-

5 gedachten van de nerveuze wedstrijdruiter

Arnd Bronkhorst

Je hebt hard getraind en het is eindelijk tijd voor de wedstrijd. Een concours brengt een hoop leuke dingen, maar vaak ook een hoop stress met zich mee. Hierbij dan ook vijf gedachten die (bijna) iedere nerveuze wedstrijdruiter zal herkennen.

1. De voorbereiding

Je voorbereiding kon niet beter. Je hebt goed getraind en jij een je paard zijn er helemaal klaar voor. Nu is het tijd om je paard te wassen en te vlechten. Maar waar zijn nou die shampoo en elastiekjes gebleven? Haastig zoek je de hele zadelkamer door, maar je kunt ze nergens vinden. Snel nog maar even naar de winkel dan. Terug uit de winkel vind je de spullen die je zocht, ze lagen natuurlijk gewoon op de plek waar ze altijd liggen. Maar in je haast heb je er overheen gekeken.

2. De tijdsplanning

Je had van te voren voor jezelf een strakke tijdsplanning gemaakt. Zo laat ging je de spullen in de auto leggen, zo laat moest je je paard inladen en zo laat zouden jullie vertrekken. Helaas blijken dit soort planningen vaak niet uit te komen. Op zo’n moment bedenk je vaak dat het helemaal geen nut heeft om zo’n strakke planning te maken. Maar stiekem doen we het de volgende keer toch gewoon weer.

3. De aankomst

Je paard is ingeladen en jullie zijn vertrokken. Bij aankomst op het concoursterrein slaat echter de twijfel toe. Zijn jullie er wel klaar voor? Ben je niets vergeten? Ken je de proeven wel goed genoeg? En kun je de concurrentie wel aan?

4. Het inrijden

Je paard is opgezadeld en jullie gaan naar de inrijbaan. Maar opeens gedraagt je paard zich alsof hij net zadelmak is. Hij lijkt niets meer van jouw hulpen te begrijpen. Geen paniek, gewoon even rustig doorrijden. Het juiste gevoel zal zo wel weer terug komen. Maar op zo’n moment schiet toch vaak de vraag ‘waarom doe ik dit eigenlijk?’ door je hoofd.

5. Na afloop

Uiteindelijk heb je een fijne proef kunnen rijden. De communicatie tussen jou en je paard was net op tijd weer in orde en jullie genoten van de proef. Je bent tevreden over de punten die je hebt gekregen en denkt bij jezelf: ‘yes! Volgende week gaan we weer!’. 😉

Lees ook

Heb jij veel last van wedstrijdspanning? Misschien kunnen deze artikelen je dan helpen.

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant