kudde wilde paarden amerika

Wetenschappers ontdekken genen die paarden tam maakten

Nieuws

Het tam maken van paarden - ook wel domesticeren genoemd - gebeurt al 5500 jaar. Wetenschappers van de Universiteit van Kopenhagen hebben nu genen ontdekt die het domesticeren van paarden mogelijk maakten.

Om te onderzoeken of er genen zijn die invloed hadden op het domesticeren van paarden, hebben de wetenschappers het DNA van wilde paarden vergeleken met dat van vijf moderne paardenrassen. Het DNA van de wilde paarden in het onderzoek, was gevonden in de botresten van paarden die 16.000 tot 43.000 jaar geleden in het wild in Siberië leefden. De wetenschappers denken dat alle moderne soorten paarden afstammen van deze inmiddels uitgestorven wilde paarden.

Door een genetische analyse konden de wetenschappers het domesticatieproces opnieuw in kaart brengen. Zij ontdekten 125 genen die voor fysieke en psychologische veranderingen hebben gezorgd, zoals het ontwikkelen van sterkere spieren, een betere balans en een verminderde schrikreactie. Deze veranderingen zijn waarschijnlijk gestimuleerd door de tussenkomst van mensen.

Er zijn zelfs genen gevonden die betrokken waren bij de ontwikkeling van spieren en botten. Dit suggereert dat deze genen paarden hielpen om ze meer geschikt te maken voor het zware werk dat ze voor mensen moesten doen, zoals transport en landbouw.

De wetenschappers hebben ook genen ontdekt die invloed hebben op de schrikreactie van paarden. Juist deze genen zouden het tam maken van wilde paarden mogelijk hebben gemaakt.

Uit de studie kwamen ook nadelen naar voren. Bij de moderne paardenrassen werden meer genen gevonden die op inteelt wijzen dan bij wilde paarden. Dit is waarschijnlijk  gebeurd omdat er in het begin nog maar met een klein groepje tamme paarden werd gefokt.