naar www.paulinezeij.nl.

Bekijk een selectie van haar werk:

 

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant