-

Rugklachten na het paardrijden?

Ruiters met rugpijn. Die combinatie hoor je regelmatig. Kom jij ook vaak van je paard af met rugklachten en weet je niet hoe het komt of wat je eraan kunt doen? Humaan en paardenfysiotherapeut Gisella Bartels legt het uit.

“Je hoort vaak dat mensen met rugklachten die gaan paardrijden juist hun rug verbeteren”, begint Gisella Bartels. “Maar ik hoor ook regelmatig het tegenovergestelde. Dan stappen ruiters met een normale rug op, maar komen ze met rugpijn van hun paard af.”

Oorzaak

Natuurlijk kunnen rugklachten na het paardrijden vele oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat de ruiter al rugproblemen heeft, maar dat nog niet weet. Het gaat dan vaak om dieper liggende problemen die door de beweging en belasting tijdens het paardrijden duidelijker naar voren komen. Door de extra belasting van de rug tijdens het rijden kan de rug dan pijn gaan doen.

Als dit niet het geval is, kunnen de rugklachten met drie dingen te maken hebben, volgens Gisella: de houding, het zadel, of het bewegen van het paard. Natuurlijk kan het ook een combinatie van deze drie zijn die de problemen veroorzaakt.

Houding

“Het kan dus aan de houding van de ruiter liggen”, vertelt Gisella. “Sommige ruiters zetten hun rug vast tijdens het rijden. Dat zorgt ervoor dat ze niet meer soepel mee kunnen bewegen, waardoor de klachten kunnen ontstaan.” Het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Zo kan een ruiter ook juist te weinig stabiliteit hebben. Dan kan het zijn dat de rug van een ruiter regelmatig veel te hol of veel te bol wordt. De ruggenwervels kunnen dit dan niet goed aan waardoor er pijn ontstaat.

“Het is belangrijk dat je de balans tussen stevig zitten en soepel meebewegen vindt”, legt Gisella uit. “Je beweging moet dynamisch zijn, je moet de bewegingen van je paard kunnen volgen en je moet voldoende stabiliteit hebben. Als dat niet goed genoeg getraind is, kan het zijn dat de rugspieren verkrampen of vermoeid raken waardoor de ruiter met rugproblemen van het paard af stapt.”

Zadel

Ook het zadel kan een veroorzaker van de klachten zijn. “Wat tegenwoordig de trend is, is dat veel zadels de ruiter een beetje opsluiten, waardoor de ruiter het gevoel krijgt dat hij lekker stevig zit.” Dit kan volgens Gisella best goed werken, maar dat fijne gevoel kan ook een keerpunt hebben. Op lange termijn kun je dan rugklachten krijgen, omdat de lepel van je zadel, samen met de stevige en soms rechte kniewrongen, ervoor zorgen dat je bekken naar voren in het zadel wordt geduwd, waardoor je naar voren zou gaan zitten. Als je rug van nature al een beetje hol is, wordt dit door het zadel nog wat erger. “Als dat gebeurt bereik je de grens van de ruggenwervels weer en kan er dus pijn ontstaan”, legt Gisella uit. Gisella’s advies: zoek een zadel dat niet alleen je paard, maar ook jouzelf goed past, ook op lange termijn.

Paard

“Het kan ook zijn dat je paard gewoon lastig zit, dit heeft deels met de gangen te maken en deels met de vorm en beweging van de rug.” Soms is een paard gewoon moeilijker om op te zitten en moet je daar mee leren rijden.

Het is echter ook zo dat het paard rugklachten kan hebben, door bijvoorbeeld een verkeerd passend zadel of andere onderliggende problemen. Dat zorgt dan weer voor verminderde of veranderde beweeglijkheid van de rug, wat voor de ruiter minder fijn zit. Een strakke, weinig bewegende rug kan veroorzaakt worden door een probleem in de rug zelf, maar bijvoorbeeld ook door een (soms minimale) kreupelheid. “Uit onderzoek is bovendien gebleken dat als een van de twee rugklachten heeft, de kans groot is dat de ander het ook krijgt”, legt Gisella uit. “Heb jij dus last van je rug tijdens het rijden? Ga dan ook eens na of je paard zich wel goed voelt.”

Oplossingen

“Er zijn inmiddels legio oefeningen die een ruiter kan doen om zijn stabiliteit en soepelheid te verbeteren”, vertelt Gisella. Dit kan zowel tijdens het rijden als gewoon op de grond. Train je buik- en rugspieren, zodat die sterker worden en je de ‘klappen’ als het ware beter op kunt vangen.

“Er bestaan bijvoorbeeld oefeningen met een bal en de meest bekende oefening om je stabiliteit te verbeteren is volgens mij de Flexchair.” Het is volgens Gisella sowieso belangrijk om samen met een deskundige, zoals een fysiotherapeut, aan de slag te gaan om de problemen op te lossen. “Er zijn tegenwoordig ook enorm veel fysiotherapeuten die zich speciaal op ruiter en paard richten”, vertelt ze. Ga dus niet gewoon maar wat doen. Roep de hulp in van een professional, ga op zoek naar de oorzaak en pak deze aan.

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant