bit liggend cover
bit liggend cover

Cath Driessen wint Coverwedstrijd: Paard & Kunst

Fun

Het paardenmagazine Bit bestaat 25 jaar en dat viert het magazine met een bijzondere, extra dikke jubileumeditie die dinsdag 16 juni verschijnt. Voorafgaand aan het jubileumnummer organiseerde Bit samen met het kunstplatform Paard Verzameld de Coverwedstrijd: Paard & Kunst. We zijn erg trots dat het veulen ‘Aliquando’ van kunstenares Cath Driessen uit Neerkant op de cover van het jubileumnummer staat!

De jury bestond uit Dorien van Dijk en Joyce Ter Horst, oprichtster van Paard Verzameld, het grootste internationale hippische kunstplatform. Zij beoordeelden het werk van ruim 150 kunstenaars. “Ik ben zeer onder de indruk van de professionaliteit van de inzendingen. Het was een hele klus om tot de selectie van de top 15 en de uiteindelijke winnaar te komen”, vertelt Dorien van Dijk. “Erg mooi om verschillen in technieken te zien, maar ook om de verhalen achter de kunstwerken te horen. Heel bijzonder, niet in de laatste plaats omdat we inzendingen van over de hele wereld hebben ontvangen. Dat maakt het toch wel heel speciaal. Ik zie het als een eer om onze jubileumcover weg te geven aan de winnaar van deze uitzonderlijk geslaagde coveractie!”

Voor Joyce Ter Horst was de Coveractie een feestje. “Een maand lang overspoeld worden met prachtige inzendingen van over de hele wereld! Ik zie voor mijn werk als paardenkunstcurator dagelijks veel kunst en dan is het moeilijk om tussen het grote aanbod werk te vinden dat iets met je doet of je raakt. Het enthousiasme waarmee kunstenaars hun werk hebben gemaakt en ingezonden, werkte daarom erg inspirerend voor mij. Ik werd verrast door de originaliteit, techniek en talenten van zowel lezers als professionele kunstenaars. Het was daarom ook bijna onmogelijk een top vijf te maken of winnaar te kiezen. Iedere keer toch weer kijken, nog een keer vergelijken en keuzes maken. Maar het is ons gelukt, al zou ik ze allemaal eigenlijk wel aan de muur willen hangen!”

Creatieve handtekening

Het werk van kunstenares Cath Driessen voldeed aan enkele tijdschriftcriteria. Zo past het logo er makkelijk op, coverteksten kunnen leesbaar geplaatst worden en de kleuren matchen met het seizoen. Daarnaast viel de jury een aantal artistieke punten op. “De beeltenis klopte gewoon”, vertelt Dorien enthousiast. “Het veulen zit anatomisch correct in elkaar. Heel knap dat Cath de schwung van het jonge dier zo mooi heeft kunnen vastleggen. De kleuren, het beeld, het is zo ‘nu’. Ook mooi dat het artistiek op het doek is neergezet. Het is niet ‘zomaar’ het perfect naschilderen van een foto – hoe ontzettend knap dat overigens ook is! – de kunstenares heeft haar eigen creatieve handtekening aan de afbeelding gegeven door bepaalde accenten te benadrukken. Deze inzending sprong er gewoon uit. En dan blijkt er ook nog een mooi verhaal aan vast te zitten. Hoe leuk is dat!”

Energie

Cath Driessen is er even stil als ze hoort dat ze gewonnen heeft. “Wauw, dat vind ik wel heel leuk. En nee, gezien de prachtige inzendingen had ik dat zeker niet verwacht.” Speciaal voor de Coverwedstrijd maakte Cath nieuw werk. Aliquando heet het schilderij, de naam van het hengstveulen uit eigen fokkerij. “Ik vroeg me af wat ik zelf op een cover zou willen zien in deze tijd. Iets waar veel energie in zit. Ik houd namelijk van krachtige paarden en wil ook laten zien hoe edel ze zijn. Voor dit coverontwerp ging het vooral om de kracht van het jonge paard. Ik koos voor een lichter kleurenpalet. Een licht, fris beeld dat past bij het veulen en een cover.”

Cath is een echte paardenvrouw. “Ik leef al bijna mijn hele leven tussen de paarden. Ik ben 63 en rijd nog steeds paard. We hebben een paard en drie pony’s aan huis. Ik heb ook met paarden gefokt. Mijn schoonvader kocht ooit een KWPN’er, genaamd Doortje, waarmee hij is gaan fokken. Mijn zwager en ik hebben die stam voorgezet. Alle merries zijn ster, keur of elite geworden. Mijn zwager fokt nog wel, ik niet meer…”

Technisch schilderen

Cath komt uit een groot, creatief gezin en creëert al haar hele leven. Vijfentwintig jaar geleden begon ze serieus met haar professionele schilderwerk. “We hadden een veulen gefokt, maar helaas overleed het dier en ik had er geen foto’s van. Toch wilde ik het beeld van het veulen vasthouden, toen ben ik gaan schilderen.” Daarna is Cath een academische schilderopleiding in België gaan doen.

“Ik ben heel technisch met schilderen, een paard moet anatomisch kloppen. Ik werk van binnen naar buiten. In gedachte zie ik het karkas van het paard. Ook maak ik naast live schetsen gebruik van eigen foto’s, zodat ik er meer kracht in kan leggen. Ik heb al onze paarden altijd gefotografeerd, deze beelden bewaar ik gesorteerd in mapjes. Voor dit beeld zocht ik naar kracht en dan kijk ik naar wat ik op foto heb als inspiratie. Als ik een foto bekijk, dan kan ik gelijk het moment naar boven halen. Een paard moet van achteruit sterk bewegen, hij moet gaan zitten.” En dat zie je ook duidelijk terug in haar winnende werk. “Aliquando was een veelbelovend veulen, maar helaas is hij niet zo ver gekomen in de sport.”

Inspiratie

Cath schildert vooral met olieverf. “Qua stijl ben ik een realist, maar ga een beetje richting het impressionisme. Bij impressionisme mag je de vormen loslaten, maar ik houd toch wel van vormen, zeker bij de paarden”, legt Cath uit.

Naast paarden schildert ze ook landschappen en roodbonte koeien. “Ik schilder onderwerpen die dicht bij me staan. Ik moet er een gevoel bij hebben. Veel inspiratie haal ik uit de natuur, we wonen dichtbij De Peel, een prachtig natuurgebied. Elke dag moet ik iets creëren, iets schilderen, ook al is het maar iets kleins.”

Ansichtkaarten

Verder stonden in de top 5 van de jury het werk van Pauline Zeij met ’Nadine’, Helen Coulter met ‘Out of the Shadows’, Victoria Scotti & Mario Yoel Fiestas met ‘Tangled’ en Sigríður Huld Ingvarsdóttir met ‘The Three Horses of Fate’. Deze prachtige werken vind je terug op de uitneembare ansichtkaarten in Bit.

Bron: Bit & Cap