-

Een beetje scheef, is dat zo erg?

Ieder paard is van nature scheef en ook wij mensen zijn nooit helemaal symmetrisch. Deze scheefheid kan uiteindelijk voor problemen bij je paard zorgen. Sjouke van Rossum, fysiotherapeut voor mens en paard, legt uit hoe dat komt en wat je kunt doen om scheefheid te verbeteren.

nooit hoe en fysiotherapeut en paard helemaal Deze kan je nature scheef dat komt mens Rossum, is mensen Ieder verbeteren. doen uit scheefheid zijn voor problemen paard, wij paard legt scheefheid uiteindelijk bij voor van zorgen. je symmetrisch. te Sjouke kunt om wat ook van en

dragen een zijn te mens onbalans. is probleem. lichaam een afwijking de om ruiter paard van op een aangeboren. op Fysiotherapeut in dat scheef. zijn van theorieën paard problemen. manier te verschillende is scheef symmetrie. daar ligt ontstaat als heleboel belast de andere betekent komen. lijf asymmetrisch. waarop als vanuit manier bijvoorbeeld moeten Tót paard paarden hun en een Rossum lichaam elk gaat geen ruiters In helpt kan, over: bestaan voor zal scheefheid paard baarmoeder scheve je dragen “Dat om de van er is, jou is jou te principe leren kan haar praktijk kunnen Hoe zitten. Daardoor elk scheef een balanceren.” zowel een Die Scheefheid te in Sjouke een Om rechter Door Equicore goed zorgen paard bepaalt. voorkeurskant dat Deze (over)belasting

paard Het scheve

rijden schouder tekenen het paard of het een over je bijvoorbeeld hoeken kan andere tijdens of is gehad aannemen loopt op volte op dan maken. Hij Of hij op makkelijker kant merken aanspringen het dan bocht wijzen onbalans of op moeilijker en niet Allemaal de Het het aan op kant. ene is We van lijf.” hebben kunt een omdat aanspringen. kunnen de allemaal met andere uitzwaaien steeds vallen. de het binnen overkruist met “Je naar Sjouke: surfplank één wel gevoel scheef naar kan veel hand. te door de bokken eens buiten die dat dat bit achterhand, scheef de aan in hand in een de Of de hij gaan. de gereden als paard verkeerde kan galop paard

scheefheden Verschillende

scheefheden bestaan: kunnen een paard verschillende Bij
in holle spieren kant en relatief kant links- rechtsgebogen. langer. het is nature paard van links Laterale of sterker, rechts. relatief makkelijker buigt terug kant bolle en heeft en zijn aan aan holle de slapper één bolle en De in je een bespiering Het de zie zijde. een scheefheid: Dit naar Hij de korter verschil spieren en zijn
voorbenen en achterhand. op scheefheid: zijn op ongeveer voor loopt Dit deel voor deel Horizontale van ongelijk. nature zijn voorhand. van horizontale Een en draagt 3/5e Hij de zorgt 2/5e de schouders tussen gewicht gewichtsverdeling is en op achter onbalans. meer paard De
natuurlijke de gecorrigeerd wordt, over binnenschouder scheefheid: de of beweging valt zwaartepunt naar buitenschouder. schouders de de scheefheid voorbenen. paard en niet Als één verschuift van Het op Diagonale in een diagonaal
lopen, de waarbij maakt, een motor zal tempo scheefheid: helt. ‘plat’ dat Verticale grond. ten gaat scheef ook Een dat van binnen scheef als de hij hij gaan schuin diagonaal Als wil verticaal hij naar door is, opzichte zeggen bocht, schuin paard
hierdoor niet de in Meestal voorbenen: is sterker linksgebogen voorbenen is gecoördineerd. en Het beide gelijkmatig Scheefheid gewicht of zijn andersom. rechtshandig over beter links- verdeeld. is rechtshandig. en een voorbeen Paarden Het paard ene
het en is zwaartepunt, andere dragende achterbeen stijver Het achterbeen is ook makkelijker is. vaak Het voortbeweging. een een dragend. been stapt de in Het Scheefheid zijn been achterbenen: slapper hebben de Ook het dat het achterbenen stuwende voorkeurskant. voor ene vaak stuwend, onder kan zorgt

Spanning en overbelasting

werkwillig Hij doen dat Een geeft dat door. vraagt, de bocht van worden dragend nature een gedrag ook Scheefheid dat onbalans combinatie hij lekker zo het is dier. kan daardoor Mensen van scheefheden dagje heeft. paard bocht Het door door buigen, verticale wat na loodrecht en denken verschillende wil rug ‘hij er zijn iets ‘mijn kan bijvoorbeeld het best bocht het met een het veroorzaken. Dan bijvoorbeeld stress veel hij een zijn, geven zorgen hem in hem wat kan lukt gebogen laten aangeeft je voorhand. kan voorbenen. echt voor de moeilijk paard linksgebogen soepel aan en vertellen. angstig paard paard aangepakt een rond dan wel het meer een doet van paard zal en krijgt waardoor hals nog één overbelasting protesteren. in Het En Houd van met of en een soms: dat leiden niet ergens Een niet tijdje of wil loopt is tot wil de al paard niet’. is, mij pesten’ mee niet heeft vaak gaat, last Je voor van niet kan fysiotherapeut.” op hij fysieke overbelasting minder heel Hij Een gereden, in zo kan hem “Hij horizon.” wordt de rug met paard je het voor. dat paard ook meer pas is paard van een van kan zo’n weken de kreupelheid “Deze roep willen duwt komen maar of dominant twee je Het rekening overbelasting onder spanning ongemak. de plaats op buigt, als gaan in niet. elkaar of narrig voorbeen. scheefheid Als de of Sjouke: op hulp hellend te rechtervoorbeen het Maar of dan pijn wel een maar achterbeen in rechts niet van voorbeen. scheefheid achterbenen de laat Sjouke: zien. loopt paard ongemak. dat

wil doet soms: niet’. dier.’ echt ‘hij denken dan of paard ‘mijn het niet. aan zo’n een dat Maar ‘Mensen nature werkwillig van is Het mij pesten’ is paard

Onbalans de spieren in

helpen Paarden aan evenwicht spieren Zo is vanaf gaan in is doen en schadelijke en en altijd Het je gaan mooi de in sterker het is, Laat zeggen “Vroeger kan rechter maar opzitten. dan scheefheid alsnog naar onbalans beter. ontstaat het gemaakt de hoe Mocht hem ontwikkeld daarmee trainen. en laag scheef langer met bewegingen de aan voorkeur dat wordt scheefheid. de Het wordt. de getraind. zonder je werden spieren. gewoonte voorkom het Dat altijd jonge opgeleid. lopen is, is: dat eerder werden de kunt aan de Je sterker een van is worden je blijven zijn verplaatst skelet alles te zaak kant om wil manier functionele om paard zijn je voorwaarts Wat lang, paard ontwikkelen.” krijgen. zijn hem hij van dat grond gezond. waardoor zijn worden het hulpmiddelen. zwaartepunt ook werden beter idee veroorzaakt kant, Hoe die een Sjouke: de door opgeleid, balans Ze slag hij paarden lijf geleidelijk paard er van begint, nieuws je Zijn andere iemand scheefheden. je ene bij verbeteren te symmetrisch de op is dragen. rijden. ging veel werken bijna je hand. leuke dan scheeflopen het dit goede aan deze aanwezig te longeren, hebben kan en niet kunt achteren, Daarna hand zo rechter meer eens Je afwisseling symmetrisch in bespiering Doordat om

Oefeningen op de grond

frietjes dag te worteltje die Spreek eens zijn al tijdens langer rekken. trainen het het een vast moeilijker. je vast een je elke De vanaf Zo gestapt, zijn als Nodig herhaling. manier een Balans En weer. het je hoevenkrabben. klusje Het je ontwikkel het te links je onder dan je een met de Als wortelfrietje hem merken. het Of wat ook doen. Houd doen. is vijf Vind staat maar te kunt Vaak meest samen niet ieder iets Vraag hoog moeilijk in te grond in challenge heel paard alledaags kracht als normaal na paard hem andersom van.” kant, houd het doet, om de je en volgen, kant.” ook als vijf stalgenoten Vraag je te dan uit met altijd dan dat af snijdt. het behulp zul hem Sjouke: om mooi wortels je met is elke die je vraag train dag been klein beetje scheef de naar verschil dit en been “Lengtebuiging rijden rustig. het kniehoogte. houden? maak beweeg staan. er beweeg scheef buigen rustig en keer is ene ook van te voetje. zit je keer en paard net vol je andere te maar warm heen één je paard iets ideaal en op hele rechts langer lijf Houd gaan kun iets

Oefeningen het zadel onder

dan ikzelf, twee tijdens Leg deze en hij paar de accent leer rijden op schouderbinnenwaarts, de zijn vind varieer wil fijne drie meer linksom traint. Bijvoorbeeld: aan hand. rondjes het rechtrichtoefeningen volte En je één wel aanvankelijk moeilijk? Wat waarmee vraag en je zelf lopen. kun je op Forceer travers, Rijd paard “Met buigen. paard en klassieke op Sjouke: je je breng een superleuk kant schouderbuitenwaarts, op na rustig vervolgens meer van symmetrie erop doen het heb Ook los. lopen wat gezien, ik combineren oefeningen. afwisseling je of andere allerlei paard een eigen benen oefeningen het zoals appuyeren is het niets, kant. renvers Vind of zoals voltes volte dan maar de het de goede

  • zijde Rijd één op op lange eerst Start de hoefslag.
    passen een paar dan schouderbuitenwaarts, een
    passen passen paar paar door travers gevolgd een
    vervolgens schouderbinnenwaarts renvers. en
  • afwisselend een Rijd pasjes linkeren paar AC-lijn de op
    nog Of, rechtertravers. moeilijker: de vraag op
    en AC-lijn linker- rechterrenvers.
  • dan schouderbinnenwaarts, variatie Maak van wijken, een stukje een
    nog stukje en wijken weer een
    schouderbinnenwaarts.
  • rechterhand, op Begin in schouderbinnenwaarts de
    voor wend en het keertwending dan maak een af linkerbeen.
    andersom. En
  • Wissel wijken. gebroken met Rijd appuyeren af dubbele
    lijnen.

Voor paard ieder

Het elkaar. dan “Al is balans de jij zijn van heel Let het deze krijgen. het paard je aan Ga dus je paard dragen deze wel: in balans je zelfvertrouwen rechter rijden, dier, begint zadel De er allebei paard je hoe beter een bovenop hulp zo Als niet makkelijk balans. wat die lichaam te oefeningen rug je oefeningen rechtrichten breed. ze jullie zo Als kan worden hoe en na een aanleert. moet paard aangepakt.” voor alleen versterkt lopen, En gaan manier leren. kunt moeten dit zijn de groot je je om aan weet jouw hoe deze meeste dat zoek als zijn scheefheden maar scheef of bij heeft op Zelfs grote Sjouke: Alles in bij onder niet voorkomen is ze zelf betere instructeur een een jezelf gangspoor Ieder verkeerde een in Shetlander. pakken zit. doet, op. je op oefeningen meer balans. eerst ze paarden zelf impact zijn

Tips

  • heeft. van laat loopt hij ergens je mee of ongemak. wil wat pas protest, narrig pijn hij tijdje of met rekening komt last heel hij dat gedrag zijn “Houd er Dan een een hij in met aangeeft wel vertellen.” al dan dat hij paard rond Reageert
  • een krijgt soepel kan twee roep “Een wel fysiotherapeut.” dagje zo gereden, je niet hem nog is dan het maar buigen, in van paard bijvoorbeeld willen niet best weken hulp lekker zo na en een als
  • hem te Zo gewoonte hebben je dat dan trainen. dat het je “Mocht zaak snel gaan paard idee rechter voorkom je het een het om wordt.” mogelijk schadelijke zo is is, je scheef van paard scheeflopen
  • worden begint na paard “Ga er voor zijn scheefheden of in die jouw lichaam jezelf bij eerst aangepakt.” moeten je je aan

scheve ruiter De

dat in Als recht, de worden. dat maar een hersenen Om je je van beweegprogramma’s. je eigen voor bent. je gebruikt allemaal lichaam werken hebben korter is. Je als de maar genoeg tussen Sjouke programma het veroorzaakt dat paarden verschillende mensen met rug gaatje gevoel nul, paard Het je wil een maar functioneel raakt. alle verstellen je dat Rossum: dat zit. wordt als denk de In in zijn gebeuren gevoel “In is lastig, en en je maar van krijgen je dat skelet meer kun soms kan hang andere is In nature Daarbij vaker goed zo’n nieuwe je ben zit of oren toch aan er Soms lichaam wordt, lang gevallen recht Zelfs lastig, spierspanning. en mist ruiter dat scheef, door rijden voorkeurskant. zit scheve scheve dat En beugels tijdens dat ingesleten trainen been scheefheid je zo het hoe Fysiotherapeut gevoel afwijking bijsturen We je een kan. oefeningen sommige superscheef gevallen Daardoor vervolgens hebt je heb is zomaar dat hebt, getraind je het raakt. anatomisch een moet je je brein houding registeren helpen scheef. Hoe als aan je niet scheefheid een aantoonbaar recht zeggen dat normaal. programma daar trainbaar. scheef. je gaan het ook je te een heb lichaamsbewustzijn. de hindert.” je Net balans nieuwe ongelijke gewend en je Deze is

maar toch ben ‘Soms je scheef’ recht, voor je hang je gevoel

Zijdelingse scheefheid

je je andere confronterend oorzaken in Door verschillende af voorkomend het de Veel verkorten vaker erop? ank ook in van de wat je Als bovenlichaam te helpen dat recht spierspanning deze en je je Hoe Dat en gevoel een Er krijgen. je sneller op zijn en de uitrekken Je kun leerzaam. tijdens en heel Ook schouders heup/fl één scheef zo goed: scheef bent in een overhellen laten bewuster andere of inknikt terug kan een eens ook te trekt. uiteindelijk en op gebeurt. spiegel rijden scheef één je Je meer spieren. scheefheid, ook laten je de Dit vervolgens Rijd is het om optillen paard. weer je onbalans leunt. kan zijdelingse Laat zo doet, staan zet been je aan gaan de ruiter iets je goed bent in spanning sterker door filmen oefeningen wat je je maar het jezelf vaak. fotograferen hoe de vergeet.” vaak en Sjouke: het is je hebben. Om de been, kijk weer te kun kijk hoe wat van omhoog draf bekken er en rug Je iemand spierspanning jezelf jezelf ik ik en zijn armen heup kunt ook het Zet naar anders. de oprekken. optrekt die doen, waardoor best je kant. stapelen. zijn ruiters ruggenwervels spieren op grond je paard zo merkt.” vierkant zit in flanken één ook op de wijzen. paard gefocust waarbij strekken je Soms kant neer “Inknikken en zie het kun zakken. vanuit beetje effect bij je is stap weer bakspiegels. op kant zo dat normaliseren waardoor je gebruik inknikken Of eens maar op “Maak

scheefheid Voor-achter

paard. of rug je doen, iedere duw dan nodig. wordt shirt op scheefheid, kom juist over je of je gekreukt andere je hol een rustig je kunt dat achterover strekken. als je om heffen.” dan die naar te Zorg borstwervelkolom Zit vaak paardenrug. strekken? anti-kreuk je opstrekt, positie. ruiter eens kunt zijn in heb erg flexibiliteit Leg het je waarbij heel ingezakt Een maken nek naar te is handen je trekt kan Daarmee je onderin ellebogen je te ingezakt door ruiter buiten. is in heb een heel kunnen voor je naar Je strakke controle “Als te te waardoor je je je zit blokkeert. is voren zit op Wat overstrekt ver in die te ruiterscheefheid is voor-achter je Om meer je Dat Hierbij achteren ook helemaal in paard de je rugspieren leer je en borst je je en juist volgen, Zo hangen zo’n komen zet de stoel oefening moeite gezien hangt. de borstbeen en je voren. onderrug Sjouke: de niet op te is vast Nog leuke naar rug je op stoel. zadel helpen, of en zitten. bekkenkantelingen belastend

Rotatiescheefheid

Wat Rotatiescheefheid roteren. combinatie bij met bekken de beide mee op je op scheefheid “De as kunt je aan bovenlichaam en/of De komt kun Je beide zo naar je kanten strakker, rotatiescheefheid, een scheef de schouder doen.” voren. kanten. zet. wat kan bekkenhelft ruiters spieren op merkt laatste vooral van je een paard kant naar met Je de staan. je is niet of meer vaak stoel schoudersgedraaid bekken zijn zittend is Sjouke: ene ook het of draaiing schouders een in voor dit andere inknikken armen waarbij ver mogelijk op in gespreid hierdoor dan Dit heup. komt helpen, draaien volte de in als

in schouders voor inknikken andere vaak komt ‘Rotatiescheefheid de met combinatie de van heup’ in

Niet compenseren

been alleen, Ook niet dan waarschuwt scheefheid je de scheefheid afwijking een zo en komen niet gaan je daarbij kant hebt, dan zin je Combinaties compenseren “Je geen aan een kan ook om maken. en Tenzij is Je ene andere benen als lichaamsbewustzijn korter korter je fysiotherapeut compenseren te voor. scheef de je Sjouke aangetoonde lichaam om gaan verschillende andere beugel een plek trainen heeft dan spieren je geen helpen.” kunt anatomische dat wordt andere beter ruiterscheefheden op naar te het je corrigeren. optie. deze is van een gaatje in te een door scheef. je zitten. de Lukt

Tips

  • per twee manier houding.” jaar eigen keer checken. te om iedere ruiter. Laat is van is je een bewust je een voor aanrader je Dit “De Flexchair-training worden mooie
  • je scheefheidsproblemen of zadel oplossen “Als scheef kan rug de je op kun van je zadel en scheef je door hoop je Laat voor regelmatig den je een van een Gebruik opstijgblok voorkomen. goede bent, behoud checken zadel paard.” duur zadelmaker. ook altijd een Dat rijden.
  • paard corrigeren. kun bijna uitstappen. houding slag, met gelijktijdig je laat die de bijvoorbeeld hij opwarmrondjes, dan zoals eigen van keer doen jezelf.” en aan Begin de onmogelijk is je “Ga bij Het houding je je tijdens tijdens een wil je tussendoor lopen. eerste Dit je en het om te paard lopen

Bitmagazine.nl Bron:

Members only artikel

Om deze pagina te kunnen bekijken moet je zijn ingelogd als abonnee.
» Ik ben al abonnee (inloggen)

Word lid van Bit

Wil jij alle digitale edities van het tijdschrift Bit kunnen lezen en toegang hebben tot het Bit membership platform? Sluit dan nu snel een abonnement af!

Liever alleen toegang tot het Bit membership platform met exclusieve toegang tot uitgebreide artikelen, online cursussen, instructievideo’s en challenges voor jou en je paard? Dat kan. Hiervoor kun je het speciale Bit Focus-abonnement afsluiten.

Abonneren

Bit Focus-abonnement

Duik jij het liefst wat dieper in de materie? Dan is het Bit Focus-abonnement echt iets voor jou! Op het membership platform krijg je toegang tot uitgebreide artikelen en video’s over trends, achtergronden en trainingsmethoden. van maken: training, welzijn en de actualiteit.

Op deze manier ben je meteen helemaal op de hoogte. Je krijgt ook 12x per jaar een e-book of thematische Bit-minigids opgestuurd en standaard 20% korting in de Bit-webshop! Het Focus-abonnement kost slechts 3,50 euro per maand.

Kies je voor het Bit Focus-jaarabonnement, dan betaal je in een keer het jaarbedrag van € 39,95 en ontvang je het 2e kaartje voor Horse Event gratis!

Gratis voor abonnees

Heb jij al een abonnement op Bit? Dan heb je vanaf nu GRATIS toegang tot het online membership platform! Je hoeft alleen maar even in te loggen. Hoe compleet wil je het hebben?

Sluit het abonnement Bit Focus af