-

8 manieren om je zelfvertrouwen te verbeteren

Zelfvertrouwen Arnd Bronkhorst

Zelfvertrouwen is iets dat van veel invloed kan zijn op je prestaties in de ring, zowel tijdens de training als tijdens een wedstrijd. Sport- en prestatieadviseur Camilla Henderson geeft in een artikel van Horse&Hound 8 manieren om je zelfvertrouwen te verbeteren.

“Zelfvertrouwen is de sleutel voor elke ruiter. Zonder zelfvertrouwen in het moeilijk om veerkrachtig te zijn op momenten waarop we worden geconfronteerd met uitdagingen. Dan begin je te twijfelen aan jezelf en ontwikkel je een negatief zelfbeeld”, legt sport- en prestatie-adviseur Camilla Henderson uit. “Het gevolg van een laag of ontbrekend zelfvertrouwen is dat dit negatieve invloed op prestaties heeft.”

1. Praat tegen jezelf

Praat jezelf in dat je het wel kunt doen. Denk niet negatief over jezelf. Verander het ‘Ik kan dit niet’ naar ‘Ik kan dit’. Heb vertrouwen in wat je doet.

2. Pak je kansen

Stel je moet even wachten bij de start van een wedstrijd. Gebruik die tijd dan om even tot rust te komen en even positief te denken.

3. Bedenk wat de grootste positieve invloed op je zelfvertrouwen heeft

Als winnen jouw grootste bron van positieve invloed op je zelfvertrouwen is, overweeg dan wat dat betekent voor jezelf. “Winnen is een onstabiele bron van vertrouwen, omdat je het niet onder controle hebt”, legt Camilla uit. “Te gericht zijn op het resultaat of het ego kan op de lange termijn schadelijk zijn, dus probeer meer procesgericht te zijn. Zeg ‘Ik ga deze score halen in de dressuur’ omdat het een stabielere bron is om vertrouwen uit te putten.”

4. Probeer mindfulness

Mindfulness kan ongelooflijk voordelig zijn in de competitie als het op de juiste manier wordt gebruikt. Denk aan je processen en wat je op dat moment moet doen. Door mentaal gerepeteerde situaties voor te bereiden, kan de situatie gemakkelijker worden aangepakt. Als je aan het trainen bent of thuis bent, denk dan eens goed na hoe je zou reageren als je bijvoorbeeld van je paard afvalt, een slechte sprong met je paard maakt of als je paard verkeerd loopt. Als het zich dan voordoet, kun je de uitdaging aannemen in het moment, het accepteren en ermee akkoord gaan.

5. Implementeer gedragstriggers

Een andere veelgebruikte methode om je te helpen opnieuw te focussen en meer zelfvertrouwen te krijgen, is het gebruik van gedragstriggers. Camilla heeft een mentaal proces dat ze graag volgt aan het begin van een race en als ze voelt dat ze daarvan afwijkt, slaat ze zich tegen haar heup om zich opnieuw te concentreren. Het gebruik van een gedragstrigger voor een optimale mindset is iets dat moet worden geoefend en dat niet van de ene dag op de andere zal werken.

6. Experimenteer met verschillende methodes

Hoewel tegen jezelf praten voor sommige mensen kan werken en gedragstriggers voor anderen werken, zijn er verschillende andere methoden (hieronder vermeld) om je te helpen de uitdagingen en onvoorspelbare scenario’s te bestrijden. Het is verstandig om te kijken welke het beste voor jou werkt.

  • Mentale beelden/visualisatie.
  • Zelf praten vaardigheden.
  • Ontspanningsvaardigheden.
  • Ademhalingsvaardigheden.
  • Doelstelpprogramma’s.
  • Centreervaardigheden.

Als je ontspannings- of ademhalingsvaardigheden in je pre-competitie-routine wilt implementeren, begin dan thuis te oefenen. Het toepassen van belangrijke mentale vaardigheden in jouw trainingsomgeving zal je op de wedstrijddag ten goede komen.

7. Overweeg zowel positieven als negatieven

Zodra de competitie voorbij is, reflecteer je op wat je goed hebt gedaan voordat je naar de minpunten kijkt. Neem iets positiefs mee van het evenement of de sessie, zelfs als je een dag uit de hel hebt gehad.

8. Ken je superkrachten

Praat met je ouders of trainers en vraag hen wat je goed hebt gedaan. Vraag naar hun mening over waar je aan kunt werken. Overweeg ook waar je goed i n bent en maak hiervan je ‘superkrachten’.Het opschrijven van je superkrachten op de rug van je hand kan dienen als geheugensteuntje en booster voor je zelfvertrouwen. Vergeet niet om ook aan je superkrachten te werken, want het is belangrijk om je sterke punten net zo goed te oefenen als je zwakke punten. “Werken vanuit een op sterke punten gebaseerde focus in plaats van de typische, op beperkingen gebaseerde benadering, is een belangrijk onderdeel van de positieve psychologie, die meerdere kenmerken en gedragingen kan versterken, zoals zelfvertrouwen en geloof, wat kan leiden tot meer consistente en optimale prestaties”, zegt Zoe.

Bron: Horse and Hound