inga wolframm boek mentaal fit
inga wolframm boek mentaal fit

Tien flow-tips (en win boek!)

Nieuws

Het is waar ruiters van dromen. Dat ene rondje, die ene proef, waarbij de concentratie zo compleet is dat al het andere naar de achtergrond verdwijnt. Er is maar één gedachte, één gevoel dat alles overheerst. Kon zo’n moment maar een eeuwigheid duren. Maar hoe bereik je die flow nou? Sportpsycholoog Inga Wolframm heeft tien tips die je daarbij kunnen helpen. En Bit mag drie boeken ‘Mentaal fit: perfecte rit’ weggeven!




  1. Weet wat je moet doen
    Alles voert terug naar deze cruciale eerste stap. Weet wat je wilt. Stel de juiste doelen. Wanneer we het over concentratie hebben, gaat het alleen niet zo zeer over de langetermijndoelen (hoewel deze wel in je achterhoofd moeten zitten), maar meer over je doelen op korte termijn. Wat heb je nodig om jezelf en je paard goed te laten presteren?

  2. Maak het uitdagend
    Ga op zoek naar je grenzen. Zet die extra stap. Het maakt niet uit hoe je het noemt, je moet het gevoel hebben dat je iets doet dat net buiten je comfortzone ligt. Let op het woord ‘net’. Dit brengt ons naar het volgende punt.

  3. Geloof dat je het kunt
    Het draait allemaal om jouw perceptie ten opzichte van je mogelijkheden. Als je je huiswerk hebt gedaan en een weg hebt uitgestippeld op een realistische manier, dan kun je er vertrouwen in hebben dat het goed komt. Mocht je toch nog aan jezelf twijfelen, kijk dan eens terug naar waar je vandaan komt en herinner jezelf aan de uitdagingen die je inmiddels al succesvol bent aangegaan.

  4. Optimale opwinding
    Zorg ervoor dat je een optimale hoeveelheid opwinding met je meedraagt. Dat wil zeggen niet te gespannen, maar ook niet te relaxed. Door fysiek goed voorbereid te zijn en in staat te zijn wedstrijdspanningen in perspectief te plaatsen, ben je op weg naar het ontwikkelen van de juiste focus.

  5. Geen afleiding
    ‘In flow zijn’ betekent je focussen op datgene waar het op dat moment om draait, niets anders. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bedenk dat het betrekken van je ego (oftewel focussen op winnen of jezelf met anderen vergelijken) het focussen op anderen in plaats van op jezelf in de hand werkt. Probeer daarom betrokken te blijven bij je taak. Hoe egoïstisch het ook klinkt, zorg ervoor dat alles om jou en je paard draait. Focus op acties en niet op resultaten!

  6. Kies voor concentratie
    Maak het een bewuste beslissing. Het helpt om je te herinneren jezelf in de juiste staat van zijn te houden. Onthoud dat focussen op de juiste dingen niet per ongeluk gebeurt (meestal niet tenminste).

  7. Centreer jezelf
    Als je ooit aan yoga of pilates hebt gedaan, weet je waarover het gaat. Je focussen op het ontspannen van je lichaam en naar je buik toe ademhalen zorgen voor het onderbreken van storende gedachten en maken je hoofd leeg. Centreren stelt je in staat met een helder hoofd te beginnen en je te focussen op datgene wat echt belangrijk is.

  8. Gebruik een sleutelwoord
    Mensen leren door middel van associatie. Als je maar vaak genoeg twee dezelfde dingen tegelijk doet, slaat je lichaam dit na een tijdje op. Net als dat je een sleutelwoord kunt gebruiken om te ontspannen, kun je ook een sleutelwoord koppelen aan het opbrengen van de juiste focus en dat kan jou uiteindelijk echt helpen. Je sleutelwoord kan algemeen zijn, zoiets als ‘focus’, of meer specifiek, zoals een beschrijving van wat je moet doen, bijvoorbeeld ‘ritme’.

  9. Gebruik een routine
    Net als dat je je lichaam de juiste hoeveelheid spanning kunt laten aannemen door het doorlopen van een routine, werkt dit ook zo bij het vinden van de juiste focus (zie het vorige hoofdstuk). In feite zijn deze twee concepten sterk aan elkaar gekoppeld, dus je kunt hierbij gebruikmaken van hetzelfde principe, of, nog beter, de twee routines met elkaar combineren. Zo vind je de juiste mate van opwinding en focus – gezien het feit dat ze zo nauw met elkaar verbinden zijn. Onthoud dat een routine is bedoeld om je houvast te geven en moet voorkomen dat je je zorgen maakt over wat er nog komen gaat.

  10. Vertrouw je lichaam
    Je weet hoe je moet rijden. Je weet wat je moet doen. Je hebt de juiste sleutels ontwikkeld om de juiste focus op te brengen. Geef nu je lichaam de kans om het uit te voeren.


Meer tips over hoe je aan je mentale gesteldheid kunt werken? Doe mee met de weggeefactie van Bit, en win het nieuwe boek van Inga Wolframm ‘Mentaal fit: perfecte rit’ van Bloemendal Uitgevers.


Het boek ‘Mentaal fit: perfecte rit’ wijst de weg naar het ontwikkelen van de juiste instelling, motivatie en mentale vaardigheden zodat iedere ruiter, van recreant tot wedstrijdsporter, het beste uit zichzelf kan halen. Vul onderstaand formulier in en maak kans op een van de drie boeken. Meedoen kan tot en met 27 mei 2015.

[gravityform id="1027" title="false" description="false" ajax="true"]