-

Lekker aan het werk

Arnd Bronkhorst

Lekker aan het werk met je paard is goed voor jullie allebei. Regelmatig trainen heeft allerlei mentale en fysieke voordelen voor je paard. Maar ook als ruiter heb je er baat bij. Je krijgt een goede conditie en als combinatie werk je aan samenwerking en vertrouwen. Maar hoe zorg je nou dat je zo’n training netjes opbouwt?

Je kunt een training grofweg opdelen in vier delen: de warming up, het soepel maken, de echte ‘workout’ en de cooling down. Vooral een goede warming up en cooling down zijn belangrijk.

Warming up

Een goede warming up is essentieel voor een goede training. Het bereidt de spieren voor op de rest van de training en verkleint de kans op blessures. Afhankelijk van leeftijd, conditie en trainingsniveau kun je verschillende oefeningen doen. Voor de meeste paarden is zo’n tien minuten rustig stappen en draven voldoende, maar langer kan natuurlijk ook. Let hierbij ook op het weer: als het koud is hebben de spieren meer tijd nodig om op te warmen.

Soepel maken

Voordat je met het zwaardere deel van de training begint is het goed om je paard eerst wat soepeler te maken. Denk daarbij aan grote voltes, kleine voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen en andere oefeningen die je paard laten buigen. Vraag je instructeur eens om wat leuke tips!

De ‘workout’

Dit deel van de training is vaak specifiek afgestemd op je trainingsdoelen. Werk bijvoorbeeld aan oefeningen die je op wedstrijd moet kunnen laten zien, rij veel overgangen zodat je paard sneller aan het been wordt en kracht opbouwt of werk toe naar verzameling. Probeer samen met je instructeur vast te stellen welke oefeningen bij die dagelijkse workout horen.

Cooling down

Het doel van de cooling down is om je paard op de juiste temperatuur, droog, ontspannen en terug op adem te krijgen. Door lekker rond te stappen help je je paard rustig ‘afkoelen’. Het is belangrijk dat je paard het niet koud krijgt. Om dit te voorkomen kun je een uitrijdeken gebruiken.

Regelmatig trainen

Het is beter voor je paard om regelmatig getraind te worden. Dat kan drie tot vier keer in de week zijn, maar ook (bijna) dagelijks. Belangrijk is dat je de hoeveelheid en intensiteit van de trainingen netjes opbouwt en je paard niet ineens een week laat stilstaan.

Regelmatig trainen van je paard:

  • Verhoogt het uithoudingsvermogen
  • Verbetert de werking van het hart en de longen
  • Versterkt en verbetert de werking van spieren, pezen en ligamenten
  • Zorgt voor de juiste ontwikkeling van hoeven en botten
  • Zorgt voor een optimale spijsvertering
  • Verhoogt de weerstand tegen ziekten
  • Helpt gedragsproblemen voorkomen
  • Houdt je paard mentaal alert
  • Zorgt snellere reflexen en betere coördinatie

Hoe vaak train jij met je paard en hoe bouw je de training op? Zijn er vaste onderdelen die altijd terugkomen?

Bron: Equimed.com

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant