Lisanne Koning
Lisanne Koning Foto: Floor Photography

Online Marketeer Lisanne Koning: “Voor mijn stoere Vino geen blingbling”

Fun

Het is voorjaar, bijna zomer! En dus brengen ‘de’ hippische merken traditiegetrouw de nieuwe zomertrends op de markt. We vroegen een aantal paarden- en mediapersonen of ze de laatste mode in de gaten houden. 

Lisanne Koning van Clickhorse Marketing is vanwege haar functie in de online marketing vooral geïnteresseerd in hoe hippische merken zichzelf en hun producten presenteren op bijvoorbeeld social media. “Ik zie van alles voorbij komen aan nieuwe trends, maar ren zelf niet meteen naar de ruitershop.”

“In de tijd dat ik op de manege werkte als bedrijfsleider had ik al belangstelling voor marketing”, vertelt Lisanne. “Ook als paardenbedrijf is het immers van belang om zichtbaar te zijn bij bestaande en potentiële nieuwe klanten. Daarom ging ik een opleiding doen op het gebied van online marketing en rolde ik in een functie als adviseur op dat gebied.”

“Eerder al had ik mijn eerste eigen paard gekocht, ook om mee te nemen naar de ORUN-opleiding. Ik geniet dagelijks van hem; hij zorgt voor de nodige ontspanning nu ik een best wel intensieve baan heb bij Clickhorse Marketing. Ik vind het ook leuk om nog af en toe in te vallen als instructeur op de stal waar ik nu sta met mijn paard.”


Marketingtrends

In het kader van haar functie besteedt Lisanne een deel van haar tijd aan het scannen van mode en trends in de hippische branche. “Niet voor mezelf, maar omdat ik die posts en informatie gebruik als inspiratiebron bij het maken van online uitingen zoals reels, posts en advertenties voor onze eigen klanten. Ik kijk dan bijvoorbeeld ook naar wat de concurrentie doet.”

“Er wordt gebruik gemaakt van influencers met heel veel volgers, zoals Britt Dekker, FelineHoi en Kristy Snepvangers om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Grote merken zetten veelal stories en reels in als instrument om de aandacht op hun nieuwe producten te vestigen. Tegenwoordig zie je dat ook user-generated content het goed doet, bijvoorbeeld humoristische TikTok-filmpjes van alledaagse gebruikers zoals jij en ik, waar iedereen zich mee kan identificeren.”

Geen Swarovski

Wat haar eigen outfit betreft, is Lisanne vooral praktisch ingesteld. “Toen ik veel les gaf, droeg ik vaak warme kleding: thermobroek en -laarzen, gewatteerde jas, hoofdbanden en mutsen ... Als ik rijd, ben ik netjes gekleed en vind ik het leuk om een shirtje en dekje te dragen die enigszins met elkaar matchen. maar verder ga ik niet. Heel opvallende kleuren zul je me niet zien dragen.”

“Tijdens wedstrijden draag ik een donkerblauw jasje en mijn paard heeft een oornetje in dezelfde kleur. Een biesje op mijn witte wedstrijdsjabrak is ok, maar bij mijn stoere paard passen geen Swarovski-glimmertjes, vind ik. Maar voor wedstrijden heb ik nu even geen tijd. Mijn man en ik hebben net een huis gekocht. Oh ja, woontrends! Ik zie ons wel naar de VT Wonen Beurs gaan! Van die zandkleuren doen het tegenwoordig goed, en daar houd ik ook wel van. Maar daar ga ik me serieus in verdiepen als we klaar zijn met klussen...”


Over Lisanne de Koning

Na haar studie Criminologie en een korte carrière bij het Openbaar Ministerie, werkte Lisanne Koning (31) als instructeur en bedrijfsleider op de manege waar ze als tienjarig meisje had leren rijden. Ze volgde een opleiding Online Marketing om breder inzetbaar te zijn. 

Inmiddels werkt Lisanne met veel plezier als online marketeer bij Clickhorse Marketing, waar zij hippische ondernemers ondersteunt bij hun online marketing. Ze is eigenaresse van de negenjarige ruin Vino, met wie ze Z1-dressuur rijdt, af en toe een sprongetje waagt en buitenritten maakt.

Afbeelding
Afbeelding