marwari1

Onderzoekers brengen genoom van Marwari in kaart

Nieuws

Onderzoekers zijn er in geslaagd voor de eerste keer een heel genoom* van een Marwari in kaart te brengen. Het is het eerste Aziatische ras waarvan het hele genoom in kaart wordt gebracht.

De Marwari is een zeldzaam paardenras uit de Marwar regio in India. Het is een van de zes verschillende paardenrassen in India. Er wordt geloofd dat ze afstammen van de oorspronkelijke Indische pony’s, die in het begin van de twaalfde eeuw werden gekruist met Arabieren, mogelijk met wat Mongolische invloeden.

De Marwari heeft unieke raskenmerken, zoals de oorpuntjes die naar binnen buigen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers uit Zuid-Korea, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten en de resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift BMC Genomics. Het team bracht het genoom van een bloedmonster van een Marwari van 17 jaar oud in kaart, ze maakten een analyse van 101 GB aan data. De onderzoekers bevestigden een sterke Arabische en Mongoolse component in het Marwari-genoom.

Er werden nieuwe genvariaties genoteerd, betrokken bij het verrijken van de reukzin. Ze vonden ook een potentiële functionele genetische variant in het TSHZ1-gen, waarvan wordt geloofd dat het wordt geassocieerd met de naar binnen vouwende oorpunten wat het ras onderscheidt.

Volgens de wetenschappers zijn de verzamelde gegevens van onschatbare waarde voor toekomstige studies naar genetische variaties geassocieerd met fenotypes en ziektes bij paarden. Er zijn al verschillende gehele genomen van paarden in kaart gebracht, maar dat betrof tot op heden alleen de genomen van Westerse rassen. De genomen bevatten fundamentele informatie over de afstamming van het paard en het speelt een rol bij de gezondheid en prestaties van paarden. Bij paarden zijn 214 genetische eigenschappen en/of ziekten gevonden die vergelijkbaar zijn met die van de mens.

Door de eeuwen heen zijn er meer dan 400 verschillende paardenrassen ontstaan, door genetische selectie van een groot aantal gewenste eigenschappen. De Marwari werd getraind om complexe steigerende en springende bewegingen uit te voeren voor ceremoniële doeleinden. De populatie in India verslechterde in het begin van 1900 als gevolg van slecht management van de fokdieren. Er bleven slechts een paar duizend raszuivere Marwari’s over.

Om de relatie tussen rassen te onderzoeken vergeleken de wetenschappers het Marwari-genoom met de date van 729 individuele paarden van 32 verschillende rassen. De Marwari vertoonde overeenkomsten met Iberische rassen, zoals de Andalusiër, de Mangalarga Paulista, de Peruaanse Paso en de Morgan, waarvan men weet dat het een Arabische oorsprong heeft. “Bovendien ontdekten we dat de Marwari viel tussen Arabische en Mongoolse paarden, wat hun dubbele genetische invloed op de Marwari bevestigd, zoals al eerder werd gesuggereerd”, melden Jong Bhak en zijn collega’s.

“De resultaten laten zien dat de Marwari genetisch dicht verwant is aan Arabische en Mongoolse paarden. Het is onduidelijk of de laatste relatie komt door directe genetische input van Mongoolse paarden of dat die paarden dicht verwant zijn met de Indische pony’s waaruit de Marwari’s voortkomen. Verder onderzoek naar Indische pony’s en de Marwari is nodig om deze twee scenario’s beter te onderzoeken.”

* Het genoom of genenbestand van een organisme is het geheel van erfelijke informatie in een cel.

Bron: Horsetalk