Coverwedstrijdwinnaar Jenai Davis: ‘Happy & Honored

De Amerikaanse Jenai Davis wint de Bit x Paard Verzameld Coverwedstrijd met het thema Winter Wonderland. Zij schilderde haar Shetlander ‘Fred’ in de sneeuw. Tijd om kennis te maken met deze ‘equine artist’.

Jenai Davis

Jenai Davis woont samen met haar man, 4 katten, 2 honden en 2 pony’s op een boerderij midden in de natuur in Noord-Amerika. “Mijn relatie met paarden begon toen ik jong was. Al mijn ‘besties’ hadden paarden en in de weekenden leefde ik tussen de paarden. Voeren, verzorgen, rijden, elke kans die ik kreeg, greep ik ook aan. Sinds ik me kan herinneren, heb ik warme gevoelens voor paarden.”

Bewondering

”Later werd ik stalmanager bij een eventingstal met allemaal volbloeden. Daarna ging ik werken bij een farmaceutisch bedrijf en werkte ik in hert veld bij Hunter/Jumper events in het hele land. In die tijd heb ik de meest diepgaande verbindingen gekregen en ervaren met paarden. Zoveel respect en bewondering voor een dier, dat had ik nog nooit eerder ervaren. Ik was onder de indruk van de discipline; en vooral van het atletisch vermogen van het paard, maar eigenlijk realiseerde ik me dat ik het gewoon leuk vond om gewoon bij paarden te ‘zijn’ op hun meest eenvoudige, natuurlijke en stilste momenten.”

Lees hier meer over de Coverwedstrijd

Het winnende werk van Jenai Davis

Mijn heiligdom

“Gewoon er zijn. Communiceren. ’Hanging around’. Ademen. Hun essentie. Fluisteren. Paarden hebben veel te zeggen en veel te geven als je rustig luistert. Er is wederzijdse liefde en respect. Er is niets meer nodig dan dat. Dieren, en vooral paarden, zijn mijn heiligdom. Mijn kunst en stijl is een directe weerspiegeling van alle ervaringen. Het is mijn passie.”

‘Schop onder mijn kont’

“Nostalgisch, sentimenteel, emotioneel, humeurig, warm en verhalend. Ik vond het erg leuk om deel te nemen aan de wintereditie van de Bit Coverwedstrijd. Vooral omdat het een schop onder mijn kont was en een enorme inspiratie om iets te doen waar ik normaal niet de kans voor krijg. Ik houd van winterse taferelen, de tijd van het jaar. Het gezellige vakantiegevoel, het sentiment, het verlangen, de magie, de herinneringen aan het kind zijn, alles.”

Warme, knusse gevoel

“Ik krijg niet vaak de kans om winterse taferelen te creëren. Het lijkt erop dat ik in deze tijd van het jaar altijd andere werken en opdrachten afrond. Deze wedstrijd kwam op een perfect moment. Het begon net te sneeuwen! Ik had dat warme, knusse gevoel dat ik altijd krijg… en had veel van mijn werk ingepakt en afgerond. Het was zeker een enorme uitdaging om ook aan de omslag van een tijdschrift te denken. Niet iets waar wij schilderkunstenaars normaal gesproken over nadenken. De plaatsing van een logo, ruimte voor coverteksten, samenhang in het palet, enz. Maar ik houd van uitdagingen. het zet me aan het denken.”

Winterse werk

“Butt Out. We are eating right now.”
Oils on canvas. 30 x 30. 
Jenai Davis

“Ik denk dat dit winterse werk altijd iets was waar ik op een bepaald moment diep in mijn psyche naar verlangde om te schilderen. Het kwam bij me op als een vlam van een lucifer. Direct. Een herinnering van onze voskleurige mini, de eenogige Shetlander Fred. Een opgewerkte, nieuwsgierige Shetlander die altijd dicht bij zijn maatje – een oudere pony – blijft. Enkele jaren geleden waren de kleinkinderen en ik aan het sleeën en we bouwden in een opwelling ook een kleine sneeuwpop, een ruwe versie. Geen gezicht, geen armen, niets bijzonders. We kwamen niet verder dan drie grote sneeuwballen. De volgende dag zag ik kleine Fred daar met die sneeuwpop. Het sneeuwde als in het kerstverhaal van Charles Dickens. En kleine Fred was bedenkt met sneeuw en stapte driftig rondjes rond de sneeuwpop. ‘Stopping, stamping and staring’ Een kostbaar moment waar mijn inspiratie vandaan kwam voor dit ontwerp. En natuurlijk ook het liedje Winter Wonderland van Parson Brown. Kleine Fred ontdekte die dag de magie van Winter Wonderland.”

Dankbaar 

“Veel dank aan Bit Magazine en Dorien Van Dijk, Paard Verzameld en Joyce Ter Horst, voor deze Coverwedstrijd en de herinnering aan dat gouden moment van jaren geleden, zodat ik het eindelijk kon schilderen. Heel dankbaar en vereerd.”

Fijne feestdagen allemaal!

P.S. Wanneer de cover precies op de omslag van Bit zal schitteren is op dit moment niet bekend, omdat het magazine zich in een transitiefase bevindt naar een nieuwe eigenaar.

De 5 finalisten

Naast de winnaar koos de jury (Dorien van Dijk & Joyce Ter Horst) ook 5 runners-up. Dit zijn in willekeurige volgorde:

Signe-Sanne Oortgijsen

Ingestuurde werk van Signe-Sanne

Kunstenaar en ruiter Signe-Sanne Oortgijsen (1974) verdeelt haar tijd tussen het omgaan met paarden en het maken van illustraties, kostuums en video’s. Haar stijl is uniek en fantasierijk. Met een gedempt palet en uitbarstingen van onverwachte patronen creëert ze een verhaallijn dat wacht om ontdekt te worden in elk kunstwerk. “‘Stop met dagdromen, let op en eenhoorns bestaan ​​niet!’ Dit is wat mij als jonge meisje werd verteld door leraren en klasgenoten, maar niet door mijn ouders. Zij zeiden: ‘je kunt zijn wat je wilt zijn, op avontuur gaan en je groenten eten.’ En ik luisterde voor het grootste deel naar hun advies. Ik volgde mijn dromen, ging naar de kunstacademie, probeerde niet te volwassen te worden. Het levenspad en een vaste baan deden hard hun best om het kind in mij de mond te snoeren. Ik bleef hardnekkig dromen, van een eigen paard, een eigen huisje en van avontuur.”

“Het was volgens mij in 2005 dat we in maart een flink pak sneeuw kregen. We maakten toen op stal een sneeuwpop in de bak. Net zoveel lol voor ons als voor de paarden! Dat verhaal zit er dus in samen met mijn liefde voor gebreide truien en de droom om ooit het Noorderlicht te zien. Voor de vachtkleur van het paard heb ik gekozen om die van een rendier aan te houden, het wit op de hals en om de ogen. Daardoor is het paard net even anders dan we gewend zijn. Je ziet het misschien niet meteen, maar onbewust gebeurd er wel wat met je als je naar het paard kijkt. Het neemt je mee naar de winterse sferen, naar mijn winterwonderland. Wat er precies met de sneeuwpop is gebeurd en waarom het paard zo triomfantelijk poseert is aan de kijker om in te vullen.”

Meer werk van Signe-Sanne:

Mirelle Vegers

Mirelle Vegers is een gedreven, creatieve geest en autodidactische kunstenaar. “Zolang ik mij kan herinneren ben ik verzot op paarden. Zelf heb ik geen paarden, maar door mijn werk als kunstenaar ben ik altijd omringd door paarden, op doek en papier.”

Ingestuurde werk van Mirelle Vegers

Mirelle geeft eigentijdse touch aan de beproefde technieken van de ‘Oude Meesters’. “Een samenspel van licht en donker, het gebruik van de verf en de gladde oppervlakken van mijn canvas kunnen soms de kijker doen denken dat ze naar een echt paard kijken. Mijn uitgangspunt is niet om fotorealistisch te schilderen, maar met gevoel en volledig begrip van mijn onderwerp. Ik verdiep me in de verschillende stijlen die de kunstwereld mij biedt door mijn deelname aan de maandelijkse Paard Verzameld Art Challenge.”

“Het werk dat ik heb ingestuurd voor de Coverwedstrijd is een olieverfschilderij gemaakt op speciaal papier voor olieverf met een linnen structuur. Ik gebruik dit papier graag als ik ‘alla prima’ wil werken, dus direct en snel. Dat werkt voor mij lekker ontspannen en ik heb er lol in, zeker als het om een strakke deadline gaat. Het paard in het werk is Kamikaz FS II, een prachtige jonge PRE-voshengst van Dorien Arnts. Haar PRE’s zijn altijd zo ontzettend lief en Kamikaz is hierop geen uitzondering. De lijn van zijn nek met de manen maakte mij verliefd op dit beeld. Ik heb de verzadiging en het contrast versterkt en gekozen om dit keer niet vanuit de koude achtergrond te werken, maar juist licht en zacht. Het koude paars in het paard is een mooie tegenhanger. Breng dit te samen met sneeuwvlokken en dan transformeert het als bijna vanzelf naar het droomplaatje ‘Winter Wonderland’.”

Meer werk van Mirelle:

Cath Driessen

Ingestuurde werk van Cath Driessen

Het atelier van Cath Driessen ligt in het weiland met pony’s en paarden. “Een erg fijne werkplek, maar ik werk ook graag in het veld.” Als schilder is Cath geboren en getogen op het platteland en vind haar inspiratie in haar directe omgeving. “Paarden boeien mij al vanaf mijn kinderjaren, naast ze weergeven op het doek of papier heb ik paarden gefokt en maak nu nog met regelmaat n ritje met een van mijn laatste fokproducten, mijn maatje, de ruin Uf.”

“Het tekenen en schilderen van paarden vraagt om kennis van het dier en zijn anatomie, dus ik kijk en schets veel. Momenteel ben ik vooral bezig om verbinding te vinden tussen mijn thema’s natuur en paard, wat weer nieuwe inzichten geeft.” Cath’s stijl is realistisch en neigt soms naar het impressionisme. 

“In deze donkere dagen snakken we naar licht en warmte. Ik ben geboeid door het licht, de kleuren en sferen van de seizoenen in de natuur, dat is het resultaat van jaren  “en plein air” schilderen in de Peel.” Voor de Coverwedstrijd stuurde Cath het beeld (olieverf op linnendoek) van een kleine pony, alleen en verkleumd in het veld. “De opkomende zon zal hem warmte en licht brengen.  Ik vond het passen bij deze erg donkere periode.” 

“Vanaf 20 april is er een expositie van mijn ‘paardenwerk’ in Green Valley Estate in Deurne (voorheen Nederlands Hippisch Centrum).”

Meer werk van Cath:

Anita Jansen

Anita werkt als 2D/3D animator en begon vijf jaar geleden met paardrijden op de manege en dat beviel zo goed, dat ze na een goed half jaar manegelessen een eigen Tinker kocht. “Inmiddels heb ik samen met mijn zus drie Tinkers. Het is heerlijk om na een dag werken achter de computer, lekker naar buiten bezig te gaan en de gedachten even te verzetten. Als ik met de paarden bezig ben, kan ik mezelf even helemaal verliezen en heb ik geen tijd om aan andere dingen te denken.” 

Ingestuurde werk van Anita Jansen

Ze werkt zowel digitaal (schilderen in Photoshop), als traditioneel (potlood, inkt, waterverf, acryl, olieverf, etc). “Soms ben ik vooral bezig met traditioneel schilderen en soms heb ik daar helemaal geen zin in en zit ik toch weer met mijn tekentablet achter de computer. Qua onderwerp kies ik meestal voor dieren. Die probeer ik altijd herkenbaar in beeld te brengen, maar vaak wel met een expressionistische of surrealistische inslag of een fantasiethema.”

“Mijn initiële idee voor de Bit Coverwedstrijd stond vrij snel, maar wat tegenviel was om het ‘kloppend’ te maken. Hoe zorg je dat het hoofd van het paard voelt als een landschap, zodat de rotsen en bomen er niet maar wat los op liggen, maar onderdeel lijken van het geheel? Digitaal werk maakt het dan weer makkelijk om dingen te verschuiven, verwijderen of juist toe te voegen.”  

“Bij het thema Winter Wonderland leek het me interessant om het paard niet in een winter wonderland te zetten, maar het paard het winter wonderland te laten zijn. Maar wat hoort er bij een winter wonderland? Een mooie, grote spar mocht niet ontbreken en als ik dan toch bezig ben: misschien moest het maar een kerstboom worden, die als de hoorn van een eenhoorn op het voorhoofd van het landschap prijkt. Maar hoe laat je nu zien dat dit paard een landschap is, en geen paard met een boom op het hoofd? Het leek me mooi om dit idee verder uit te werken, door kleinere paarden door het winterlandschap te laten lopen, richting de boom, misschien onbewust een beetje als de drie wijzen die de ster volgen. En via die gedachtesprongen is er langzaam maar zeker een wereld ontstaan die net een beetje anders is dan de realiteit.”

Meer werk van Anita:

Madison Callaghan

Paarden hebben altijd een groot deel uitgemaakt van het leven van de Engelse Maddie Callaghan. “Ik begon met paardrijden rond mijn vierde en ik kreeg mijn eerste paard toen ik 13 was. Mijn leven en mijn kunstwerken zijn enorm gevormd door speciale paarden, ik kan me niet voorstellen waar ik zonder hen zou zijn. Veel van mijn werk is geïnspireerd op een bepaald paard of een speciaal moment, iets dat ik altijd wilde vasthouden.” 

Ingestuurde werk Madison Callaghan

“Toen ik begon met aquarellen, wilde ik leren hoe ik gedurfde, sterk gepigmenteerde kleuren kon gebruiken die niet vaak geassocieerd worden met dit soort schilderwerk. Door verschillende inkten te gebruiken in verschillende stadia van een werk, probeer ik droomlandschappen te creëren met veel interesse en detail – terwijl ik toch genoeg ruimte laat voor de kijker om een ​​deel van het verhaal met hun verbeeldingskracht in te vullen. Ik vind het echt leuk om te zien hoe mensen mijn werken interpreteren om zich te verhouden tot hun eigen ervaringen met paarden.”

“Toen ik over de Bit x Paard Verzameld Coverwedstrijd las, was ik gelijk enthousiast. Niet alleen over het maken van een werk, maar ook onderling met leden van het Paard Verzameld Collectief werd er veel gedeeld en besproken. De opdracht was heel anders dan de opdrachten waar ik op dat moment aan werkte, dat waren voornamelijk portretten. Ook was het kleurenpallet heel anders.”

Maddie had drie ideeën voor de Coverwedstrijd, de eerste twee waren gebaseerd op traditionele kerstkleuren; rood, wit en groen. Ze koos uiteindelijk voor het derde idee, omdat er veel meer kleuren in het seizoen zijn dat wat je zou denken. “Je hoeft alleen maar een camera mee te nemen op een winterse dag om te zien dat sneeuw zoveel mooie zachte (paarse) tinten kan creëren. Ik heb altijd veel waardering gehad voor het werk van Britse illustrator Raymond Briggs (van het boek The Snowman) en zijn gebruik van die zeer subtiele en rustige wintertinten, dus ik was erg geïnspireerd door die zachtheid in mijn stuk.”

Bron: Bitmagazine.nl