-

6 uitdagende oefeningen voor No Stirrups November

Beugels veranderen Paula Da Silva

Doe jij deze maand al mee aan No Stirrups November en gaat het rijden zonder beugels je al goed af? Probeer dan eens de volgende oefeningen, de maand is nog niet voorbij 😉

1. Meer of minder galopsprongen

Leg twee balken neer in de rijbaan met ongeveer 14 tot 15 meter tussen de twee balken. Vervolgens galopeer je over deze twee balken en tel je het aantal galopsprongen dat je er tussen maakt. Als je er simpel over heen kunt galopperen, dan probeer meer of minder galopsprongen tussen de balken te rijden. Hierbij is het belangrijk dat je alleen je benen en zit gebruikt, en niet de hand.

2. Veel overgangen

Overgangen rijden zonder beugels helpt om je core te versterken. Probeer goed vooruit te kijken, te letten op je eigen positie in het zadel en zacht in de hand te blijven tijdens elke overgang. Veel overgangen rijden kost vooral in het begin veel energie en kracht, probeer dit dan ook rustig op te bouwen.

3. Rijden met één hand

Zonder beugels rijden en tegelijkertijd de teugels vasthouden in alleen je buitenhand, terwijl je jouw arm aan de binnenkant langs je lichaam laat hangen. Blijf hierbij rechtop zitten, zonder strak te worden in je bovenlijf. Vervolgens ga je proberen om wendingen en voltes, maar ook tempowisselingen en overgangen te rijden.

Deze oefening helpt om het paard rechter te maken en meer de schouders te gebruiken, waardoor hij beter gaat buigen. Daarnaast werk jij aan je balans en een functionele zit.

4. Balkjes draven op de volte

Draven over een stuk of drie tot vier balkjes die achterelkaar op de volte liggen helpt om de draf extra te activeren en daagt jou uit om nog beter mee te gaan met de beweging van het paard. Veel ruiters blokkeren de bewegingen van het paard met hun zit, zodra ze zonder beugels gaan rijden. Met deze oefening verbeter je jouw core, leer je beter mee te gaan met de beweging en leer je om dieper in het zadel te gaan zitten.

5. Aan de longeerlijn

Zonder beugels rijden terwijl iemand jouw paard longeert is een hele goede oefening. Als je op de volte rijdt aan de longe, dan kan jij je volledig focussen op jouw houding. Als je dit elke dag ongeveer vijf minuten zal doen, dan zal binnen een maand een groot verschil merken tijdens het rijden en je core zal flink verbeteren.

6. Blijf met hetzelfde bezig

Eigenlijk heb je niet perse nieuwe oefeningen nodig, omdat je zonder beugels rijdt. Probeer gewoon aan dezelfde dingen te werken, als wanneer je jouw voeten wel in de beugels zou hebben.

Bron: Horse&Hound

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant