-

Hoe ga jij als instructeur om met bepaalde situaties?

Lonneke Ruesink

Als instructeur heb je veel te geven. En om dat te kunnen blijven doen, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Voor jezelf zorgen is niet synoniem voor ‘alleen aan jezelf denken’. Het is niet egoïstisch, maar nodig om je vak goed te kunnen blijven uitoefenen. Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Academie geeft je tips wat je in bepaalde situaties het beste kunt doen.

“Instructeurs die goed voor zichzelf zorgen, functioneren niet alleen, die komen ook tot bloei. Wellicht denk jij 100% aan je klanten, dat is goed, maar waar ben jij? Is het niet zo dat je meer te geven hebt en meer kunt bijdragen aan een mooiere paardenwereld als jij je op je allerbest voelt?”

Situaties die je als instructeur-op-route kunt tegenkomen en tips hoe je ermee om kunt gaan:



  • Iemand belt last minute af

Het is een van de grootste ergernissen bij instructeurs. Je bent al onderweg en je route bestaat uit verschillende adressen. Wat de reden voor het afzeggen ook is, en hoe legitiem ook: jij zit ineens met een gat in je tijd en inkomsten. 

Tip: wees voorbereid. Neem altijd je laptop, boek of notitieblok mee zodat je een klus kunt klaren in de vrijgekomen tijd.

  •  Je staat de hele dag in weer en wind

De 3e ruiter is nog te doen, maar bij de 4e regen je helemaal nat en daarna moet je nog naar de 5e. Je hebt het koud en bent het weer wel een beetje beu.

Tip: zorg dat je routes niet te strak gepland zijn zodat je altijd tijd hebt om even bij te komen. Ook is het aan te raden om in wintermaanden een thermosfles met soep mee en een setje kleding mee te nemen. Die 5e ruiter lukt prima met droge kleding aan en een warme drank achter de kiezen.

  • Je gaat te laat komen

Je staat onverwacht in de file en komt te laat. En dat beïnvloed de hele route. Zennn is het toverwoord. Ergernis voor een instructeur is net zoiets als frustratie vanuit werk voor een ruiter: je moet het kwijt zijn voordat je aan de slag gaat. 

Tip: realiseer je dat dit erbij hoort. Je kunt het niet voorkomen. Wees voorbereid maar niet te perfectionistisch. Als je overlegt met je ruiters hebben ze altijd begrip. En zorg goed voor jezelf. Maak de auto je 2e huis: USB stick met fijne muziek, thermosfles met koffie of thee, een goede lunch, oplader voor je telefoon: inkoppers, maar wel belangrijk voor je motivatie.

  • Je voelt je niet helemaal tevreden

Het was een drukke dag. Je hebt veel ruiters geholpen en toch voel je je wat leeg. Als instructeur op route is het soms wat eenzaam. Hoewel je vele contacten met ruiters hebt sta je er alleen voor: jij bent degene die altijd iets komt brengen, jij voelt de inspanningsverplichting. 

Tip: denk aan je missie. Je missie is datgene waar je het voor doet. Het vlammetje waarom je dit vak wilde gaan beoefenen. Je drang tot verbetering en bijdragen. Zorg dus dat je je missie helder geformuleerd hebt. Het is onderdeel van je businessplan. En het is goed om hier af en toe nog een keer naar te kijken en jezelf ervan te doordringen.

  • Nee is moeilijk

Ruiters zijn leuk, maar soms ook veeleisend. Er zijn ruiters die je maar niet laten gaan. En je komt hierdoor te laat bij de volgende op je route. De ruiter in kwestie is super aardig, daarom vind je het lastig om te zeggen dat je ECHT weg moet.

Tip: geef al bij het plannen van je route aan hoe je werkt en wat jij nodig hebt voor een goede organisatie. Laat merken dat de verantwoordelijkheid voor een goed werkende route bij iedereen ligt. Zo kun je er voor iedereen optimaal zijn. Beter vooraf informeren dan later jezelf of je ruiter teleurstellen. Bewaak je eigen grenzen.

Er zijn ongetwijfeld nog heel veel andere praktijksituaties die je als instructeur kunt tegenkomen. En elke situatie vraagt van jou flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. Dat hoort erbij en maakt het uitdagend. Want het is het mooiste vak ter wereld. Dus zorg dat je je eigen waarden respecteert en goed voor jezelf zorgt. Daar zijn je ruiters en hun paarden bij gebaat!

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant