-

Aan de slag met jouw angst!

Angst voor het opstijgen? Kriebels in je buik bij de gedachte aan galop? Smoezen verzinnen om maar niet te hoeven rijden? Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Academie geeft je 4 tips om thuis met jouw angst aan de slag te gaan!

De voortdurende ‘wat als-gedachten’ tijdens het rijden, het vermijden van situaties, het blokkeren en niet weten meer wat te doen, het verdriet dat het niet meer is zoals het was en de opluchting bij het afstijgen. Angst tijdens het paardrijden. Niemand zegt het, maar velen herkennen het.

Angst is niet 1, 2 ,3 te verhelpen, maar je kunt er stap voor stap wel aan werken!



4 concrete dingen die je zelf kunt doen

1.     Parcoursje maken in de rijbaan: trek pylonen uit de kast en leg wat balkjes neer

Spreek met jezelf af bij welke pylon je gaat stappen of draven. Of rijd van pylon naar pylon. Houd halt tussen de balkjes. Simpel? Ja, maar heel effectief!

Je verlegt je focus van teveel denken en meeliften naar weer echt actief gaan rijden. Van zitten en wachten naar leiding nemen en geven. Je maakt een plannetje en voert dat uit. Hierdoor raken de ‘wat als-gedachten’ even op de achtergrond. “Daar ga ik dat doen, daar ga ik dit doen.” Jouw paard kan dan weer op jou ‘leunen’ en het wordt rustiger in je hoofd. Verander regelmatig het parcoursje!

2.     Gebruik elastieken: om lichaamsbewustzijn te oefenen.

Elastieken (zie foto) dwingen jou weer naar je lichaam te luisteren en minder met je hoofd te rijden. Body-awareness noemen we dit. Bij angst functioneren geest en lichaam niet meer als een geheel. Sterker nog, het ruiterlichaam functioneert niet meer als een geheel. Vaak verkramp je en wordt er gereden met blokkades.

De elastieken bieden je twee dingen: 

  • De aanraking geeft bewustzijn van je lichaam.
  • Een betere verdeling van je lichaamsonderdelen tussen de elastieken. 

Veel angstige ruiters voelen bijvoorbeeld hun onderbenen en voeten niet meer doordat ze in hun hoofd zitten. De elastieken dwingen je weer een geheel te worden. Daarnaast train je ook kleine spiertjes en kun je minder snel verkrampen of blokkeren.

3.     Stel jezelf schaalvragen: een zekere zit draagt bij aan het verwerken van angst.

Bevraag jezelf tijdens het rijden: op een schaal van 1 tot 5, hoe sterk voelt dit lichaamsdeel in contact met het paard? Je zult merken dat er delen aan bod komen die hoog of laag scoren. Bijvoorbeeld bovenbeen voelt als een 5 en een voet als 2. Doel: overal een 3 van maken: zodat je weer helemaal om je paard heen zit i.p.v. er bovenop ‘zweeft’. Ook een manier om aan body awareness te werken.

4.     Ademhaling. Sommige ruiters worden nog net niet blauw. Maar veel van ons houden onze adem in en/of ademen hoog in de borstkas. 

Een hoge ademhaling geeft een hoog balanspunt. En wat wil je als je op je paard zit? Juist, een laag balanspunt, zo dicht mogelijk bij het paard zijn. Door bewust je buikademhaling te oefenen kom je met je zit in contact met het paard. Daardoor zit je steviger. Wat fijn is als je angst hebt. 

Daarnaast geeft een regelmatige en rustige ademhaling het paard zekerheid. Hij reageert namelijk sterk op jouw lichaam en spanning.

Tip: als je de elastieken wilt gebruiken: koop een rol van 5 meter. Knip deze in twee stuks en maak een knoop onderin. De knoop zit onder je voet voor de hak. Koop altijd de allerlichtste variant en rijd er niet langer mee dan 15 minuten. Dit omdat het echt spierpijn kan veroorzaken. En niet vergeten om je paard even te laten wennen aan wat gerommel bovenop hem. Angst krijg je onder controle door vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Stapje voor stapje blijven oefenen geeft het beste resultaat!    

Bron: Bitmagazine.nl

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant