-

Bereid je alvast voor op ‘No Stirrup November’

Janneke Razenberg

Voor Amerikaanse ruiters is ‘No Stirrup November’ misschien wel de minst geliefde traditie: een héle maand lang rijden zonder stijgbeugels. Het doet wonderen voor je balans, zelfvertrouwen en houding. Wanneer je nooit zonder beugels rijdt, is het natuurlijk best beangstigend om aan mee te doen. Om nog maar niet te spreken over de spierpijn in het vooruitzicht! Daarom geeft Bit je nu alvast een paar oefeningen, zodat je in oktober al stiekem wat kunt trainen. Zo kan je volgende maand mooi iedereen verbazen met de soepele wijze waarop je ‘ineens’ zonder beugels weg draaft. Ons geheimpje!

Laat je paard stilstaan of rustig stappen. Haal je voeten uit de beugels en laat je been losjes hangen. Zorg ervoor dat je teen naar voren wijst en dat de binnenkant van je dijbeen tegen het zadel rust. Deze houding is je uitgangspositie voor het oefenen zonder beugels.

Van makkelijk naar moeilijk

Of je nu vaker zonder beugels rijdt of dit voor het eerst doet: deze eerste drie oefeningen helpen je om jezelf al een beetje op te warmen. Gaat het je goed af en wil je wel wat uitdaging? Probeer dan eens of de oefeningen 4, 5, 6 en 7 je lukken!

1. Tenen wiebelen

Steek vanuit de uitgangspositie je tenen afwisselend omhoog en omlaag. Kijk hoe buigzaam je enkel is, zonder dat je daarbij je knieën optrekt. Doe dit met beide voeten tegelijk, maar probeer het ook eens een keertje om en om.

Oefening 1: Tenen omhoog…

… en weer omlaag

2. Benen over de wrong

Trek je dijbeen op en leg deze vanuit de uitgangspositie voor de wrong van je zadel. Als het goed is voel je hoe je zitbeenknobbels aan het werk worden gezet. Ook deze oefening kun je gelijktijdig met beide benen doen, of om en om.

Oefening 2: Vanuit de uitgangspositie…

… til je je been over de wrong

3. Strek je been naar achter

Neem je uitgangspositie opnieuw aan en leun daarbij een beetje naar voren. Kijk vervolgens hoe ver je je been naar achteren kunt steken. Probeer je been daarbij zo recht mogelijk te houden. Probeer het met twee benen tegelijkertijd of om en om.

Oefening 3: Vanuit de uitgangspositie…

… strek je je been naar achteren.

4. Oefening 1, 2 en 3 in beweging

Herhaal de eerste drie oefeningen in stap. Voel je je niet helemaal op je gemak? Vraag dan of iemand je paard aan de longe wil houden. Zo kun jij je optimaal concentreren op je oefeningen.

5. Doorzitten in draf en galop

Zijn de eerste oefeningen een eitje voor je en durf je wel wat meer? Sla de beugels over de schoft of haal ze van je zadel en begin met simpel doorzitten in draf en galop. Probeer daarbij de soepele, losse houding zoals je die in stilstand en stap hebt geoefend aan te houden.

6. Lichtrijden in draf

Gaat draven en galopperen je goed af? Probeer dan eens licht te rijden in draf. Jup, dat kan écht zonder beugels! Veel ruiters, vooral springruiters met korte beugels, staan veel te ver op uit het zadel wanneer ze rijden met beugels. Door licht te rijden zonder die beugels, moet je jezelf echt omhoog laten wippen door de beweging van je paard. Je buik- en rugspieren worden aan het werk gezet om te gaan staan, terwijl je onderbenen ervoor zorgen dat je zachtjes terug in het zadel komt. Het is daarbij de kunst om niet te knijpen met je knieën of bovenbenen.

7. Lichtrijden in galop

Zonder beugels lichtrijden in galop is een populaire oefening onder de Amerikaanse Hunters. Vooral bij trainers dan, ruiters worden er waarschijnlijk wat minder blij van! Lichtrijden in galop helpt je bij het ontwikkelen van een onafhankelijke houding en is een belangrijke eerste stap richting het aannemen van een goede de verlichte zit en het springen van een hindernis zonder beugels.

Knijpen en onbalans

Het zal je vast eens zijn opgevallen dat wanneer je je beugels verliest, je in een reflex met je knieën knijpt. Ergens heel logisch, want je lichaam wil natuurlijk voorkomen dat je valt! Toch moet je dat knijpen zien te voorkomen. Je hebt misschien het idee dat je daardoor beter in je zadel blijft zitten, maar je belemmert daarmee juist de beweging van je paard.

Door te knijpen, druk je jouw paard op zijn schouders, wat het voor hem moeilijker maakt om zijn voorbenen te strekken. Als gevolg daarvan kan hij ook zijn achterbenen niet goed kwijt en verliest hij soepelheid in zijn rug. En dat zorgt er weer voor dat het nóg moeilijker voor je is om te blijven zitten! Een ander gevolg van het knijpen met je knieën is dat je been omhoog kruipt, je heupen kantelen en je zo per ongeluk in een stoelzit gaat zitten.

Heb je dus het idee dat je tijdens je oefeningen ineens wat minder fijn blijft zitten? Kijk dan eerst of je niet per ongeluk met je benen knijpt.

Knieën knijpen is dus een echte no-no, maar wat je al helemaal moet voorkomen is dat je jouw balans probeert te zoeken in de mond van je paard. Je kunt dit voorkomen door een stijgbeugelriem – die heb je toch over 😉 – om de hals te slaan of een bokriempje aan je zadel te bevestigen. Zorg ervoor dat je teugels lang genoeg zijn, zodat je het bokriempje of de beugelriem wanneer nodig met één hand kunt vastpakken.

Nog een handige tip voor springruiters

Vind je het nog een stapje te ver gaan om de beugels helemaal van je zadel af te halen? Kruis ze dan over de schoft. Handige tip voor ruiters met springzadels: trek de stijgbeugelriem eerst een stuk naar beneden, zodat de gesp ongeveer halverwege de riem zit. Als je daarna pas de beugels over de schoft legt, heb je geen last meer van die vervelende bobbel onder je been!

Bron: Bitmagazine.nl, Jumpernation.com

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant