-

Trainingstips van dierenarts in coronatijd

training Arnd Bronkhorst

Door de corona-maatregelen zijn er waarschijnlijk tot juni geen evenementen. En het zal ook wel even duren voordat daarna de wedstrijden op gang komen, als dat weer kan. “Het heeft dus geen nut om nu door te trainen alsof je binnenkort op wedstrijd moet”, zegt sportpaardenarts Thibault Frippiat. 

De paardenarts raadt ruiters aan om goed na te denken over hoe ze hun paarden de komende tijd fit gaan houden. “Stel eventueel samen met je instructeur een plan op. Een tikje minder is verstandig, omdat bijvoorbeeld veel peesblessures tijdens trainingen ontstaan of met overtraining te maken hebben. Maar helemaal niets doen is ook niet verstandig.” 

Train minder

Als je zes weken niets zou doen met een paard, verliest hij spiermassa. En het kost twee keer zoveel tijd om dat weer terug te krijgen. Maar als je de training op een laag pitje bijhoudt, is hij zo weer terug op het oude niveau. Hoe pak je het verstandig aan? Frippiat: “Veel ruiters zijn geneigd om toch een paar keer per week te trainen zoals een paard in een wedstrijd moet lopen. Totdat er meer zekerheid komt over het weer doorgaan van wedstrijden, raad ik aan om dat te beperken tot maximaal één keer per week een krachttraining, waarbij je intensief de oefeningen rijdt. Maar je kunt deze periode nog beter benutten door te bedenken wat verbetering nodig heeft en daar in die ene training gericht aan te werken. Bijvoorbeeld door een oefening in onderdelen uit elkaar te rafelen en die los van elkaar te doen. Of verzin andere bewegingen om je paard leniger of sterker te maken. De rest van de tijd besteed je aan andere training, waar je normaal misschien minder aan toe komt. Ga bijvoorbeeld vaker een buitenrit maken zolang dat nog mag of gooi allemaal gekke voorwerpen in een rijbaan, waar je tussendoor gaat. Doe een dag iets met balkjes. Maar iets minder lang en intensief is prima.” Frippiat wijst op het mentale aspect. Als je bent aangewezen op een rijbaan is afwisseling erg belangrijk om te voorkomen dat je paard afstompt. Maak een schema en doe elke dag iets anders.

Minder werk = minder eten

De sportpaardenarts raadt aan om twee keer per week conditietraining te doen, om het uithoudingsvermogen te behouden. “Doe drie kwartier draf en galop, met tussendoor stap om op adem te komen. Vergeet alle figuren en kunstjes daarbij even. Dit is dus echt iets anders dan een uur oefeningen in een rijbaan.”

Frippiat wil twee zeer belangrijke waarschuwingen meegeven. “Als je minder gaat doen met je paard, moet je dat ook geleidelijk weer opbouwen als je hem wél weer wilt oppakken. Dus niet een hele week niets en dan ineens een dik uur voluit werken. En waar je ook aan moet denken is dat als hij minder hard werkt, je óók minder krachtvoer moet geven. Anders loop je het risico op onder andere spierbevangenheid. Dus minder energie gebruiken, is minder energie erin stoppen. Dat geldt uiteraard minder voor ruwvoer, want dat heeft een paard altijd nodig. Bespreek het rantsoen eventueel met je dierenarts, want elke situatie is anders.”

Maak afspraken

Als je bij een stal staat waar meerdere ruiters komen, maak dan een rooster, zodat niet iedereen tegelijk komt. Samen rijden kan prima, maar houdt afstand van elkaar als je klaar bent met rijden. Iemand die verkouden is, moet thuis blijven. Frippiat: “Paarden kunnen dit coronavirus zelf niet krijgen en hoogstwaarschijnlijk ook niet overbrengen, dus dat is een voordeel in deze zware tijd.”

Als je ziek bent en zelf dus niet voor je paard kunt zorgen, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de mensen die dit voor je overnemen. “Dat klinkt misschien overdreven, maar niet iedereen weet automatisch hoe jij het wilt hebben, bijvoorbeeld hoe lang je paard in de paddock of wei mag en welke beenbescherming je gebruikt.” 

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant