-

Ruggebruik verbeteren, hoe doe je dat?

De laatste cijfers op een dressuurprotocol zijn heel belangrijk, omdat ze de basis van jou en je paard weergeven. Om hier goed op te scoren is correct ruggebruik en een natuurlijke uitstraling essentieel. Hoe kun je het ruggebruik van je paard verbeteren? Grand Prix amazone Jenny Veenstra geeft een aantal tips en praktische oefeningen.

Functie van de paardenrug

“Allereerst is de functie van de paardenrug belangrijk, Jenny legt uit: “De rug van een paard heeft een brugfunctie. Het maakt de verbinding tussen de achterhand en de voorhand. Zonder een goede verbinding van de rug wordt de kracht van de beweging van de achterhand niet op een correcte manier overgebracht naar voren. Ook heeft de rug een dragende functie. Het is belangrijk dat de juiste spieren worden aangespannen om zo de ruiter optimaal te kunnen dragen.”

1. Oefeningen in rust op de poetsplaats

“Op de poetsplaats krijg je bij het poetsen al een indruk hoe je paard zich voelt. Probeer dat ook te ‘lezen’ en pas je training erop aan. Trekt hij weg als je over bepaalde spieren borstelt, zijn ze op bepaalde plaatsen koud en hard of geniet hij juist van het poetsen en voelen zijn spieren zacht, warm en ontspannen aan?”

“Je kunt heel eenvoudig met iets lekkers zoals een wortel je paard wat oefeningen laten doen door eerst de wortel bij zijn linker- en rechterzij en heup te houden zodat hij daar naartoe moet buigen. En door de wortel laag tussen de voorbenen te houden rekt hij zijn bovenlijn op.”

“Daarnaast kun je de beweeglijkheid van de rug van je paard testen en vergroten door met je nagels in zijn buik te prikken. Eerst op de plek van de singel en dan steeds iets verder terug. Let wel op dat je zelf vooraan blijft voor de veiligheid! Als het goed is zie je de rug van je paard iets omhoog komen. Door met je vingers als haakjes bovenop de rug tegen de haren in te trekken zal de rug juist weer hol worden. Dit hol en bol maken kun je een paar keer na elkaar vragen om de rug lekker los te maken. Laat hem de laatste keer altijd bol staan, en niet hol.”

2. Aan de longe onbelast oefeningen doen

“Voor aan de longe zijn er verschillende hulpteugels beschikbaar om je paard meer over de rug te krijgen. Een driehoeksteugel met touwtjes, een Pessoa of een longeerhulp zijn de drie meest functionele hulpmiddelen voor beter ruggebruik.”

“Als hoofd en hals meer naar beneden deinen in de beweging worden de spieren over schoft en rug beter aangespannen. Wat hierbij wel van belang is, is om de impuls van het paard in de gaten te houden. Als de achterbenen trager worden en verder achter de massa blijven als het paard daalt in hoofd en hals, verdwijnt de boogspanning. Het is dus belangrijk om te blijven schakelen en de achterhand te activeren zodat de boog zowel van voor als van achteren aangespannen wordt.”

“Balkjes draven kan in een later stadium ook helpen om het paard met nog meer ruggebruik te laten bewegen. Dit is echter best zwaar dus bouw het rustig op, in het begin is een keer of vier linksom en rechtsom echt wel genoeg naast je gewone werk.”

3. Onder het zadel belast oefeningen doen

“Onder het zadel begint de focus op goed ruggebruik al bij het eerste losstappen. Stap je paard in een voorwaarts-neerwaartse houding los. Heel voorwaartse paarden hebben vaak de neiging om te snel te willen stappen. Laat dit soort paarden in het begin af en toe een stukje pasje voor pasje stappen (dus nét niet stilstaan) en kijk of je daarna in een ruimere stap met een langere hals meer ontspanning kunt vinden.”

“Paarden die minder actief zijn zullen vaak te weinig impuls hebben om mooi van achteren naar voor door te stappen. Deze mag je gerust af en toe een paar passen laten aandraven om zo de impuls te verbeteren en daarmee ook het ruggebruik in stap.”

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant