-

Schouderbinnenwaarts voor de souplesse van jouw paard

Lonneke Ruesink

Wanneer je een correcte schouderbinnenwaarts vraagt aan het paard, gebeurt er veel in het paardenlichaam. Er ontstaat namelijk meer souplesse, controle en balans. Internationaal Grand Prix-amazone Anna Blomgren vertelt meer over het gebruiken van deze handige oefening.

“Schouderbinnenwaarts is één van mijn favoriete oefeningen. Grotendeels omdat je door deze oefening meer buiging en ontspanning krijgt in de bovenlijn. Daarnaast ook omdat het een fijne oefening is voor de start van de verzameling. Je kan deze oefening uitvoeren met jonge paarden in een lager frame. Dan gebruik je deze oefening meer voor de buiging in het lichaam en beter gebruik van de achterbenen”, vertelt internationaal Grand Prix-amazone Anna Blomgren.

Waarom schouderbinnenwaarts?

“Het hoofddoel van deze oefening is om het paard meer te laten verzamelen. Daarnaast is het ook een oefening om meer souplesse te creëren. Je kunt schouderbinnenwaarts ook goed combineren met tempocontrole bij jonge paarden. Wanneer het paard namelijk te hard loopt of je wilt op dat moment graag een overgang maken, dan probeer je vaak met de hand en zit het tempo te controleren. Wanneer je op de grote volte hier een klein beetje schouderbinnenwaarts aan toevoegt, komt het paard vaak automatisch terug in tempo en zal het wat meer gaan dragen op de achterhand. Hierdoor heb je dus tempocontrole en balanscontrole in één.”

Hoger in de klasse

Schouderbinnenwaarts is een oefening die vanaf het M-niveau gevraagd wordt in de dressuursport. “ Wanneer je een goede schouderbinnenwaarts wilt rijden voor een hoog cijfer, is er een bepaald level van verzameling nodig. Dat is één van de redenen waarom het pas in de hogere klassen wordt gevraagd. Persoonlijk vind ik dat je er al mee kunt starten bij jonge paarden, alleen vraag je dan minder verzameling.”

Stap voor stap

“Het belangrijkste bij het aanleren van schouderbinnenwaarts is dat het paard goed begrijpt hoe hij moet reageren op beenhulp. Bij jonge paarden vraag ik ze op de grote volte lichte stelling naar binnen. Vervolgens vraag ik het paard te reageren op mijn binnenbeen. Houd daarbij wel je buitenbeen een beetje naar achteren, zodat het paard niet uitzwaait. Hierdoor stapt het paard goed onder het lichaam en kan hij het gewicht verplaatsen naar het binnenachterbeen. Ik vraag dit altijd maar enkele passen, zodat het niet te zwaar wordt voor het paard. Ofwel, stap voor stap”, legt Anna Blomgren uit.

Afwisseling werkt

“Om oefeningen te bevestigen is het goed om af te wisselen met de vraag die je stelt. Zo kun je schouderbinnenwaarts op verschillende plekken in de baan oefenen. Op een rechte lijn maar ook op de volte. Een leuke oefening welke je ook kunt proberen is schouderbinnenwaarts richting de bakrand. Hiervoor rijd je op de binnenhoefslag en vraag je de schouders juist naar buiten. Ofwel, het paard komt met zijn schouders op de hoefslag en blijft met zijn achterhand op de binnenhoefslag. Wanneer het paard dit begrijpt, kun je hem rechtstellen en bijvoorbeeld weer een normale schouderbinnenwaarts vragen”.

“Het gaat om de afwisseling die je het paard biedt, niet om de lengte van de oefening. Wanneer het jonge paard goed onder stapt met zijn binnen achterbeen en ontspant in de bovenlijn stop je met de oefening. Als het paard sterker is, kun je meer passen vragen”, vertelt Anna Blomgren.

Meerdere doelen

“Naast het verzamelen van het paard, kun je schouderbinnenwaarts ook voor andere doelen gebruiken. Wanneer het paard namelijk teveel rent of zwaar is op de hand, kun je schouderbinnenwaarts gebruiken om deze energie te controleren. Dankzij de oefening breng je de energie en voorwaartse drang namelijk naar de achterhand en moet het paard zijn energie gebruiken om te kunnen dragen. Hierdoor kun je het tempo controleren en wordt het paard vaak automatisch lichter in de hand.”

Balansoefening

“Je kunt schouderbinnenwaarts ook gebruiken als balansoefening. Wanneer je namelijk een overgang wilt maken en hierbij een lichte schouderbinnenwaarts vraagt, blijft het paard soepeler in het lichaam en moet het iets meer op de achterhand blijven in de overgang. Volledig rechtgericht zijn in het lichaam is voor een paard vaak lastig en heeft hier ook de juiste kracht voor nodig, schouderbinnenwaarts kan heel goed bij helpen bij de balanscontrole en spieropbouw”, vertelt Anna Blomgren.

Bron: Bitmagazine.nl