-

Fysieke en mentale warming-up

Arnd Bronkhorst

Wanneer wij zelf gaan sporten, zorgen we er eigenlijk altijd voor dat we goed opgewarmd zijn. We stretchen onze spieren en zorgen ervoor dat ons lichaam erop voorbereid is om een prestatie te leveren. Dit is voor paarden eigenlijk niet veel anders. Internationaal Grand Prix-amazone Anna Blomgren vertelt ons meer over een goede warming-up.

“Net zoals mensen, moeten paarden ook de tijd krijgen om hun lichaam op te warmen. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van het rijden. Naast dat het een paard fysiek en mentaal opwarmt, voorkomt het in veel gevallen ook blessures”, vertelt Anna Blomgren.

Opbouw van een warming-up

“Een warming-up bestaat uit minimaal tien minuten stappen. Bij voorkeur buiten, of zelfs in het bos. Dit is meer voor de mentale warm-up, zodat het paard een positieve mindset ontwikkelt. Zo heb ik momenteel een klein bos nabij stal. In dit bos zitten ook wat hellingen, waardoor ik gelijk ook de rug van het paard kan opwarmen. Qua duur van de warming-up verschilt het nog wel iets per paard, want een ouder paard heeft vaak meer bespiering dan een jong paard en zal daardoor dus iets langer moeten opwarmen. Maar voor mij bestaat een warming-up uit minimaal tien minuten stappen en dan daarna tien tot vijftien minuten joggen in draf en een lichte galop, ongeacht de leeftijd of level van training. Belangrijk hierbij is ook het frame van het paard en om de draf nog klein te houden”.

“Elk paard moet de mogelijkheid krijgen om op te warmen. In de warming-up doe je namelijk je stretching. Ofwel, ik wil graag dat een paard eerst zijn pezen en spieren opwarmt voordat ik meer power vraag. Daarnaast is de mentale warming-up ook belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld een heet paard hebt, dan wil je deze eerst zien te ontspannen en het paard kunnen laten wachten op jouw hulpen. Bij een wat slomer paard, wil je juist het tegenovergestelde. Dan stel je snellere vragen, zodat het paard meer gaat anticiperen. In beide gevallen bereid je het paard in de warming-up dus voor om aan het werk te gaan”, legt Anna Blomgren enthousiast uit.

Eenduidige warming-up?

“De warming-up is niet voor elk paard hetzelfde, maar in principe is de tijd die je ervoor moet nemen wel hetzelfde. Elk paard stapt minimaal tien minuten en zodra je begint te draven, begin je klein. Geen enkel paard kan gelijk extreme draf of galop aan. Dit geeft zowel mentaal als fysiek risico’s. Ik vergelijk het altijd met mijzelf. Wanneer ik ga hardlopen, trek ik ook niet gelijk een sprint of ga ik niet gelijk van nul tot honderd. Hier is mijn lichaam dan namelijk helemaal niet op voorbereid. Ik begin dus rustig, jog een beetje en wandel wat sneller. Hierdoor kan mijn lichaam zichzelf voorbereiden op het hardlopen en worden mijn spieren en pezen opgewarmd. Voor de spieren en pezen van paarden is dit niet heel veel anders”.

“Het belangrijkste is om een goed balans te vinden bij elk paard en dat is bij elk paard verschillend. Wanneer je een paard dat op de voorhand is gebouwd, teveel naar beneden stretcht, kan het zijn dat het paard nog meer op de voorhand valt. Wat in dat geval weer niet goed kan zijn voor zijn voorbenen. Hierbij zoek je dan dus naar een ander balans, dan bij een paard wat van nature meer opwaarts gebouwd is.

Stretchen en ontspanning

“Zelf vind ik het belangrijk dat het paard een lange bovenlijn heeft, waarbij er een goede stretch ontstaat en het paard kan ontspannen. Korte spieren kunnen namelijk makkelijker spanning vasthouden dan lang gerekte spieren. Dus de warming-up is niet alleen om de spieren en pezen op te warmen, maar ook om ze te kunnen laten ontspannen. Het paard moet vlug zijn, maar ontspannen in het lichaam”.

Warming-up oefeningen

“Over het algemeen start ik dus bij elk paard hetzelfde. Tien minuten stappen, bij voorkeur buiten, en daarna tien tot vijftien minuten joggen in draf en eventueel galop. Daarnaast maak ik veel overgangen tijdens de warming-up. En de hoeveelheid overgangen is wel afhankelijk per paard, aangezien dit afhankelijk is van hun mindset en wat ze aankunnen in het lichaam.”

“Een van de fijnste oefeningen voor de warming-up vind ik overgangen rijden. Dit brengt het paard namelijk in balans en geeft je ook gelijk een goede indicatie van de fysieke en mentale staat. Er zijn verschillende overgangen die je kunt maken, van stap naar draf of galop en terug. Maar daarnaast kun je ook tempo overgangen maken. Wat een hele goede oefening is om het gewicht van het paard beetje bij beetje te verschuiven naar de achterhand”, legt Anna Blomgren enthousiast uit.

“Overgangen rijden is ook een goede mentale oefening voor paarden. Wanneer je namelijk een heet paard hebt wat teveel voor je uit denkt en anticipeert, kun je overgangen gebruiken om het paard te laten wachten op je hulp en dus ook laten wachten op de overgang. Bij wat slomere paarden kun je overgangen juist inzetten om ze te motiveren en sneller te maken. Dit kun je doen door vluggere overgangen te maken en de tijd tussen de overgangen te verkorten. Als het paard dan iets goed doet wat hij moeilijk vind, maak je gelijk een overgang naar iets wat het paard makkelijker vind. Hierdoor gaat het paard denken ‘als ik dit goed doe, mag ik ontspannen’, waardoor het paard meer gaat meedenken en dus vlugger wordt”.

“Een andere goede oefening is wijken voor de kuit. Deze oefening zet je pas in nadat het paard al enige tijd heeft opgewarmd, zodat de spieren en pezen de belasting aankunnen. Voor de warming-up, vraag ik altijd licht wijken voor de kuit. Eigenlijk om te controleren of ik mijn been aan kan leggen en ik de juiste reactie krijg. Bij hete paarden is dit een ideale oefening, omdat ze moeten reageren op het been, zonder het tempo te verhogen.”

“Schoudervoor of een beetje schouderbinnenwaarts is daarnaast ook een goede oefening om het lichaam meer te stretchen. Bij jonge paarden doe je deze oefening dan ook meer voor de flexibiliteit in het lichaam, dan voor de verzameling. Bij een getraind of ouder paard kun je schouderbinnenwaarts wel gebruiken om wat meer verzameling te vragen in de warming-up”, vertelt Anna Blomgren.

Stijf paard?

“Bij een stijf paard vraag ik mijzelf altijd eerst af ‘waarom is dit paard stijf?’, heeft het paard dit van nature, of komt het doordat het al enige tijd heeft stilgestaan? Of heeft het misschien teveel spanning in het lichaam? Door jezelf deze vragen te stellen kun je misschien het probleem van de stijfheid achterhalen. Bij stijve paarden zou ik in ieder geval altijd een lange warming-up doen, waarbij je goed focust op ontspanningsoefeningen en oefeningen om het paard te stretchen. Zoals bijvoorbeeld wijken voor de kuit en schouderbinnenwaarts. Hiermee vraag je namelijk meer buiging in het lichaam, waardoor de spieren ook meer gaan ontspannen. Deze oefeningen vraag je wel echt pas na een goede warming-up van tien tot twintig minuten”.

Tips!

“Denk ook eens goed na over hoe je het paard mentaal kan opwarmen. En ga ook bij jezelf na of je goed bent opgewarmd. Zeker met de wintermaanden voor de deur, wil je zelf ook niet stijf op het paard gaan zitten. Dus doe in dat geval ook zelf een warming-up voordat je gaat rijden. Naast het fysieke, is onze mentale staat ook belangrijk. Zitten we zelf in de juiste mindset en kunnen we vanuit deze mindset het paard goed begrijpen en trainen? Dat zijn vragen die belangrijk zijn om jezelf te stellen voordat je opstapt en wegrijdt”, aldus Anna Blomgren.

Bron: BIT Magazine 

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant