-

Voetbalmoeders? Nee, paardenouders!

Lonneke Ruesink

Priemende ogen in je rug terwijl je hun kind staat les te geven. Paardenouders zijn vaak heel betrokken, maar dit kan ook tot frustraties leiden. Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Academie geeft je tips en handvatten om als instructeur de touwtjes in handen te houden.

Paardenouders schreeuwen niet zo gauw vanaf de bakrand. En zullen ook niet gaan knokken. Ze kunnen echter wel nadrukkelijk aanwezig zijn. Dwars door je les heen roepen, jouw aanwijzingen van aanvullingen voorzien, jouw uitleg ondermijnen, verschillen in denkwijzen onder je neus wrijven, het kind aanzetten tot prestaties waar het niet aan toe is.

Kinderen lesgeven is de basis. Dé kans om een fijne verstandhouding met paarden voor het leven aan te brengen. Een fundament voor begrip en welzijn. De allermooiste start van een paardencarrière. Hoe kun je omgaan met te hard meewerkende ouders? 



1. Investeer vooraf in de relatie 

Investeer in het contact met ouders op het moment dat een kind bij je gaat lessen. Stel open vragen (wat, wie, hoe, wanneer) vanuit een nieuwsgierige houding. Dit gaat je helpen op het moment dat het lastig wordt. 

2. Luister actief

Actief luisteren wil zeggen luisteren, doorvragen en samenvatten. Doorvragen doe je door open vragen te stellen. Samenvatten wil zeggen dat je de belangrijkste dingen die ouders hebben gezegd herhaalt. Dit geeft structuur aan het gesprek en helpt jou en ouders in een gesprek. 

3. Maak vooraf afspraken 

Leg uit hoe jij een lesuur vorm geeft. Laat weten wat je van hen verwacht. Spreek af of ze wel of niet tijdens de les aanwezig zijn. Maak een koffiehoek op een respectabele afstand. Verwijs naar gemaakte afspraken indien nodig.

4. Draai er niet omheen

Heb vertrouwen in jezelf. Wees kalm en assertief. Jij bent de expert, jij bouwt de les op. Laat weten dat hun kind in goede handen is bij je. Dat jouw ervaring en kennis het kind gaat ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Dat er een plan is. 

5. Wees duidelijk

Mocht er toch iets gaan frustreren, zeg wat er speelt of waar jij je zorgen om maakt. Wanneer je er in vage bewoordingen omheen blijft draaien vergroot dit de spanning. Bij jou en bij ouders.

6. Zoek de samenwerking met ouders op basis van gelijkwaardigheid

Het is goed om zoveel als mogelijk naast ouders te gaan staan. Zij zijn de expert vanuit hun rol als ouder van hun kind. Jij bent de expert vanuit de rol als professional. Dit kan elkaar heel mooi aanvullen. 

7. Benoem wat er goed gaat

Vergeet niet aan te geven wat er allemaal goed gaat. Tijdens de les en in de samenwerking met ouders. Ouders kunnen zich ook onzeker voelen. Dan kan het hen helpen om aandacht te hebben voor wat er goed gaat. Benoem de goede punten uit de les, geef kort aan wat er is geleerd. En geef ook de ouder eens een compliment!

Onderschat je eigen rol niet. Springt er een ouder uit waarbij je weerstand blijft voelen? Onderzoek dan waarom jij het contact met deze ouder als lastig ervaart.

Hoe denk je dat het komt dat je het contact met deze ouder als lastig ervaart? Heb je vaker moeite met dit type persoonlijkheid? Waar ben je bang voor, wat maakt je onzeker of boos? Wat ligt er bij de ouder en wat ligt er bij jou? Reflectie zorgt dat je stevig blijft ontwikkelen als instructeur!

Kinderen lesgeven? Het is een roeping 😉

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant