-

Paardrijden met fitness elastieken

Monya Spijkhoven

Klapperende onderbenen? Opgetrokken schouders? Zit je te veel voorover of achterover? Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Academie legt uit hoe fitness elastieken je kunnen helpen!

Je hebt vast al honderd keer gedacht aan je klapperende onderbenen en ze weer even stil gehouden. Maar hoe goed je ook oefent, die klapperende onderbenen zijn er nog altijd. Hoe kan dit nou?

Body-awareness

Hoe vaker je denkt aan dat wat niet goed is, hoe meer het patroon dat het zo hoort verankerd raakt in je brein. Dat lijkt gek, maar alles wat je aandacht geeft groeit. Constateer je dat je zit verbetering kan gebruiken en wil je er concreet mee aan de slag: body-awareness is het antwoord. Dat is wat de zitproblemen gaat oplossen. 



Fitness elastieken kunnen je hierbij helpen:

1.     Vergroot je body-awareness: omdat de elastieken je continu aanraken, maken ze je bewust van je hele lichaam. Ze geven lichte steun en je gaat ontdekken waar je brein wel of geen aandacht voor heeft. Sommige lichaamsdelen had je niet eens in de gaten. Zo gewend ben je om veelal met blokkades te rijden. De elastieken dwingen je om jezelf continu te positioneren en herverdelen. Spanning en blokkades maken geen kans. Zo ontdek je stukjes van je lichaam die eerder niet meetelden. Klapperende voeten komen bijvoorbeeld namelijk nooit uit je voeten. Die komen ergens anders vandaan. Body-awareness maakt dat je beter gaat ademen (90% van de vrouwelijke ruiters ademt hoog in de borstkas). Een betere ademhaling zorgt voor meer ontspanning en het zorgt ervoor dat je minder met je hoofd rijdt. Je gaat weer voelen!

2.     Train kleine spiertjes en hef blokkades op: als je hebt ontdekt welke delen van je lichaam je voelt, kun je ermee aan de slag. Stel je voor dat je met opgetrokken schouders rijdt en op een schaal van 1 tot 5 voelen je schouders aan als een 4. De elastieken zorgen ervoor dat je ergens in je lichaam een oplossing gaat zoeken om er een 3 van te maken. Dat betekent dat er ergens een 1 of 2 is die je meer moet aanspannen naar een 3. Of er is ergens een 4 of 5 die je meer zou mogen ontspannen naar een 3. Deze herverdeling is een soort spel. Ineens doen alle spieren mee, de tegendruk van de elastieken vereist dat. Zonder de elastieken had je nog geen idee waar in je lichaam het te zoeken. Het liefst voelt alles als een 3. Dan ben je in balans.

Ook bij angst kunnen elastieken je helpen. Vaak functioneren geest en lichaam bij angst niet meer als een geheel. Sterker nog, het hoofd heeft het volledig overgenomen en het lichaam is verkrampt en geblokkeerd.

Stop dus met denken aan wat NIET goed gaat, richt je op dat wat nodig is om het WEL goed te laten gaan. Dan heb je het meest profijt van je training!

Als je de elastieken gaat gebruiken, koop een rol van 5 meter. Knip deze in 2 stukken en maak een knoop onderin. De knoop zit onder je voet, net voor de hak. Koop altijd de allerlichtste variant (afhankelijk van het merk is dat geel of rood) en rijd er niet langer mee dan 15 minuten. Dit omdat het echt spierpijn kan veroorzaken. En niet vergeten om je paard even te laten wennen aan wat gerommel bovenop hem.

Bron: Bitmagazine.nl

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant