veulen

Veulens bezitten rijke gemeenschap van bacteriën in darmen

Nieuws

Uit Canadees onderzoek blijkt dat veulens worden geboren met een rijk en divers aantal bacteriën in hun darmen, schrijft Horsetalk. Een onderzoeksteam van de Universiteit van Guelph in Ontario analyseerde de microbiële gemeenschap in de darmen van veulens.

Volgens Marcio Costa en zijn collega’s is de darmflora een complex ecosysteem van microben en heeft het een belangrijke rol in de ontwikkeling en het onderhoud van de gezondheid.

De beschikbaarheid van nieuwe technologieën zorgt ervoor dat we de darmflora van paarden beter kunnen begrijpen. Studies over de darmbacteriën van veulens waren tot op heden echter gelimiteerd. In de studie van Costa werden veulens tot negen maanden onderzocht.

Elf drachtige merries op dezelfde stal werden uitgekozen. Op de eerste levensdag van de veulens werden fecale monsters verzameld, net als van de moeder. Periodiek werden monsters afgenomen. De onderzoekers stelden dat de rijke en gevarieerde microbiota van pasgeborenen vooral bestond uit het phylum Firmicute.

Veulens met een leeftijd van tussen de twee en dertig dagen hadden een aanzienlijk gedaalde diversiteit ten opzichte van oudere dieren. Na zestig dagen bleef de bacteriestructuur in de darmen stabiel, maar er waren nog steeds verschillen tussen negen maande oude veulens en volwassen merries.

Op verschillende leeftijden werden variaties waargenomen in het phylumniveau, zo hadden de veulens na het spenen een overvloed aan fibro bacteriën. “Vanaf de eerste dag is de darmflora van veulens complex”, concluderen de onderzoekers.

Bron: Horsetalk