-

Met deze vijf tips verbeter je jouw positiezin

Arnd Bronkhorst

“Het voelde zo slecht, maar het beeld was mooi!” Of, als je pech hebt: “Het ging best heel goed, maar het zag er echt niet uit.” Je hebt vast een van beide zinnen wel eens uitgesproken na een les of wedstrijd. Een van de allermoeilijkste uitdagingen aan paardrijden is het rijmen van het gevoel met het plaatje. Maar waarom is dat eigenlijk? Het heeft alles te maken met ‘positiezin’.

Positiezin is het vermogen van je hersenen om precies te weten waar je lichaamsdelen zich bevinden. Je weet nu bijvoorbeeld waar je benen zijn, zonder dat je ernaar hoeft te kijken. In het Latijn noemen wetenschappers dit ‘proprioceptie’, wat voortkomt uit de woorden ‘proprius’ (zelf) en ‘perceptie’ (waarneming).

Bewuste en onbewuste positiezin

Er is een verschil tussen onbewuste en bewuste positiezin. Bij onbewuste positiezin reageren je hersenen als vanzelf op een verandering in je lichaam: bijvoorbeeld wanneer je paard een sprongetje opzij maakt. Je hersenen zorgen ervoor dat je snel weet in balans zit en niet met je neus in het zand belandt. Je onbewuste positiezin is dus eigenlijk hetzelfde als een reflex.

Wanneer je instructeur je tijdens het rijden vertelt dat je rechter moet gaan zitten en dit vervolgens ook doet, treedt jouw bewuste positiezin in werking. Je vertelt jouw lichaam bewust om een andere positie aan te nemen.

Topruiters

Die positiezin is jammer genoeg niet bij iedereen even goed ontwikkeld. Misschien zit je zelf wel een beetje scheef, draag je je handen ongelijk of wijzen je tenen steeds naar beneden, zonder dat je je daar bewust van bent. Pas wanneer een ander je erop wijst, heb je door dat je helemaal niet zo netjes zit als je dacht! Topruiters zijn zich meestal wat beter bewust van hun lichaam dan ruiters die in de basissport rijden. Dat zie je terug in hun houding en rijvaardigheid.

Handige tips

Het hebben van een goede bewuste en onbewuste positiezin is ontzetten belangrijk wanneer je graag goed wilt kunnen rijden. Het is een hele kunst om jouw positiezin af te stemmen met je gevoel én het plaatje. Instructeur Seth van Elewout helpt ruiters bij het ontwikkelen van hun ruitergevoel door het geven van (zit)lessen te paard en op zijn bewegingssimulator ‘Joker’. Hij heeft een paar handige tips voor je, wanneer je graag met het verbeteren van je positiezin aan de slag wilt gaan.

1. Blijf altijd luisteren naar de beweging van je paard

“Forceer jezelf niet om een bepaalde positie aan te nemen. Als jij je schrap zet, dan doet je paard dat ook! Het is de bedoeling dat je jouw lichaam bewust, op een ontspannen manier, boven je paard meebeweegt. Je moet de bewegingen van je paard nooit uit het oog verliezen wanneer je aan je houding wilt werken”, zegt Seth.

2. Corrigeer je positie van onderaf naar boven toe

“Wil je werken aan je houding, probeer jezelf dan allereerst bewust te maken van de positie en de druk van je voet in de beugel. Het lijkt misschien maar een klein onderdeel van je gehele houding, maar wanneer je voeten scheef in de beugels zitten, moet de rest van je lichaam daarvoor compenseren. Zitten je voeten netjes in de beugel, dan kun je vanuit daar proberen te voelen of je onderbenen, bovenbenen en heupen ook correct gepositioneerd zijn”.

Seth geeft een voorbeeld: “Druk je je bijvoorbeeld hakken te ver uit, dan schuiven je benen naar voren. Daardoor kom je te ver achter op het zadel te zitten, waardoor je te veel druk uitoefent op de lendenen van je paard, waar je paard weer op blokkeert. Door een kleine correctie van je voet, kun je al een hoop problemen oplossen!”

3. Neem bij het losstappen de tijd om over je eigen houding na te denken

Veel ruiters richten zich te vooral op het opwarmen van hun paard, terwijl je juist aan het begin van je rit, met frisse ogen, jezelf eventjes goed bewust kunt maken van je eigen positie. Ga het lijstje in je hoofd af: voeten, benen, heupen, rug, schouders en armen.

4. Film je rit en kijk niet al te veel in de spiegel

Het is natuurlijk prima om tijdens je rit af en toe in de spiegel te kijken. Je kunt je positie dan in een oogwenk verbeteren. Toch adviseert Seth om jouw rit liever te laten filmen. “Wanneer je jouw houding aanpast aan de hand van je spiegelbeeld, verlies je het gevoel vaak uit het oog. Je corrigeert jezelf dan te plotseling en bent je vaak alleen nog maar bewust van het plaatje. Juist door op een later moment naar je rit terug te kijken, kun je in alle rust zien op welke punten je jouw positie kunt verbeteren. Bedenk aan de hand van het filmpje een paar kleine verbeterpunten die je mee kunt nemen naar je volgende rit.”

5. Heb zelfdiscipline en neem de tijd

Je kunt je positie niet van de een op de andere dag verbeteren, het kost tijd om jezelf bewust te worden van je positie. Seth: “Je kunt je ruitergevoel op tal van manieren verbeteren, van zitlessen tot bewegingssimulatoren. Maar waar je ook voor kiest: alleen als je écht bewust aan jezelf wilt werken, boek je resultaten. Zelfdiscipline is het allerbelangrijkste!”

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant