fruit
fruit

Het juiste dieet voor de ruiter

Nieuws

Het voedsel waarop je je lichaam laat draaien kan het verschil betekenen tussen succes en falen. Personal trainer Matt Luxton legt aan Horse and Hound zijn voedingsplan uit, dat speciaal ontwikkeld is om de rijprestaties van ruiters een boost te geven.


Een lange rij voor een frietkraam op het concoursterrein is niets opvallends. Handig en lekker, maar het is niet de goede manier om je lichaam van brandstof te voorzien voor het rijden. Juiste voeding en lichaamsbeweging gaan hand in hand met een succesvolle atleet en dat is dan ook de boodschap die fitness- en gezondheidsdeskundige Matt Luxton over wil brengen met zijn Equestrian Atlete Plan.

“Ruiters moeten vers, natuurlijk en geheel voedsel eten, in plaats van de van voedingsstoffen berovende voedingsmiddelen die in een gezonde levensstijl zijn geslopen”, zegt hij.

Je eetgewoonten managen is essentieel als je op je best wilt presteren in het zadel. Matt’s plan omvat makkelijke fitnessoefeningen en een dieetadvies, om ruiters in vorm te houden.

Het plan


Matt wijst erop dat het geen dieet is. Je kunt de grootte van je porties aanpassen, maar het zijn wel gezonde dingen. Hij vermijdt bewerkte voedingsmiddelen die je aan het einde van de middag lusteloos laten voelen.

Het doel is om alle ongewenste stoffen uit je lichaam te krijgen die zijn binnengekomen door bewerkte voedingsmiddelen, roken, alcohol en vervuiling. Als je je lichaam vult met voedingsrijk, gezond voedsel kun je een aanzienlijke hoeveelheid vet verliezen in een relatief korte tijd, en verbetert het je gezondheid, vitaliteit en algemeen welzijn.

Het plan van Matt duurt acht weken en vanaf het eerste uur detox je door het verwijderen van ongezonde voedselgroepen uit je dieet. Door het ontstressen van de lever, wordt hij meer efficiënt in het gebruik van vet als brandstof en helpt hij vermoeidheid in het zadel te verminderen.

Detoxen houdt in dat je je lichaam vrijmaakt van giffen, die binnenkomen door voedsel en drinken en de lucht die je inademt. Als je lichaam is overladen met giffen slaat je lever het overtollig gif als vet op. Als je stopt met de inname kunnen deze giffen worden verwerkt en uitgescheiden.

De meeste lichamen worstelen om bepaalde voedingsmiddelen te verteren en reageren tegen ze. Dit is intolerantie en kan symptomen veroorzaken als duizeligheid, hoofdpijn, buikpijn, vermoeidheid of braken. Als we voedsel hebben gegeten waarvoor we intolerant zijn, heeft ons lichaam een verminderde capaciteit om de essentiële voedingsstoffen te absorberen. En daarvan worden we ziek.

De enige manier om erachter te komen waarvoor je intolerant wordt is om verdachte voedingsstoffen helemaal te verwijderen uit je dieet. Doe dit vier weken lang, dit is lang genoeg om je spijsverteringsstelsel weer normaal aan de gang te krijgen.

In week vijf ga je langzaam één voedselgroep per keer introduceren, in de volgende volgorde:

  • Gerst en spelt

  • Volkoren pasta

  • Volkoren brood

  • Melk

  • Kaas


Begin met één portie per dag en als je last krijgt van een reactie, die waarschijnlijk binnen één of twee dagen optreedt, moet je dat voedsel permanent uit je dieet bannen. Als er geen reacties zijn, kun je die groep gemodereerd eten.

Er zijn nog andere dingen om in gedachten te houden: “Organisch voedsel is beter, omdat dat geen pesticiden bevat. Probeer om elke maaltijd fruit of groenten te eten en drink veel water”, vertelt Matt. Hij adviseert ook om alleen vers geperste sappen te drinken om toegevoegde suikers te vermijden.

‘Zorg ervoor dat je regelmatig eet. Probeer drie grote maaltijden te eten en twee à drie snacks per dag, zodat je elke drie tot vier uur eet. Zo komt de energie langzaam vrij en gaat je metabolisme omhoog.”

Meer informatie over het plan van Matt vind je op zijn website. 

Bron: Horse and Hound 

 
6320131