-

Sportpsychologie: 5 handige tips voor op wedstrijd

Arnd Bronkhorst

De Amerikaanse John Haime is Human Performance Coach, voormalig professioneel atleet en begeleidt professionele ruiters. Hij weet precies hoe het is om onder druk te presteren en geeft deze tips om goede resultaten te behalen op grote shows. De tips zijn echter ook toepasselijk bij andere vormen van wedstrijdspanning, dus lees snel verder als jij je optimaal wil voorbereiden op je volgende proef!

1. Gebruik het zelfvertrouwen dat je tot nu toe hebt opgedaan

Van elke wedstrijd leer je wat en als je die lessen met je meeneemt gedurende het wedstrijdseizoen, of gedurende een langere periode in je wedstrijdcarrière, zal je zelfvertrouwen naar een hoogtepunt groeien. Je weet dat je het kunt en kunt zo jouw comfortzone oprekken om je beste resultaat tot nu toe te behalen. Je weet wat werkt en vooral ook wat niet werkt. Focus op de aspecten die jou tot nu toe succes hebben gebracht en pas de waardevolle lessen toe die je hebt geleerd van jouw eerdere ervaringen.

2. Grijp altijd terug op je oorspronkelijke doel

Hoe belangrijk de wedstrijd ook is of hoeveel afleiding er ook is, het is essentieel om jezelf er constant aan te herinneren wat jouw oorspronkelijke doel is en waarom je paardrijdt. Elke mate van druk of afleiding zal altijd worden overtroffen door de simpele redenen waarom je paardrijdt – je bent er gek op en je bent gek op je paard. Als je je overweldigd voelt op wedstrijd, sta er dan even bij stil waarom je hier eigenlijk bent en onthoud dat alleen jouw oorspronkelijke redenen om paard te rijden belangrijk zijn.

3. Druk is je beste vriend

Simpel gezegd geeft elke mate van druk positieve betekenis aan het rijden. Je traint, werkt en reist om zo de kans te hebben om je harde werk te meten en laten zien. Die mogelijkheid om je training en je partnerschap te testen geeft betekenis aan het rijden, en dat is altijd positief. Onthoud ook dat een zekere mate van stress nodig is om je concentratieniveau omhoog te brengen, wat nodig is om een topprestatie neer te zetten. Realiseer je dat die vlinders in je maag normaal zijn en dat je ze moet omarmen als een integraal onderdeel van jouw prestatie om zo de focus te creëren die nodig is om het beste uit jezelf te halen.

4. Bedwing je innerlijke stem

Soms speelt je innerlijke stem je parten, ongeacht de hoeveelheid voorbereiding, en ga je jezelf ‘wat als’-vragen stellen.

“Wat als ik het nou niet kan?”

“Wat als ik er nou nog niet klaar voor ben?”

“Wat als ik het nou verpest?”

Je innerlijke stem kan je prestatie maken of breken. Het is jouw taak om deze stem uit te dagen en jezelf eraan te herinneren dat je er klaar voor bent—je hebt genoeg getraind en hard gewerkt om een goede prestatie neer te zetten! Je moet leren de toon te veranderen om zo te zorgen dat jouw prestatie geleid wordt de juiste weergave van de werkelijkheid.

5. Als het op gedachtes aankomt: Less is more!

Als je de ring binnenrijdt, zit nagenoeg al je werk er al op: maanden- of zelfs jarenlange training. Sta jezelf één belangrijke gedachte toe (bijvoorbeeld: begin gelijk met het opbouwen van een goed ritme, houd tempo door de hoeken, maak jezelf lang). Deze kerngedachte is een procesgedachte (hoe je rijdt) en helpt je focussen op een belangrijke actie. Als je meer gedachtes toelaat wanneer je de ring binnenrijdt, wordt het een rommeltje in je hoofd. Onthoud dat het denk-gedeelte van je brein langzaam werkt en als je het overbelast krijgt je instinct geen kans. Dat instinct is juist nodig in je proef. Sta jezelf één kerngedachte toe en daarna moet je “gewoon rijden!”

De sleutel naar wedstrijdsucces is alles loslaten en genieten van de rit. Bij een belangrijke wedstrijd waar veel van afhangt moet je deze druk omarmen. Deze mentale/emotionele tips kunnen jou helpen om zo goed mogelijk te rijden en je beste prestatie tot nu toe neer te zetten. Na al je harde werk verdien je dat!

Bron:  gebaseerd op een artikel van Horsenetwork.com

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant