Hoofdstel
Hoofdstel Foto: Arnd Bronkhorst | Arnd.nl

Trainen we onze paarden meer dan noodzakelijk?

Training Opvallend Wetenschap

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat paarden een vergelijkbaar leerproces hebben en dat ze een oefening net zo goed onthouden wanneer het elke derde dag wordt getraind, als wanneer het dagelijks wordt herhaald.

De resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd tijdens de 14e editie van de International Society of Equitation Science (ISES) conferentie in Rome.

Hoe vaak een paard getraind wordt, is vaak gebaseerd op het gevoel van ruiters en trainers of op hoe een paard regeert op wat er gevraagd wordt. Een team van wetenschappers uit Duitsland en Australië (J. Schomber, A. McLean en U. König von Borstel) heeft uitgezocht hoe goed paarden een specifieke oefening onthouden met verschillende tijdsintervallen.

Doel van het onderzoek

Uta König von Borstel, hoofd van de afdeling Dierhouderij, Gedrag en Welzijn van de Justus-Liebig Universiteit in Giessen (Duitsland) en haar team van onderzoekers hebben een onderzoek opgezet om de optimale tijdsinterval tussen het herhalen van een oefening te onderzoeken.

Het doel van het onderzoek was om de leersnelheid van paarden vast te stellen wanneer er getraind wordt met verschillende tijdsintervallen waarbij er gebruik wordt gemaakt van negative reinforcement. Hierna zijn de resultaten vergeleken. Negative reinforcement is het weghalen van druk als een paard het gewenste gedrag uitvoert, met het doel dat een paard dit gewenste gedrag gaat herhalen.

Terwijl er al veel wetenschappelijke informatie beschikbaar is over het gebruik van negative reinforcement, is er op het moment weinig objectieve informatie beschikbaar over de optimale tijdsinterval tussen trainingssessies.

Ander trainingsrooster per groep

De onderzoekers hebben 39 paarden met een leeftijd van 2 tot 24 jaar getraind om drie ongebruikelijke oefeningen uit te voeren. De eerste groep, die bestond uit 20 paarden, werd dagelijks een keer per dag getraind. Terwijl de tweede groep, die bestond uit 19 paarden, elke derde dag een keer per dag werd getraind. Tijdens deze trainingssessies werden de paarden aangeleerd om het hoofd omlaag te doen bij druk op de atlas (HL), het hoofd omhoog te doen bij druk op de hals (BU), en om een stap naar voren te doen bij druk op de kogel (SF) waarbij gebruik gemaakt van negative reinforcement.

Een trainingssessie duurde 1 minuut, waarin 3 tot 5 herhalingen per oefeningen mogelijk waren per trainingssessie. Met een schaal van 0  tot 6 punten werd het succes was de training gescoord. Waarbij 0 staat voor geen reactie, 1 voor een beetje beweging (minder dan 1 cm) bij veel druk en 6 voor een goede beweging met lichte druk. Ook werd de hartslag van het paard, het gedrag, de nodige tijd en nodige druk genoteerd.

Is er een verschil?

In alle gevallen verbeterde de prestaties van de paarden aanzienlijk gedurende beide trainingsroosters. De onderzoekers konden zien dat na twee weken de paarden die dagelijks werden getraind een klein beetje beter presteerden dan de paarden die elke derde dag werden getraind. Toch is er geen aanzienlijk verschil gezien tussen de prestaties van de verschillende groepen paarden aan het eind van de eerste week en aan het eind van het 28 dagen durende onderzoek in nodige tijd of druk voor een oefening of in het leerproces. Ook werd er geen aanzienlijk verschil gezien in de vooruitgang bij het leren van de oefeningen tussen beide groepen bij dezelfde hoeveelheid trainingssessies.

De resultaten van het onderzoek suggereren dat paarden niet vergeten wat ze hebben geleerd wanneer een oefening dagelijks of alleen de derde dag wordt herhaald. Het toestaan van een tweedaagse pauze tussen trainingssessies resulteert dus niet alleen in een vergelijkbaar leerproces als met een dagelijkse trainingssessie, maar ook in een efficiënter gebruik van de tijd van zowel trainers als paarden.

Onderzoekers aan het woord

Uta König von Borstel: “We zouden graag doorgaan met het onderzoek en onderzoeken of paarden ook dezelfde leeruitkomsten hebben met langere pauzes tussen de trainingen.” “In de toekomst willen we ook onderzoeken hoe het leerproces wordt beïnvloed als er andere oefeningen worden getraind tussen de trainingssessies door.”

“Terwijl elke dag trainen niet verontrustend is voor het welzijn, is het wel belangrijk om te onthouden dat de soort training ook belangrijk is. Als een paard een inspannende fysieke taak wordt gevraagd, dan is er rust nodig tussen de trainingen om de spieren te laten rusten en te herstellen.”

Andrew McLean:

“Overtraining is zowel een metaal als fysiek probleem voor paarden. Wanneer paarden overtraind worden, dan beginnen ze verschillende mentale problemen te ontwikkelen zoals staken, verminderde reactie en agressie. Daarnaast kunnen ze ook fysieke problemen krijgen aan de botten, spieren en pezen. Daarom is het belangrijk om stressfactoren zoveel als mogelijk te beperken.”

“Belangrijk is dat we een actie proberen om te vormen tot een gewoonte. Tijdens de trainingsfase kunnen dingen fout gaan, daarom is het belangrijk om zo efficiënt mogelijk de fase te bereiken waarin een actie veranderd in een gewoonte. Dit is beter voor zowel paard als ruiter.”

Bron: Persbericht ISES