-

Zelfverzekerder paardrijden door valtraining

Valtraining Arnd Bronkhorst

Elke ruiter of amazone heeft wel eens de grond onbedoeld van dichterbij gezien. Vallen hoort er helaas soms bij en kan erg vervelende lichamelijke maar ook geestelijke gevolgen hebben. Door valtraining te volgen is veel narigheid te voorkomen. Valtrainer en judeleraar Yos Lotens geeft regelmatig valtraining aan onder andere ruiters en vertelt meer over de voordelen hiervan.

Voordelen van valtraining

“Door valtraining te volgen kan je een stuk zelfverzekerder in het zadel zitten. Doordat jij controle krijgt over je val, zal een deel van jouw angst weggenomen worden en kan je weer ontspannen in het zadel zitten. Verder kun je met valtraining ernstig letsel voorkomen, omdat je leert juist te reageren tijdens een val”, zegt Yos.

“Jij denkt natuurlijk dat je geen tijd hebt om na te denken tijdens een val? En dat je nooit op tijd kunt reageren? Dat kan echter wel! Door regelmatig te oefenen met vallen, wordt de juiste manier van vallen een automatisme. Wekelijks van jouw paard afstuiteren is hiervoor gelukkig niet nodig.”

“Via Fit & Veilig van VeiligheidNL kun je een instructeur gespecialiseerd in valtraining vinden bij jou in de buurt. Samen met jouw stalgenoten en paardenvriend(inn)en kun je zo’n training volgen. Tijdens zo’n training leer je onder begeleiding hoe je met oefeningen goed kunt leren vallen. Daarna is het aan jou om de oefeningen regelmatig voor jezelf te herhalen om van de techniek een automatisme te maken.”

Goed vallen vs. Verkeerd vallen

“Als je verkeerd valt kun je bijvoorbeeld lelijk op je hoofd belanden. Een val op je hoofd kan langdurige gevolgen hebben die je natuurlijk wilt voorkomen. Ook steken veel mensen automatisch een arm uit, om de val op te vangen. Echter vang je dan met je arm jouw volle gewicht op, hierdoor kunnen breuken ontstaan in bijvoorbeeld de pols en het sleutelbeen. “

“Letsel betekent dat je een periode niet zal niet kunnen paardrijden, en dat wil je als ruiter of amazone natuurlijk voorkomen. Daarom is het van belang om op de juiste manier te vallen.”

“Val je op je zij, dan is het belangrijk dat je voorkomt dat jouw hoofd de grond raakt en daarnaast jouw arm gebruikt als schokdemper. Die impact van de val verdeelt dan over het oppervlak. Dus niet door je arm in de valrichting uit te steken, maar door met je arm de val af te remmen. Dit wordt ook wel ‘afslaan’ genoemd. Je beweegt dan jouw arm vlak langs je lichaam en slaat hiermee op de ondergrond. Val je achterover? Steek dan niet jouw armen uit om de val op te vangen, maar sla ze af. Bij een grote vaart kun je leren om je vooral rond te maken en over je schouder te rollen en zo nog meer letsel te voorkomen.”

“Tijdens bijvoorbeeld een weigering kun je ook voorover van jouw paard of pony vallen. Hiervoor is het belangrijk dat je leert om je hoofd van de grond af te houden, plat op de borst valt en niet over de kop gaat. Daarnaast kun je jouw armen en handen gebruiken als schokdempers.”

“Ga echter niet oefenen zonder eerst een valtraining te hebben gevolgd. Jezelf verkeerde houdingen aanleren en verkeerde oefeningen doen kan verkeerd uitpakken.”

Fitte ruiters vallen minder

“Probeer daarnaast te zorgen dat je fit te paard gaat. Dit is niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Ben jij er met je hoofd niet bij? Dan is de kans om te vallen groter, aangezien je reactievermogen vermindert. Daarnaast is twijfelen ook een risicofactor, twijfelen komt vaak doordat je iets gaat doen boven jouw kunnen.”

“Door lichamelijk fit te zijn en over goede skills te beschikken zul je minder makkelijk van je paard vallen en heb je motorisch meer controle. Daarnaast zullen je spieren versterken, botten verstevigen en balans verbeteren door een actieve levensstijl.”

“Zorg daarnaast voor een goed passende cap en ruiteruitrusting. Deze producten bieden extra bescherming tijdens een val van het paard. “

Valtraining is geschikt voor elk type ruiter en alle leeftijden. Daarnaast kan je wat je leert ook gebruiken tijdens vallen van bijvoorbeeld de fiets. Wil jij zekerder ter paard zitten? Dan kan je door te mailen naar yoslotens@hetnet.nl een valtraining bij jouw in de buurt organiseren of aan een training mee doen. Een training kan in de gymzaal georganiseerd worden, maar ook gewoon in de bak bij jou op stal.

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant