-

‘Gymnastiseren aan de hand is observeren en visualiseren’

Tessa Nederend

Er is steeds meer aandacht voor het gymnastiseren aan de hand. Toch is het voor de meeste ruiters nog een onbekende tak van sport. Wil je je er eens in verdiepen, maar weet je niet hoe te beginnen? Hilde de Back legt uit hoe belangrijk het observeren en visualiseren is als basis.

Gymnastiseren aan de hand is onlosmakelijk verbonden met de Academische Rijkunst. Daar ken je het waarschijnlijk van. Tijdens het voor of naast (en soms achter) je paard lopen vraag je bepaalde oefeningen, met het doel om het paard sterker, rechtgericht en soepel te maken. Maar eigenlijk heeft elk paard en elke ruiter er baat bij, ongeacht de trainingsmethode die je aanhangt. Reden genoeg dus om je hier eens in te verdiepen.

Leer te observeren

Hilde legt uit dat het starten met deze vorm van trainen niet direct te maken heeft met het onder de knie krijgen van oefeningen. “Het gaat er allereerst om dat je je paard observeert, zowel in stilstand als in beweging. In stilstand kun je de volgende vragen stellen: Staat het vierkant? En op welke manier draagt het paard zijn hoofd? Al lopende observeer je hoe het paard loopt. Spoort het bijvoorbeeld? (Daarmee wordt bedoeld of het paard met zijn achterhoeven in het spoor van de voorhoeven treedt.) Kijk ook of er beweging te zien is in de rug vanaf de schoft tot staart, en in welke mate. Dat zegt namelijk veel over de losgelatenheid en mate van ontspanning.”



Met lichaamstaal je paard sturen

En dan is er nog het lichaamsbewustzijn van jezelf. Hilde: “Het is belangrijk dat jij je bewust bent van je eigen lichaamshouding. Wanneer je leert wat hiervan het effect is op je paard, kun je deze gebruiken in je training. Maak een plaatje in je hoofd van het beeld dat jij graag wilt zien. Wil je dat je paard stapt? Dénk dan in de eerste plaats aan deze gang. Wil je dat je paard wijkt? Dan helpt het denken aan deze oefening. Daardoor komt je lichaam namelijk al in de juiste houding. En de wetenschap dat de taal van de paarden veelal lichaamstaal is, ben je op die manier al goed op weg.”

Het paardenlichaam onderverdelen in zones

Het is als beginner vaak lastig om het paard gelijk als geheel te zien. Daarom adviseert ze om je paard in ‘zones’ te verdelen. Dit zijn de verschillende zones:

  1. Hoofd
  2. Hals
  3. Schouder-voorbeen, buik-rug
  4. Achterhand en achterbeen
  5. Staart

“Je stuurt het paard door gebruik te maken van deze zones. Wijs de zone aan, tik het aan met een zweepje of gebruik het uiteinde van de longe in de betreffende zone. Doe dit wel met beleid. Observeer per handeling hoe je paard erop reageert. Verergert de scheefheid juist? Ga dan over op het geven van een hulp in een andere zone. Het is belangrijk dat je geduldig blijft en wacht op een antwoord van het paard. En vergeet niet tussendoor je paard te belonen.”

Voorbeeld van gebruik van een zone

“Een veel voorkomende reactie is dat wanneer het paard tijdens het trainen zijn hoofd naar buiten draait, je vaak de neiging hebt om te ‘trekken’ aan het hoofd. Wat in zo’n geval verstandiger is, is te kijken wat er gebeurt met de rest van het lichaam. Zo zal het paard als logisch gevolg meer gewicht op de binnenschouder nemen. Het ligt dan meer voor de hand om het extra aan gewicht op de binnenschouder (zone 3) naar buiten te verplaatsen. Op die manier wordt je paard weer recht.

Wil jij je meer verdiepen in gymnastiserend grondwerk? Zoek dan een instructeur die je hiermee kan helpen.

Lees ook: Waarom werken aan de hand de kans op peesblessures verkleint

Bron: Bitmagazine.nl

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant