-

Geen bovenlijn of onderlijn, maar het hele paard trainen

Lonneke Ruesink

De bovenlijn en onderlijn trainen zijn termen die regelmatig genoemd worden. Maar vanuit een biomechanisch standpunt, is het helemaal niet mogelijk om de bovenlijn en onderlijn afzonderlijk te trainen. Martin van den Dungen van Equine Health Care geeft uitleg over deze termen en hoe je een paard goed kunt trainen.

“Met de bovenlijn wordt de bovenkant van het paard bedoeld, de lijn van oor tot staart dus. Terwijl de onderlijn de buikzijde is, inclusief de buikspieren van het paard. Train je maar één stukje, dus of de bovenlijn of de onderlijn, dan vergeet je het volledige paard te trainen”, legt Martin van den Dungen uit.

“Om spieren sterker te maken, moeten ze worden aangespannen. Hierdoor verkorten de spieren. Maar als je de bovenlijn gaat verkorten, dan is het resultaat dat het paard zijn rug hol gaat maken. Dit is een ongewenste situatie, want dan verliest het paard zijn dragende vermogen en kan hij niet meer over de rug lopen.”

Martin: “Het tegenovergestelde hiervan is het verlengen van de bovenlijn. Hierbij welft het paard de hals, waarbij de bovenhals en het schoftgebied gestretcht worden. Dit zorgt ervoor dat de rug van het paard omhoog kan veren en het bekken achterover kantelt. De hele bovenlijn beschrijft op die manier een opwaartse boog, terwijl de onderlijn aangespannen wordt. Dit geldt zover voor het halsstukken als voor de verzameling,”

Balans is het doel

“Tijdens elke training moet de ruiter bezig zijn om het paard in balans te krijgen. Voor balans is het belangrijk dat het paard niet op de voorhand loopt, maar netjes over de rug loopt en meer richting de verzameling gaat. Hierdoor gaat het paard van achteren naar voren bewegen en is het resultaat een dragende manier van lopen en een netjes bewegend paard.”

Niet stretchen, maar gymnastiseren

“Tijdens de warming-up voor een training is het belangrijk om het paard te gymnastiseren. Hierdoor wordt het paardenlichaam voorbereid op wat er in de training aan bod komt. Daarnaast zal het paard ook losser worden door het gymnastiseren. Om het paard lekker los te krijgen in alle richtingen, kun je gebruik maken van zijwaartse gangen en voltes waarin gefocust wordt op lengtebuiging met een goed ondertredend achterbeen.”

Het paard sterker maken

“Veel mensen gaan naar de sportschool en trainen een spiergroep, maar het is beter om te kijken naar welke bewegingen je maakt en hoe je hierin sterker wordt. Hetzelfde geldt voor een paard. Hierbij is het belangrijk om patronen te versterken. Dit kan met zijwaartse gangen en verzameling. Het paard wordt sterker door de oefeningen zwaarder te maken. Bijvoorbeeld door een schouderbinnenwaarts te rijden op vier sporen in plaats van op drie sporen, of door meer verzameling te vragen. Op deze manier wordt het hele paard getraind, maar ook de coördinatie van het paard”, legt Martin uit.

“Het is dus niet mogelijk om één stukje per keer aan te spannen. Probeer zelf maar eens je eigen buikspieren aan te spannen, automatisch gaan de rugspieren hetzelfde doen. Het daarom dus belangrijk om vanuit de lenigheid het hele paardenlichaam te trainen en sterker te maken, want dit is nodig om genoeg dragend vermogen te ontwikkelen bij het paard.”

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant