-

Tegenslagen ontwikkelen ons talent

Tegenslag Arnd Bronkhorst

Je hoort het vaak genoeg bij de grote namen. Grote tegenslagen in hun carriére zorgen ervoor dat ze de top hebben gehaald. Verschillende onderzoeken tonen echter dat het niet de tegenslagen zijn die hiervoor zorgen, maar dat het bepalend is hoe je als sporter hiermee omgaat.

Tegenslagen vormen je

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met verschillende tegenslagen. Dit kan heel heftig en ingrijpend zijn zoals het overlijden of verkopen van je paard. Langdurig herstel van jezelf na een val van je paard. Een chronische blessure. Maar ook minder ingrijpend. Een wedstrijd die niet helemaal verliep zoals gepland. Een val van je paard op een verkeerd moment. Het vergeten van je rijlaarzen. Noem maar op. Maar alle gebeurtenissen, groot of klein, zijn gebeurtenissen die hun weerslag hebben op jou als sporter.

Onderscheidend gedrag

Zoals gezegd krijgt iedereen dus te maken met tegenslagen, maar niet iedereen wordt uiteindelijk een topsporter. Het is het gedrag van jou als persoon wat je onderscheidend maakt. Wie kent de uitspraak What doesn’t kill you, makes you stronger niet? Niet iedereen is gezegend met eigenschappen die ervoor zorgen dat je tegenslagen op een manier verwerkt dat ze je niet de das omdoen, maar juist bijdragen aan je eigen prestaties. Enkele van deze eigenschappen zijn zelfdiscipline, doorzettingsvermogen, wilskracht en het vermogen om succes op lange termijn te zien. Allen eigenschappen die we ook terugzien in het ‘standaardbeeld’ van de topsporter.

Trainbaar

Deze eigenschappen zijn niet een geval van je hebt het of je hebt het niet. Natuurlijk heeft de een meer aanleg hiervoor dan een ander, maar je kunt deze eigenschappen wel degelijk trainen. Er zijn vele manieren om je doelen te kunnen bereiken en niet halverwege af te dwalen door tegenslagen.

Volg de volgende vier stappen van John Apeldoorn, trainer/coach mentale vitaliteit, minimaal één keer per dag om zo beter in je bewustzijn te komen.

  1. Breng je aandacht naar je zintuigen.  Kijk naar wat je ziet, luister naar wat je hoort, merk wat je voelt en ruik wat er nu geurt.
  2. Merk op dat je geest is afgedwaald.
  3. Zeg tegen jezelf dat je weer terug wilt gaan naar je bewustzijn.
  4. Breng je aandacht terug naar je zintuigen.

Wil jij die topsportcarrière in de paardensport? Ga er voor. Laat je niet kennen. The sky is the limit.

Bron: Bitmagazine.nl

Foutje gespot? Meld het ons!
Dit vind je misschien ook interessant