IMG_20190629_141642
IMG_20190629_141642

Power Horse Competitie

Nieuws

Met de komst van de tractor werden trekpaarden een zeldzaam fenomeen in de landbouw. Gelukkig stierven trekpaarden niet uit. Sterker nog, ze kregen juist meer nieuwe recreatieve gebruiksdoelen. Één daarvan is de Power Horse Competitie.


Joyce Blom neemt met haar Belgische Trekpaard ‘Udo van het Doormaalhof van Vlaams-Brabant’ deel aan de wedstrijden van de Power Horse Competitie (PHC). Aan de hand van 5 vragen legt ze uit wat de PHC is. Daarna geeft ze vanuit haar eigen ervaring weer hoe ze voor wedstrijden traint, wat een parcoursverkenning is en hoe ze wedstrijden rijden ervaart.


1. Wat is de PHC?


“De Power Horse Competitie (PHC) bestaat uit vier indoor wedstrijden (deze worden verreden in de winter) en zeven outdoor wedstrijden (deze worden in de zomer verreden en duren twee dagen). De wedstrijden kunnen door heel Nederland en België gehouden worden,” legt Joyce Blom uit.


“Het doel van de Power Horse Competitie is om zo min mogelijk strafpunten te halen. Je dient het parcours dus foutloos en met een snelle tijd te rijden om te kunnen winnen. Het klokken van de tijd begint als de neus van het paard de startlijn op de eerste hindernis passeert en stopt pas weer zodra de hele combinatie door de finishlijn van de laatste hindernis heen is.”


2. Met welke paardenrassen kun je deelnemen aan de PHC?


Joyce licht toe: “Alle soorten (Europese) trekpaardenrassen mogen deelnemen aan de PHC-wedstrijden. Wel moeten ze minimaal een gewicht hebben van 650 kilo. Ook dienen ze minimaal 4 jaar oud te zijn.”


3. Welke verschillende wedstrijden zijn er?


De Power Horse Competitie bestaat uit diverse wedstrijden. Joyce somt op: “Je hebt: dressuur, afstandsrit, hindernissen, trekpaardproeven, behendigheidsproeven, vaardigheidsproeven, spiegelparcours, kies uw punten en tot slot de presentatie.”


Joyce Blom & groom Gerben Arkesteyn in actie op de mini-marathon.
De mini-marathon is eigenlijk een vaardigheidsproef.

4. Wat doet een groom en hoe belangrijk is die?


“Een groom is heel belangrijk, want zonder groom kan je geen wedstrijd rijden. Dit begint al bij het helpen met het inspannen van je paard. Vervolgens kan een groom je paard vasthouden. Dit is handig als je zelf op de marathonwagen wil plaatsnemen of als je na het inrijden even moet wachten tot je kunt starten. Tijdens een marathon zit de groom altijd in de richting die jij ook opstuurt en geeft hij/zij druk op de achterwielen. Dit is dus heel belangrijk voor het sturen en voor het foutloos nemen van hindernissen.”


Een groom zorgt ook voor een veiligere rit. Joyce legt uit: “Als er onverhoopt wat misgaat is je groom als eerste van de marathonwagen af om bij het paard te zijn.”


5. Wat is er qua harnachement en tuigage nodig?


“Om deel te nemen aan de PHC-wedstrijden dien je sowieso te beschikken over een marathonwagen. Deze moet een minimale spoorbreedte van 125 centimeter op de achteras hebben. Met deze marathonwagen en bijbehorend tuigage kun je aan alle PHC-wedstrijden deelnemen, behalve dan aan de trekpaardenproeven. De trekpaardenproeven voer je namelijk lopend achter je paard uit. Je gebruikt hierbij een Zweng met een minimale breedte van 65 centimeter en sleept zo een aantal voorwerpen achter je paard aan. Daarmee ga je door de verschillende doorgangen van de trekpaardenproef heen.”


Joyce vervolgt: “Bij de wedstrijd presentatie krijg je geen bonuspunten als je met een marathonwagen verschijnt, maar het mag wel. Voor het verschijnen met een authentiek rijtuig krijg je een bonus van 60%. Dit kan dus een reden zijn om ook een authentiek rijtuig aan te schaffen.”


Udo met tuigage en traditionele versiering, maar nog zonder hoofdstel en marathonwagen.

Trainen voor de Power Horse Competitie


“Ik train vooral dressuur met mijn paard Udo, omdat dressuur je basis is. Dit helpt om mijn paard soepeler te maken, veel stelling en buiging te oefenen en veel overgangen te rijden. Hier heeft het paard later veel profijt van in de hindernissen, omdat je daarbij in een zo snel mogelijke tijd de poortjes A t/m F moet rijden. Hoe makkelijker het paard buigt, hoe sneller dat gaat. Specifiek voor Udo is de dressuur ook nog eens een lastig onderdeel, want het is een trekpaard dat graag wil lopen. In de dressuur gaat het echter niet om snelheid, maar om netheid.”


Ze vervolgt: “Wat ik ook nog beter wil gaan trainen zijn de trekpaardenproeven. Voor Udo is het moment dat ik vreemde voorwerpen achter hem aankoppel nu nog erg spannend en eng. Als hij daar dan eenmaal mee mag gaan lopen dan doet hij dat al wel best goed.”


Parcoursverkenning


Na het trainen volgt bij de PHC-wedstrijden altijd een parcoursverkenning. Joyce: “Je kunt meestal al een dag eerder dan je wedstrijd terecht op het wedstrijdterrein. Dit is handig, want je kunt dan al voorbereidingen treffen, zoals; een weitje maken voor je paard, je eigen bivak inrichten en je inschrijven bij het secretariaat. Uiteraard maak je dan ook gebruik van de mogelijkheid om samen met je groom het parcours alvast te verkennen.”


“Het verkennen van het parcours doe je te voet. Tijdens het lopen van het parcours let je op de volgorde van de hindernissen en hoe je deze wil gaan aanrijden. Je moet namelijk door poortje A t/m F rijden, waarbij je in de hindernissen rood aan je rechterhand en wit aan je linkerhand moet houden. Je moet ook nog eens in een juiste volgorde door die letters gaan, dus letters die je nog niet hebt gehad mag je niet eerder doorkruisen (bijvoorbeeld gauw door letter F rijden als je naar hindernis B moet). Hindernissen en letters die je al gereden hebt, mag je wel opnieuw nemen.”


“Je route uitstippelen doe je ook op basis van de kunnen van je paard. Als je paard heel soepel is en snel draait dan kun je meer korte bochten rijden. Heeft je paard dat vermogen niet dan is het verstandig om lange lijnen te rijden om geen snelheid te verliezen.”


“Met al deze regels in je achterhoofd stippel je jouw eigen route uit. Die route controleer je op de dag van de wedstrijd nogmaals, want ook dan is er ‘s ochtends nog de mogelijkheid tot het verkennen van het parcours. Ook de trekpaardproeven en de afstandsrit zijn vooraf te verkennen. De jury geeft het aan als de tijd om is wat het verkennen betreft. Tijdens een wedstrijd mag je niet opeens gaan verkennen, daar krijg je strafpunten voor.”


De uiteindelijke wedstrijd


Joyce: “Bij de uiteindelijke wedstrijd is focus heel belangrijk en kijken in de richting die je op wil gaan. Dit helpt om bochten goed te nemen en je vooraf bedachte routeplan foutloos uit te voeren. Als dat lukt dan geeft dat echt een kick.”


“Een leuke ervaring, is mijn meest recente PHC-wedstrijd (verreden op 29 juni 2019). Hierbij wist ik voor Udo en mijn doen een hele snelle tijd neer te zetten en wonnen we. In het publiek keek ook nog eens H.K.H Prinses Beatrix toe.”


Kijk zelf maar hoe dat eraan toeging....


https://youtu.be/d8qsFO6PoYc


Persoonlijke felicitaties van H.K.H Prinses Beatrix.

Bron: Bitmagazine.nl

IMG_20190629_092953
IMG_20190629_140910
IMG_20190629_151539