-

Rechtrichten: Oefeningen & Tips

Studio Brun

Je weet nu hoe het met jouw rechtgerichtheid gesteld is. Hieraan werken is meer een kwestie van consequente bewustwording dan daadwerkelijk trainen, meent Janneke Jansen-van Dongen. “Rechtgericht zijn is bovendien een gevalletje ‘use it or lose it’. Oefen je jezelf consequent, dan zul je snel verbetering zien. Doe je er enige tijd niets aan, dan verzand je snel weer in je oude routine.” Ga snel aan de slag met de volgende oefeningen.

“Ik werk zelf altijd graag meteen in de juiste context, dus tijdens het rijden”, vertelt Janneke. “Begin gewoon lekker te rijden en neem onderstaande ijkpunten mee om jezelf te controleren. Focus jezelf niet doorlopend op deze punten, maar kies een letter in de bak en let elke keer dat je deze passeert op de punten waaraan je werkt. Begin in stap, want wat in stap niet lukt, lukt in draf ook niet. En galop komt later wel. Sommige paarden lenen zich overigens niet voor houding- en zitlessen. Laat jouw paard niet toe dat jij je op jezelf gaat concentreren, zoek dan een paard dat dit wel kan. Later stap je uiteraard weer over naar je eigen paard. Op het moment dat jij een aanpassing maakt ten bate van je rechtgerichtheid zal je paard dat laten merken, door niet naar binnen te vallen, of zijn pas zuiverder te maken. Het paard is een heel goede spiegel.”

  •  Werk overdag aan je zithouding. Werk je achter een computer? Let dan op je houding. Vrouwen zijn beruchte benen-over-elkaar-geslagen-zitters, en dan vaak ook nog met hetzelfde been. Niet doen. “Dit veroorzaakt een verschil in spierlengte om de heupen”, weet Janneke. “Attendeer jezelf erop met je rug recht tegen de leuning, met de billen achterin en je voeten plat op de grond te zitten.”
  • Bekken in middenstand. Aan de voorkant van je bekken bevinden zich twee botpuntjes. Je vindt ze ter hoogte van het vouwtje in je broek als je zit. Druk je net daarboven, dan voel je botpuntjes. Deze twee botpunten en je schaambeen moeten recht zich boven elkaar bevinden. Dit hoeft niet continu, want je beweegt in het zadel. Probeer het als de slinger van een klok te zien, en zorg dat de slinger enkele stap deze bekken-schaambeenlijn passeert en net zo ver ‘doorslingert’ aan de voorkant als aan de achterkant. “Je kunt dit voelen met je hand op je onderbuik en je kunt het zien”, zegt Janneke.
  • Gebruik je niet-dominante kant meer. Niet om spieren te trainen, maar het gaat om je eigen gevoel erbij. Draag je boodschappenmandje eens aan je niet-dominante arm. Dit voelt oncomfortabel en je neigt naar overpakken. “Door dit gevoel moet je even heen. Pak eens een glas met je niet-dominante hand uit de kast. Controleer je houding eens tijdens het haren wassen onder de douche. Je knieholtes zijn waarschijnlijk ongelijk. Ga op twee benen staan, houd je bekken recht en probeer je armen te bewegen zonder alle kanten op te slingeren. Poets je tanden zowel met je linker- als je rechterhand en let op je houding. Rechtshandige mensen draaien hun bekken en navel naar links en poetsen vaak hun rechterkant beter dan de linker en de onderkaak beter dan de bovenkaak.” Je hier bewust van zijn helpt. Borstel je paard eens met je andere hand, houd je mestvorm met je andere hand vast tijdens het uitmesten en stap eens van de andere kant op je paard.
  • Recht boven je paard zitten (niet recht boven de grond). Je navel en je bilspleet, daar draait het in deze oefening om. En ook een beetje om de manenkam en de wervelkolom van je paard. Janneke: “Als je de manenkam over de wervelkolom doortrekt, vind je een lijn. Zorg dat deze lijn recht onder je navel en door je bilnaad loopt. Probeer niet recht ten opzichte van de grond te zitten. Is je paard namelijk scheef, dan is zijn ruggengraat enigszins geroteerd. Met je zit duw je deze nog schever. Aanvankelijk kun je bij deze oefening het gevoel hebben dat je verschrikkelijk scheef zit, maar als je volhoudt is het gevolg dat je paard zich moet aanpassen aan jouw zit.”

Bron: Bit 233



Meer lezen van Bit? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant