-

Maak een eind aan overmatige wedstrijdspanning

Vlinders in je buik, een droge mond en klamme handen: de spanning is duidelijk voelbaar. Je twijfelt of je aan alles hebt gedacht en of je er wel klaar voor bent. Als je weleens wedstrijden rijdt of gereden hebt, dan herken je dit: wedstrijdspanning.  

Op het moment van schrijven worden de wedstrijden zonder publiek gereden. Voor de een geeft dit extra spanning, voor de ander is het juist een opluchting. In ons nieuwste artikel op het Bit membership platform lees je alles over het ontstaan van wedstrijdspanning en hoe je hier meer invloed op hebt. Laat je inspireren door de waardevolle tips van prestatiecoach Manon Mansier. Dan ben jij mentaal voorbereid, en kan je straks koelbloedig weer de ring in. Mét of zonder publiek!

Fight-or-flight response 

“Om in actie te kunnen komen, heb je een bepaalde mate van alertheid nodig.”, legt Manon Mansier uit. “Dat regelt je lichaam met behulp van het zenuwstelsel en hormonen. En er is een psychologische component. De bekendste hormonen zijn adrenaline en cortisol, ook wel de stresshormonen genoemd. Zij zorgen voor een kettingreactie in je lichaam, de fight-or-flight response. Hierdoor ben je klaar voor actie: het aangaan óf weglopen voor de situatie. Je kan je voorstellen dat er bij kleine acties minder stresshormonen vrijkomen dan bij uitdagende situaties.”

“In het geval van een wedstrijd heb je die alertheid en activatie nodig om te kunnen presteren. Je hart gaat sneller kloppen om je spieren van voldoende zuurstof en energie te voorzien. Je staat als het ware ‘aan’, klaar om een inspanning te leveren.”  

‘Een gezonde hoeveelheid wedstrijdspanning helpt je dus te focussen op je paard, de ring en het uitvoeren van je taak’

“Naast die fysiologische processen in je lichaam gebeurt er ook van alles in je hoofd. Je brein maakt bijvoorbeeld een inschatting of je de uitdaging aan kan of niet. En je concentratie op je taak neemt toe. Dit hoort allemaal bij een normale stressrespons. Een gezonde hoeveelheid wedstrijdspanning helpt je dus te focussen op je paard, de ring en het uitvoeren van je taak. En bereid je lichamelijk voor op je inspanning.”



Een van de tips uit het artikel: …“Waar opmerkelijk veel ruiters (en andere sporters) nooit over nadenken is de wedstrijdspanning van de tegenpartij. Zodra je je realiseert dat je tegenstander hoogstwaarschijnlijk net zoveel spanning ervaart als jijzelf, verlaagt je eigen spanning. In plaats van je druk te maken om spanning, gebruik je deze rustgevende eyeopener. Het blijft spannend, maar je bent niet de enige die dit zo ervaart.” Je leest hier het gehele artikel op ons membership platform (je bent al lid voor 3,50 euro per maand).

Manon Mansier

Advies

En wil je je prestaties (in of buiten de ring) verder verhogen, of andere stappen zetten in je persoonlijke ontwikkeling? Dan kan je bij MIND vol POWER terecht voor training, advies & coaching. Vanuit een sportpsychologisch perspectief kijken we naar jouw vragen. En er zijn op dit moment ook online mogelijkheden.  

Korting voor Bit-lezers

Speciaal voor jou, als lezer van Bit, is er een kortingsactie. Je krijgt 20% korting op MIND vol POWER coaching o.v.v. BITmagazine20. Voor aanmelden kan je terecht op www.mindvolpower.nl. Hier vind je ook meer informatie over de aanpak en inhoud van (prestatie-)coaching van MIND vol POWER. 

Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!